Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bomhöjd?
-
Bomhöjd?
Publicerad av anonym-anvandare på 23 augusti, 2002 vid 08:29Vilken höjd på bommen är egentligen lämplig? Har fått höra att jag skulle ha den högt av en, men vet inte om det är bra med för högt. Kontrollen blir sämre känns det som och det känns som man ska flyga iväg ibland.
anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Intressant ämne! Bomhöjd har att göra med 2,5 saker: Din längd, din utrustning samt i viss mån din förmåga. Är du lång har du bommen högre upp, inget konstigt med det. Utrustningen däremot är lite finurligare. Ex Jag är 177 cm lång och ett segel på 7 m2 måste jag segla med mastfoten långt bak och bommen högst upp om jag seglar min formula där jag står långt ut från mitten av brädan där seglet bör stå. Ibland seglar jag slalom med detta segel och då måste jag ha bommen längre ned om jag överhuvudtaget skall komma i tamparna. I takt med att min förmåga ökat har jag faktiskt höjt bomhöjden. Jag har kollat de duktigaste grabbarna och tagit efter följande koncept; – duktigt med nedhal – buken långt bak i seglet gör att tamparna kommer längre bak. Mastfoten på mina racebrädor bakom mitten och bomhöjden 4 delar upp av 5 möjliga. Denna stance kan kännas som om den ger mindre kontroll men det är en vanesak. Titta på en duktig seglares hängselelinor – långt bak, korta och ofta tätt ihop. Det är onödigt att behöva uppfinna hjulet själv en gång till, eller hur? Skriv gärna vilken utrustning du seglar och hur lång du är så är det lättare att ge bra tips!
-
Ok, jag är 182 lång och kör på en gammal bic astro rock, 125l. Seglen är på 6,5 eller 5,6. Skall tilläggas att jag är nybörjare och ännu ej kommit i stropparna men hängselen har jag dock kommit i. Har också funderat på när man ska i stropparna om hängsele linorna ”räcker” när man går så långt bak. Men det ska de väl göra antar jag.
-
Ang linorna när du står i stropparna är bara en vanesak
det kommer kännas bra efter ett tag, prova att ha i den
bakre foten först när du ska ha i stropparna…/Andreas
-
Tack, ditt infotillägg hjälper till. När Du står framför fotstropparna står du närmre mastfoten än om du seglar med fötterna i stropparna. Seglet (masten) är då mer upprätt och bommen kommer högt upp. Varken din bräda eller segel är egentligen anpassade till att segla på detta sätt. Jag förstår att du tycker att bommen känns för hög när du följde din väns råd att höja bommen. Tänk dig istället att du seglar på halvvind (vinden in från sidan) och brädan planar och du har fötterna i stropparna. Masten lutar då bakåt och bommen är långt ifrån horisontell utan bomnocken (bakre ändan på bommen) är bara någon decimeter från vattnet. I denna position när du står längre bak på brädan är bommen mycket lägre ner än om du står bredvid masten och masten är i upprätt läge. I planingsläge behöver alltså bommen upp rejält för att bommen fortfarande skall vara i bröst eller axelhöjd. Du behöver aldrig oroa dig för att linorna inte skall räcka till när du går bak i stropparna. Istället gäller det omvända – linorna räcker knappt till när masten är upprätt men när masten lutar bakåt och du själv är bak på brädan kan du väldigt enkelt komma i och ur tamparna. Om du tycker att seglet kommer väldigt lång bak när du försöker komma i stropparna bör du ha tamparna längre bak. Jag säger inte att du har de för långt fram men det är ett vanligt nybörjar syndrom att ha tamparna långt fram eftersom detta passar den ”upprätta” stancen som du du har.
Hoppas detta var till hjälp. -
Jag brukar ändra bomhöjden efter vinden, lite vind bommen förhållandevis högt -> lägre tryck på brädan tidigare planing. Mer vind -> lägre bom mer tryck på brädan mer kontroll. Det rör sig om 10 cm allt som allt.
Detta funkar utärkt på våg och free-st grejer. -
Jag brukar ändra bomhöjden efter vinden, lite vind bommen förhållandevis högt -> lägre tryck på brädan tidigare planing. Mer vind -> lägre bom mer tryck på brädan mer kontroll. Det rör sig om 10 cm allt som allt.
Detta funkar utärkt på våg och free-st grejer. -
tack för råden, då är det bara att öva, dvs så fort jag lagat brädan!! har den på tork nu, men det tycks ju ta en jäkla tid att få den torr, kommer forfarande fukt ur sprickan efter en 5 dar i solen
-
Det verkar råda många olika åsikter om vad som är rätt bomhöjd, i slutändan måste man känna efter själv. Jag läste dock om ämnet för något år sedan i Boards magazine och de som sades lätt mycket rimligt. Det har fungerat bra för mig. Det hela var mycket enkelt, man skall ha bommen i sådan höjd att när masten ligger längst med brädan ska bommen ligga precis i bakre kanten på brädan. Var man kort kunde man sänka bommen ett par centimeter och var man lång kunde man höja så att bommen låg just bakom brädans kant. Ofta kan man kompensera för olika längder på seglaren med att höja eller sänka hängsele linorna istället för att höja och sänka bommen. Jag orkar inte gå in på resonemanget på hur de kom fram till detta resultat men det kan vara värt att testa.
-
var ute ett par rundor på klubbens bräda. Fick ordentlig fart o planing på den gamla revobrädan! Angående bomhöjd märkte jag att dina råd stämde. Tex att när man ´lägger bak seglet så kunde jag uppleva bommen för låg.
Sen undrar jag hur man justerar hängselelinorna. Gör man det genom att flytta ändarna närmare/längre ifrån varandra på bommen?
-
Det beror på vilken typ av linor man har. Vissa linor kan man enkel justera med ett spänne. Andra fasta linor måste man ta sig tid att kapa till lagom längd vilket kan vara rätt besvärligt, vissa plastlinor är jädrigt sega. Ett bra test är att man skall kunna släppa båda händerna från bommen när man seglar på plattvatten. Personligen föredrar jag en ganska upprätt segelstans vilket gör att jag har väldigt korta linor. Tycker att man får bättre kraftöverföring till brädan då men samtidigt får man ju lättare kastfall. Men det finns inget rätt och fel man måste prova sig fram. Att hitta rätt läge på linorna kan göra väldigt stor skillnad för ens segling.
Logga in för att svara.