Har en 86a som tog ett par tre gånger att köra in sig på. Gillade den inte alls i början. Den känns även något mer “vinglig” eller känslig längs centerlinjen än min 82 liters Quad . Jag har mastfoten centrerad men körde lite längre fram i början för att komma upp i planing behagligt enkelt. Jag var (och är) ovan vid att köra vågor så att köra med mycket rocker var annorlunda för mig. Har en 80:liters vågis som planar ett segel tidigare som jämförelse (pga väldigt lite rocker). Centerfenan är lite framför centrum och sidfenor någon millimeter bakom centrum. Samtliga fotstroppar sitter i princip längst fram för att få fram trycket vilken jag råkar gilla.
Trycker ordentligt med framfoten för att komma upp i planing och faller av en del men inte överdrivet mycket. På vågen går jag oftast med lite mer framfotstryck i bottensvängen och lite mer bakfot i topsvängen.
I gippen vänder jag blicken tillbaka och letar tryck mot vågen med framfotstryck i railen, dvs en ganska snäv sväng. Släpper ut seglet och flippar ganska omgående (utan att stressa) på väg ned för vågen. Inga konstigheter när du seglat in dig bättre på brädan.
Funderar på om du ska labba lite med bomhöjd alternativt hängseletampar? Du får bättre lyft och planing med bomen något högre men bättre railtryck i vågridningen med bomen lägre. Jag kör relativt högt (aningen högre än axelhöjd) och sänker bara om jag märkar att brädan börjar studsa på chop i vågen.
Med min begränsade erfarenhet av vågridning men erfarerenhet från 86:an så skulle jag säga att kör en neutral inställning av allt tills du börjat köra in dig ordentligt. Föreslår att du undviker singelfin, om du inte absolut vill ha mycket släpp i toppsvängen. För övrigt förvånansvärt bra grepp i brädan men jag kör inte mest radikalt i toppsvängen även om jag försöker.
Observera att detta är utifrån min begränsade erfarenhet och du kanske upplever känslan helt annorlunda.