Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kavitering!!???
-
Kavitering!!???
Publicerad av anonym-anvandare på 8 mars, 2000 vid 18:10Är det någon som har pejjl på kaviterings egenskaper resp. oegenskaper
på formpressade, dator slipade eller hand slipade G10,G20 fenor???????MVH///J.S.
anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Tror nog att det ät väldigt svårt att få kavitationfenomenet att uppträda på en fena. Kavitation uppstår när små gasblåsor imploderar i en vätska pga av för stora tryckförändringar. Så jag förstår inte riktigt vad du menar. Spinout???
-
Nej nej, det jag menar med kavitering är att om två sidor(av fenan) är
olika stora så uppstår en vibration som tydligen påverkar luft flödet
över någon av sidorna.Amerikanska marinen har tydligen uppmärksammat problemet på vissa typer av
propellrar och har en längre tid laborerat med det.Dom kallar tydligen detta fenomen för “kavitering”, är jag fel ute eller??
Jag upplever något liknande (har jag inbillat mig)på de Fin`s fenor som
är hand slipade och även på en Select fena, oftast storlek 28 och 30 cm:s.Det uppkommer på grym slör eller halv vind och börjar som ett visslande
ljud som ökar i styrka ju fortare det går, om sanningen skall fram så
är resultatet till slut en spin out men den uppkommer direkt när
visslandet upphör.Det går alltså att hålla visslandet kvar och där igenom klara sig utan spin,
Men det känns inte som om det är en spin out på gång.Tack för svar///J.S.
-
Du har delvis rätt gällande kavitation på propellrar, det förekommer oftast på KameWa propellrar eller sådana med ställbar bladvinkel. När vingeln inte är helt optimal med farten genom vattnet bildas det små bubblor, som sedan gör att det inte blir optimalt driv i prpellerns samt att den slits ojämnt, jo vatten sliter faktiskt på en propeller tro det eller ej.
Det som kan vara problem med din fena är att den inte har den optimala riktningen i höga farter, kanske att den tvistar av trycket och blir lite sned mot din brädas kurs, men vad vet jag? Man är ju inte expert. Maila fins och fråga vet ja.
// Hoppa högt // -
Det som gör att propellrarna slits är gasblåsorna som imploderar. De sliter då loss små fragment av metall. Kan hända på vilken båtmotor som helst om du svänger lite för tajt.
-
Kavitering förekommer på alla propellrar i større eller mindre grad och inte mer eller mindre i svängar. kavitering är en tryckdifferens framför och bakom propellern som har nämnts tidigare.
-
Kinetic 268 Jimmy Lewis med powerbox -98 års modell.
Näe det brukar inte vara så mycket grässtrån i vattnet,
däremot en och annan plastpåse (vad är tvärnit) men dom visslar inte.Må bra///J.S.
-
Fenan kanske får självsvängnig (resonas) och börjar vissla pga av vibrationerna.
-
Det är väl möjligt men jag antar att det är ett lättlöst problem, antagligen bara att gräva djupt och köra formpressat.
Jag har fått lite bra info om kavitering som stillat mina funderingar en
aning, det tackar jag för.Och är glad så länge fenan inte exploderar för mig.
Var någon ute idag.
Lev fort och…..Länge///J.S.
Logga in för att svara.