Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › gammal vågbräda
-
gammal vågbräda
Publicerad av anonym-anvandare på 9 mars, 2000 vid 20:38jag funderar på att köpa en gammal vågbräda från typ 91-92 för jag har inte
råd med en nyare(fattig student) funderar på en kring 85-95 liter. är det stor skillnad på nya och så gamla brädor, och vilka vindar och segelstorlekar passar en sån till(tänkte köpa ett två år gammalt vågsegel 5.5-5.7, passar ett sånt)martin svarade 24 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Se till att skaffa dig en bräda som inte är äldre än 95-96 då det kom ny design på brädorna som är bra mkt. lättare och bättre annars får du snart byta upp dig iallafall tex. en CLS 95-96 i bra skick ska du inte behöva betala mer än 2500-3000:- för ! Lycka till! 🙂
-
Var i ligger skilnaden mellan nya (95-96) och gamla vågbrädor? Mer volym i aktern eller?
-
Omkring 95-96 började man kunna bygga BRA sandwich brädor med mastfoten längre bak och mer scoop för att slippa få dyktendenser på brädan ! Innan dess så var brädorna mer som tunga strykbrädor med mastfoten långt fram !Gå nu inte och köp en bräda med FÖR tunn nos för dom går av lätt där !(det byggde CLS några “no nose” i början!).
-
Runt 94 kom det som kallades “no nose”. I princip flyttade man hela brädan bakåt, dvs mastfoten och bredaste punkten flyttades, det blev mer volym i aktern och mindre i fören, bredden i nosen minskade medan bredden i tailen ökadeoch scoopet ökade rejält. Detta tillsammans med bättre segel gjorde enorm skillnad.
Några av de tidigaste no-nose brädorna var (som vanligt) för extrema. Dagens brädor ser faktiskt, åtminstone outlinemässigt, nästan ut som de gamla brädorna. Den största skillnaden med den nay typen (dvs no-nose) av brädor är nog att de ligger betydligt bättre i vattnet. De blir därmed snabbare och mer lättsvängda. Med det högre scoopet är det dessutom lättare att ta sig igenom brytande vågor.
Byggtekniskt fanns det redan 93-94 riktigt bra konstruktioner som endast marginellt skilljer sig från dagens. Å andra sida fanns det mycket dåligt också. Satsar man på en bräda från 95-96 klarar man sig ifrån de värsta barnsjukdomarna hos den “nya” shapen och kan få något som är hyfsat byggt med lite tur. Shapemässigt är som vanligt seriebrädorna ett säkrare val (speciellt i den volymklass du förordar). En custom kan dock vara en riktig hit (och vara mycket billig) om du hittar rätt. Kolla vikten på brädan innan köp. Är den tung har den antagligen tagit in vatten. Detta försämrar både segelegenskaper och hållbarhet.
Ola H.
-
Mitt tips är att kolla efter en beg. custom. De håller ofta en något lägre andrahandsvärde men är nog så bra!!!
-
Jag har en Tiga 257 från -94 som är kul att segla, inte lika styv och lätt som de dyrare brädorna men snäll och kul. 87 liter, väger drygt 8 kg och trivs med segel mellan 4 och 6 kvadrat. Den är helt oförstörbar vilket är ett plus. Den har dessutom fått väldigt bra kritik för seglingsegenskaperna i testerna. Försök att hitta en dylik. Borde vara ganska billig!
🙂 -
Jag köpte min RRD 255 -97 billigt, och har kompisar som köpt billiga brädor, så det är inga problem att få tag på grejor under 3000 spänn. Men det är bättre att köpa en lite lagad sandwichbräda än att lägga pengar på gammal hinkplast, men väg den och känn ordentligt.
-
Tycker att du kan köpa en lite äldre bräda så länge. Typ en Bic Alto, eller så. Kostar ju inget. Ett par hundra max.
Ganska skoj att lattja runt med i alla fall. Problemet ligger ju i mastfotens placering om man kör med moderna segel. Det blir lite skum balans i grejorna. Sen är det ju frågan om man egentligen ska vara så snål. Jag menar en äldre HiFly-nonose, eller en Tiga 65-96 kostar ju inte mer än runt 1500.
Logga in för att svara.