• dr-masse

    Medlem
    31 mars, 2000 vid 12:02

    Cooolt – eller på ren svenska – kyligt!

    Nästa år skall jag testa…

  • petter

    Medlem
    31 mars, 2000 vid 12:11

    Vallentuna träsk är ställat att vara på!
    Isen ligger fortfarande tjock, vi var ute i söndags.

  • sirfer

    Medlem
    31 mars, 2000 vid 13:13

    Jag byggde en sån isbräda för två år sen, men den sladdar med bakmedarna. Jag provade med att slipa V-form på dem men det hjälpte inte så bra.. Har ni några tips?

    sirfer

  • stickan

    Medlem
    31 mars, 2000 vid 13:51

    Byggde själv en i vintras och har lite problem med att jag får “spinn out”, men jag har träffat några isjakts seglare och kollat på deras medar. Dom sa att det var V slipning som gäller och det är viktig att man har en mjuk ingång på medarna för att få bra glid och grepp. Deras medar är ca 60-70 cm och har en åkyta på ca 30-40 cm. Själv har jag slipat mina med en vinkel slip och det är inte att rekomendera men har blivit erbjuden att få dom slipade i deras slip maskin. Jag har även haft lite problem med att skatetracksen börjar vobbla när det går lite fortare och det kan resultera i att man får ett rejält kast som inte är så kul. Ska tydligen finnas en annan Västeråsare som har bra koll på issurfing och han ska tydligen ha varit upp i 120km/h klockat med en GPS, så fort kan det gå med bra grejer.

    Mvh Stefan

  • sirfer

    Medlem
    1 april, 2000 vid 09:38

    Jag fick ett tips igår om att placera mastfoten längre bak. Så det ska jag prova.

    sirfer

  • zoomer

    Medlem
    1 april, 2000 vid 19:37

    Finns det någon som sitter på ritningar till en bra is-bräda?

  • petter

    Medlem
    2 april, 2000 vid 06:26

    Kalle e kung!

  • petter

    Medlem
    2 april, 2000 vid 06:34

    Vi hade oxå lite problem med “spin outer” när man pressade för mycket.
    Ska prova med slipade medar men det blir nog till nästa år…

  • kalleman

    Medlem
    2 april, 2000 vid 10:02

    Jag grovslipade mina med vinkelslip med en ganska tjock sliptrissa.
    Det gäller att hålla maskinen i rörelse hela tiden så att den inte gräver ner sig nånstans.
    Sen går man på med vanlig fil och tålmodigt bearbetar slipningen. Kollar av med stållinjal el. likn så att man får glidytan rak.
    Nogrannhet är en dygd!
    Det gäller ju att få så lång del av kanten i isen samtidigt.
    Jag börjar tro på en ganska vass v-form för att få bra grepp. Nackdelen är väl att vassa medar skär ner och kan bromsa litegrann.
    Men det är ändå svängar och jippar som är fetast att göra, så det spelar nog mindre roll…

    Vobbel i höga hastigheter beror på att skatetruckarna är för lösa. Samma problem får man på en longboard när man kommer upp i höga
    hastigheter. Man får styva upp truckarna på något sätt. Jag gjorde en helt ny truck av en motorkudde och, men det vore gå att fixa med
    hårdare gummin eller att på något annat sätt styva upp trucken.
    Det är en liten avvägning, för det är ju sjysstare att jippa och trixa med mjuka trucks.
    Man får försöka att vara stadig på rakerna och inte jibbra för mycket med fötterna.

    Viktigt för att minska spinouterna är att köra med ett hyfsat modernt, gärna cambrat segel som inte ger så mycket sidokraft.

    /Kalle

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.