Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Widestyle fråga…
-
Widestyle fråga…
Posted by anonym-anvandare on 14 december, 2000 at 20:01Jag funderar på att skaffa mig en ny lättvindsbräda, ett måste om man bor i el stockholmo. Jag skulle vilja veta vad ni som haft era fete brädor ett tag tycker om dem. Själv funderar jag på en mistral vision 150, men hur är det med det där problemet med mastskenan sitter den för lågnt bak eller ändrades det? En annan kandidat är bic techno 283, andra förslag mottages.
Jag väger 72 kg och har surfat i några år nu (klarar gipparna) men vill inte ha race grejjor, tänker använda 8.1 – 8.5 som största segel!Tackar för svar….
/K
dude replied 24 years ago 10 Members · 17 Replies -
17 Replies
-
Enligt MIN åsikt så kan du lika gärna satsa på en modern racebräda i lättvind. Jag köpte först en Bee 289 LTD med ett 8.5. Planade inte så värst mkt tidigare med det kitet än med min ttmax och 7.0. Båda 65 breda men 35 l volymskillnad. Bytte Been mot en AHD D72 och då blev det skillnad, mkt fetare häck och mkt boxiga kanter gjorde susen. Den var dessutom livligare på vattnet och roligare på alla bogar (kryss, slör o halvvind).
I lättvind vill du plana så tidigt som möjligt och gå bra på kryssen så då vinner än racebräda i längden. Du kommer bara bli sur för att du inte planar i 4-5 m/s med din 10-11 kg tunga techno el. dyl. freeride.
Satsa på en begangnad racebräda från 99 el 00 typ F2 xl, xxl, starboard formula, AHD 78 eller RRD Avantrace. Du får dom för samma pris eller billigare än en ny techno,eller vision. Dom är inte heller speciellt svåra att gippa med så låt inte det avskräcka dig.
Det var MIN åsikt,
Tack för ordet!
/Oscar -
Vision 150 har gått ur produktion. Vision 130 är enligt testerna den mest vällyckade av Visionbrädorna. Viktigt är att under detta året har mastfotskenan blivit förlängd framåt. Det finns brädor 2000 av båda versioner. Den senaste kan ha mastfoten till ca 136 cm från aktern, men kan ytterligare flyttas fram ett par, tre cm. Den kan vara ganska så ”racy” med bakre fotstropparna ut mot kanterna. Om du väger ca 75 kg och med segel ca 8m2 så är 130 brädan best. Vision 130, 2000 ock 2001 är identiska. Brädan klarar upptill 9m2. Jag har själv en 130 med nya mastfotskenan. men jag tror inte att jag skall sälja den.
-
Köp en Techno 283, är riktigt nöjd med min som jag köpte 99. Kanske inte den snabbaste av alla, men desto mer lättsvängd och rolig att åka på. Bor också i Sthlm, väger 80 och har säkert kört på Technon 90% av gångerna den här sommaren. Har mest använt 8.1 och 6.9, men även 6.0 med mindre fena. Köpte min för 8500 men har för mig att det i år fanns nya för 7000.
/F -
Köpte nyligen en widestylebräda, F2Xantos 290, 144l, 65 bred jag. Inför detta köpet läste jag tester, frågade runt osv. Dessa brädorna känner jag till något så när: Mistrals widestylebrädor sägs vara raciga, jag testade en i Varberg 150l och var nöjd med den. BicTechnon är naturligtvis ett jättebra köp. Planar riktigt tidig och är väldigt lättkörd. Men enligt de som är duktigare än vad jag är på att avgöra brädors egenskaper så Technon (modellerna >150) inte så rolig när man är en medelgod/bättre seglare. Fanatic har också en widestyle bräda som jag inte känner till på något sätt. Dessutom finns StarboardGo i denna klassen också men den tycker tom jag som är en dålig seglare är alldeles för stor och kanske ska användas som nybörjarbräda. Xantosen som jag slutligen bestämde mig för dels pga Whitewater (GBG) har bra inbytessystem, dels pga av att den inte är en så utpräglad widestyle så att den känns så där riktigt stor, såsom StarboardGo. Men när Windsurf testade brädor i denna klassen menade de på att skillnaderna mellan de olika fabrikaten var försumbara. Så jag hade valt den brädan som passar plånboken bäst. Ska du köra runt 8.0 och väger 70kg tror jag runt 130-150 passar perfekt.
-
Köpte en Tiga FreeX 281 på 152 l i våras.
Är mycket nöjd med Tigan efter att ha seglat den i sommar. Planar tidigt och mycket lätt att gippa. Har seglat med 5.7 som minsta segel upp till 8.7. Funkar mycket bra i alla vindar. Den går upp i planing väldigt lätt, men saknar lite topp speed men är istääet väldigt förlåtande och lugn. En Racebräda går lite fortare men bli oerhört svår att kontrollera i höga farter. Man står väldigt skönt och kan segla långa bogar utan att bli trött. För mig har det varit en superbra bräda denna sommar med lätta vindar. Har seglat nästan varje gång jag haft tid, den funkar bra i stora vågor men gillar bäst platt vatten, vid choppigt vatten är det bara att flytta fram mastfoten 3 cm så går brädan tåget, med mastfoten för långt bak har den en tendens att ta in luft under skrovet och lyfta /ca 12 m/s och över). Mistral Vision är mycket värre på detta.
Tigan är lik i formen som Techno 283 men byggd i bättre material och har hel pads på bakpartiet vilket är superskönt när man seglar barfota. Kolla bilden.Säljer den nu för att köpa en Formula Racingbräda kolla under säljes, bara 6500:- med NP bag. (daniel@tillbergdesign.se)
-
Jag förstår inte varför du INTE vill ha en racebräda? Planar definitivt tidigare och går fortare än allt annat. I de vindar som du tänker använda brädan i går det ändå inte att segla wave… Bäst pris/prestanda torde man få om man köper en begagnad fjolårs racebräda!
/Jona -
Tycker att Linsurfer har många poäng i sitt inlägg, dock finns det ytterligare några faktorer som styr ditt val av lättvindsbräda:
– Vad har du för mindre bräda?
– Hur stort största segel har du tänkt dig?
– Vilka storlekar har du på segel?
– Vilken sorts segling föredrar du?Själv inhandlade jag i våras en AHD Freediamond 70. Det finns en lång harang här på konfen om hur jag resonerade, sök under “Den ultimata kombinationen” (http://www.steffo.nu/cgi-bin/wwwthreads/showpost.pl?Board=konfen&Number=1714&page=&view=&mode=threaded&sb=#Post1714). En bräda som jag är väldigt nöjd med. Jag tappar lite i tidig planing men det kompenseras mer än väl av att brädan är kul, lättsvängd och till med tillåter lite hopp då och då. Och även om den planar senare än räjs-prylar så kommer jag igång otäckt mycket tidigare än med mina gamla slalomgrejor (Fanatic 274 + 7.0 segel).
Har även prövat räjsigare grejor, som Fanatic Falcon 75, vilket både planar tidigare och tar bättre höjd. Rätt så mycket bättre höjd. Men det är, i mina ögon, inte lika kul. På AHDn tjuvtränar jag även lite manövrar som jag har nytta av i hårdare vind på min lilla bräda.
Såhär ser mitt kit ut:
AHD FreeDiamond 70
Fanatic Bee 84 (typ 260 med 84 liter)NP V8 8.5 (99)
NP Diablo 7.2
NP NR 6.2
Gaastra Hotwave 4.2 å 4.7 (gamla men ack så fina)Med mina brädor funkar detta fin-fint, även om luckan mellan 6.2 och 4.7 (liiiiite stor) snart skall täppas till. När det är lite vind blir det V8 eller lek med NR 6.2 (förvånansvärt roligt). Mer vind, men som ofta lite byigt, så kör jag mer än gärna Diablo 7.2 och AHDn. Ännu mer vind, lilla brädan.
Om det däremot helt oväntat skulle trilla ner en påse pengar i mitt huvud och min bil plötsligt skulle bli en buss över natten så skulle min dream-kit se ut såhär:
1 st räjs-lättvindssak, gärna en Starboard 155
1 st freestajl sak, typ Mistral Score 111 eller 99
1 st vågbräda med fart i
1 st räjs-segel, typ 9.5 eller nå’t med kol-kit runtom
1 st semiräjs-segel, typ 7.5
Några vågsegel typ 6.0 – 4.0Nu ser inte min plånbok eller bil ut på ett sätt som tillåter detta. Dessutom så vill jag gärna undvika fler än två brädor och fler segel än nödvändigt eftersom det bli ett j-a kånkande av prylar och mekande.
Därför två brädor för min del. En AHD FreeDiamond 70 och en Bee 84. Båda är lite kompromisser, det finns givetvis bättre lättvinds- och hårdvindsbrädor, men i Stockholm och Sverige har detta kit fungerat väldigt bra under året. Ibland funderar jag på om jag skulle köpt en FreeDiamond 77 istället, men så är det väl alltid. Så fort köpet är gjort så ser man nya möjligheter…
Lycka till!
-
Har en Vision 150 till salu.
Mastfotens placering har jag inget att anmärka på. Seglade 9.0 Supersonic alla dagar utom en sedan maj. Funkar bra. (med 48 cm fena)
Brädan blir svår och hantera när det börjar blåsa, men har inte skaffat mindre fena än 44 cm.
Väger 95 kg, och funderar antingen på: 1 st Race + 1 st mindre runt 105-110 liter (fast sneglar på en AHD FD70.
eller: flyttar utomlands där det blåser
Mistralen går att få runt i gipparna, men volymen märks. Rekommenderar V150 framför Xantos 290 och 300. De känns ruskigt otympliga.
Har inte provat V130.
Frågan är om 9.0 funkar på AHD FD 65 o 70.
//Anders
-
För att det även ska vara kul att svänga med stor bräda & stort segel:
* inga cambers i seglet
* brädan får inte ha minsta tendens att skära fast när du svängerEn följdfråga till alla:
Vad kan ni göra för kreativa transitions med ~8.5 i vindar då inte 7.0 fungerar?
Mvh
-
Full planing med 8.5 och AHD D72 BACKWINDED, de du. Går även att träna duckgippar och helitacks. Jag tycker det går alldeles utmärkt att sätta fullplaningsgippar med racebrädor och stora segel. Gäller bara att ha mkt fart och lite fokusering.
-
Jag bytte ut min 288 i våras mot en Vision 130
och kan bara säga att jag inte ångrat det alls.
Brädan är superskön “hal” och lagom livlig.Jag har mest seglat den med 8,5 och 7,5 kan bara säga helt OK.
Jag har även provat den med 5,5 och blev possitivt förvånad över hur bra det funkade.Enda nackdelen som jag upplevt med brädan var att jag i början ofta råkade utför spinnout, efter att flyttat hängseletamparna längre bak så var problemet
löst. -
Kör 9.2, gör bl a:
Helikopter
Push tack
Backwind
etc…R.
-
En bra bräda. Planar tidigt , är lättsvängd och lätt gippad. Har seglat den med supersonic 9.0 och supersonic 6.7. Har seglat dom flesta dagarna i sommras och är nöjd. Tips… Köp den om du vill ha många segel timmar!!!!!
Log in to reply.