Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › – resebagar, vad är bäst? –
-
– resebagar, vad är bäst? –
Publicerad av adde på 17 april, 2001 vid 06:41Om man, på hemmaplan, inte kan motivera fler segel, brädor eller karbon-tandpetare, men ändå känner ett behov av att bränna pengar. Vad gör man då? Jo man köper en massa, mer eller mindre, nödvändiga tillbehör. Det som står på inköpslistan är resebaggar.
Det hela ska optimeras utifrån flygresor, i bilen kan man dras med att inte alla segel/master får plats i bagen. Det som ska med är bräda, 4 segel, 2 master och 2 bommar. Max. Längsta masten är 440.
Kan man köra med en dubbelboardbag och hysta in segel och jox i den? Det skulle ju kanske underlätta flygresor, men i lilla bilen på hemmaplan blir det inge bra alls.
Vad anväder ni när ni flyger? streamlinebag? Med bara 3-4 segel, som dessutom rullas dubbla blir det kanske fluffigt? De är ju de där jävla masterna som ställer till problem.
mvh Martin
johan svarade 23 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Flyga = dubbelboardbag! Perfekt för bräda, 3-4 segel, ett par master å jox. Kolla in NPs med inline-hjul, den skulle jag ha köpt.
Surfa På!
-
Jag har en dubbelbag och det funkar bra att slänga ner ALL utr. i den, men det blir ju rätt tungt och otympligt att bära när man väl är framme så JAG rekommenderar att ha en gear bag ..
vooodo
-
Därför dubbelbag med hjul… 😉
En liten gear-bag vid sidan av hör ju till.
Surfa På!
-
och om man sedan vill släpa med sig bagen ner till stranden för att man inte vill lämna den vid bilen pga klåfingriga människor, då funkar ju hjulen bra : ) och med gearbag menar jag en som man packar allt utom brädorna i..
Stay windaddicted…vooodo
-
Haj Adde!
Om du pluggar ur masterna och stoppar toppdelen i basen så får du plats
med två master i ett mast fodral (vadderat rekommenderas).Rulla sedan minsta seglen tight och rulla in dom i de lite större seglen så
att du får i två segel i en segel bag.Demontera frontbeslaget på bommarna.
Lägg sedan ligg underlag ytterst för att skydda undersidan på brädan
som med fördel läggs i en singel bag (OBS. Jag driver inte med dig).Om du sedan inhandlar en dubbel bag så får du lätt plats med allt och
får en väldigt styv tubad bag som “nästan” är American airlines säker.Lycka till..
MVH///J.S.
-
Om “klåfingrighetsfaktorn” är ett problem på plats lämnar man med fördel sin dubbelbag på hotell-/lägenhetsrummet och trycker in prylarna i bilen… Eller har grejorna på någon säkrare förvaring… Så brukar jag lösa det…
Annars kan man ju ha STORA hjul på sin dubbelbag! Typ traktor! Då kan man nog dra grejorna på Pozo till å med! Eller en motordriven dubbelboardbag! Härligt! 😉
Surfa På!
-
En grej ni får akta er för grabbar med dubbelboardbagen är att den blir tung och då behövs det inte att någon tappar den från hög höjd för att den lilla brädan i botten ska pajja.
Jag skulle rekommendera att ha brädan för sig i en boardbag som J.S. sa med lite extra padding om det får plats och sen ha resten i en gearbag. Att dela upp grejerna i två tycker jag är bra med tanke på flyg – man säger att det ena är brädan och det andra är seglet.
En enorm gearbag kan man kanske till och med få problem att check in på ‘excess baggage checkinen’. Det kan ju tyckas omständigt att bära två bagar men det gör bara gott att bära lite halvtunga grejer – särskilt på vardera axel i stället för på bara ena.
mvh
-
Min fundering är annars om det funkar med flygen att ta med sig en dubbel boardbag och en gearbag, om det aldrig blir några problem med mängden alltså.
niklas
-
Vissa flygbolag kan nog vara kinkiga pga vikten, inte för att det är fler bagar…men det hör nog till ovanligheten…annars får man väl spänna ihop utr. med spännband men dom brukar hellre vilja ha 2 st lätta pkt än 1 stort tungt!!
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
Jag brukar köra enligt slöhets regeln.
DVS. Ju tyngre man packar desto mindre hanterar folk prylarna
och ingen orkar lyfta dom tillräckligt högt för att åsamka
någon större skada då de slängs omkring.Har funkat hittills..
MVH///J.S.
-
Neil Pryde segelbag är finfin, 3 master, 2 bommar – 4 segel + våtdräkt, sele o fenor. Titanförstärk benstommet och du orkar bära denna och din boardbag 10 m…
/combat42
-
Är ett flygplans arsle tillräckligt högt ?
Jag stog på flygplatsen på Fuerteventura nyligen och fick se min bordbag hängande ur bakpartiet (arslet) på planet
i väntan på att det skulle komma någon från marken och ta emot. Fast mottagar gubben stog ju och rökte och kliade sig i röven,
så undrar om jag bet på naglarna då. Och då tänkte jag att hade baggen hade varit tyngre hade han väl bara droppat den.
Jag tror mer på fler kollin med hanterbar vikt.Johan
Logga in för att svara.