Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfers Paradise vill dom ha kunder eller?
-
Surfers Paradise vill dom ha kunder eller?
Publicerad av anonym-anvandare på 21 april, 2001 vid 22:22Hej var inne på surfers paradise och skulle handla ,det verkar som om man måste kunna allt om vindsurfing?
man stod där som ett fån.allt skulle gå fort
är man nybörjare så är mananonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
testa och köp begagnat här på konfen då eller fråga vad du borde köpa eller gå in på sök och sök på massa grejer som du inte vet om sporten då borde man få en uppfattning om begreppen och vad du borde köpa samt vad du inte ska köpa.
-
Håller med om att stämningen är rätt så skum i butiken. Personalen borde lugna ner sig ett par kilo och köra en mer kundvänlig attityd.
-
Håller med 100%. Brådis, sugen som fan, stålar på fickan men möts efter en stund av oengagerad/ovillig? säljare. Jag vill gå från butiken och känna mig nöjd. Man får väl börja importera istället
-
Jag har inte koll på vilka som jobbar i butiken just nu. Jag har dock en känsla av att bemötandet beror på vem man stöter på och på vilket humör de är. Det har funnits vissa perioder i SP’s historia då man riskerade ätt möta på någon med för häftig attityd. I allmänhet tycker jag dock att attityden har varit på en mer “hälsosam” och låg nivå.
Surfshopen/Surfers Paradise har alltid haft duktiga seglare som personal. Även om inte alltid vi kunder vill erkänna det för oss själva tror jag kombinationen av seglande personal och en viss attityd skapar lite extra drag. Det är dock hårfin skillnad mellan den här hälsosamma attityden och den snobbiga attityden som gör att kunderna får mindervärdeskomplex och hellre handlar på nätet. Ideen med duktig seglande personal är ju liksom att man skall kunna få trovärdiga råd om även avancerad utrustning. En bra säljare måste dock kunna veta när man skall säja “ja, den här brädan funkar både i Apelviken och på Hjälmaren” istället för “den här brädan sitter i en bottom turn i masthögt som en jävla råsmäck och smackar läpp så det stänker om det, det kan du fethajja”.
Ola H.
-
Ännu en som håller med.
Var inne och kollade på en fena förra sommaren. Kom tillbaka på eftermiddagen och hade bestämt mig för att slå till. Hittade den säljare jag pratat med (inga namn) och sa att jag ville köpa det ovannämnda. Fick till svar; “Jag just ja, det var du som ville köpa den där billiga (595:-) gamla fenan”.
Ganska dålig försäljnings strategi. Man känner sig inte precis välkommen och viktig som kund utan förlöjligad.
Köpte även året innan bräda,3 segel,2 bommar, 2 master mm, totalt över 30.000:- och fick inte pruta en spänn. Även det ganska osmidigt om man vill känna att man gjort en bra affär och om de vill att man ska återvända.
Har numera bojkottat SP och handlar allt på Bromma SS. -
Ok. Jag ser att det är en hel del som är missnöjda med SP, men jag är ett undantag. Jag är mer än nöjd med allt som har med den affären att göra. Jag har köpt ett antal segel och riggar där, de har alltid hjälpt mig med det jag vill ha hjälp med. Dessutom råkade en av mina master knäcka sig (powerx fabrikationsfel). Efter allt jag har läst på konfen om SP var jag nästan säker på att det skulle bli en massa bråk å skit om den masten, men ack nej jag fick en ny utan ngt problem alls.
SP = bra surfaffär (tycker jag)
/Marcus -
Ytterligare en anekdot rörande en av våra få surfbutiker.
Bunk sålde ut sina surfprylar för halva priset i våras, så jag var där och tittade, köpte inget den helgen men ringde några veckor senare för att kolla om dom ville sälja till samma pris som under reahelgen. Visst, sa dom, det är bara att komma hit. Sagt och gjort: åker dit kollar in brädan (Techno 273 för 4000:-) kollar vad dom har för riggar och får höra att det finns mer att välja på i huvudlagret och att dom skall sätta ihop ett paket. Vi kommer överens om att dom skall ringa när dom knåpat ihop en lämplig rigg så kan vi hämta allt på samma gång isf att bara ta med brädan på en gång. 2 veckor passerar innan dom ringer tillbaka bara för att tala om att dom sålt brädan till någon annan.
Man kan fråga sig hur mycket ett löfte är värt bland vissa handlare, men om jag visste vad dom sålde brädan för i slutändan så är det bara att ta den summan minus 4000:- så har man svaret. Det var min tjej som skulle ha grejorna och hon hittar numera vad hon vill ha på SkidSport i Bromma, eller här på konfen.
Så kan det gå när man litar på folk
PoopZilla -
Tänkte bara klargöra att Bunk och Megascene inte är samma företag.
-
Känner att jag måste göra ett inlägg i Surfers Paradise-debatten.
Jag köpte ett kit hos SP när jag började surfa. En hyfsad bräda med ett katastrofalt segel (sämre än en Billhälls-kasse faktiskt) och till detta en medemåttig bom och en tung mast som flexade sämre än en gammal flaggstång. Priset var kring 15 lakan. Om grejorna hade varit bra hade det inte varit dyrt, men nu var det skräp jag fick och i min okunnighet trodde jag att jag fått ihop ett bra kit.
Grundpoängen som jag ser det är att den som säljer en utrustning till någon ska kunna gå ner till stranden dagen därpå och verkligen stå för att man sålt ett vettigt paket till personen för de pengar som betalats. Ingen med bibehållen självkritik hade kunnat göra detta från SP när det gällde mig. Mit kit var uselt, relativt dyrt och dessutom helt fel för mig.
Det handlar om att kunna ta ansvar för vad man säljer.
-
I en “sport” som vindsurfing där dom flesta tycker sig behöva typ 3-4 brädor
+blandade prylar för en förmögenhet så är det inte lätt att träffa rätt när man handlar första gången.Dessutom är ju “utvecklingen” enorm inom windsurfing med den följden att en del prylar blir helt fel pga utvecklingshysterin. Detta får till följd att butikerna ibland får en massa produkter kvar som är helt värdelösa trots att dom är relativt nya & dessa måste ju krängas ändå!
Går man in i en W-surfingbutik(vilken som helst) utan att veta vad man vill ha så är risken stor att man känner sig lurad efter ett tag & det är ju inte så konstigt eftersom försäljarna inte själva VET vad som är bra utan litar på det producenterna tutar i dom. Själv köper jag inget utan att vara väl påläst om prylen ifråga innan & jag tror på ungefär 23% av vad W-surfingbutiksperonal har att säga om alla hippa nyheter. På detta sätt har jag klarat mig ifrån att åtminstonde känna mig grundlurad på sista tiden.Ps. Gick det att W-surfa före no-noose uppfanns eller var det efter??? Ds
-
Det skulle ju vara lite intressant att få veta exakt vad det var för kit som SP satte i händerna på dig. Segel å mast?
Surfa På!
-
Vi sålde bort 2st fjolårs 273 Tekno för 6300kr under rea helgen, det som var 50 % på var div udda varor. Att du blev lovad bräda trotts att brädorna var sålda är tråkigt, det ber vi om ursäkt för.
Butiken
Logga in för att svara.