Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kan nån reda ut fenhärvan?
-
Kan nån reda ut fenhärvan?
Publicerad av anonym-anvandare på 25 april, 2001 vid 13:12Vad jag försår finns det en massa olika system typ US-box, Power box, Tuttle box mm. Vad är skillnaden mellan alla olika,och finns det för/nackdelar med dem?
dr-masse svarade 23 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Saxat från tidigare inlägg på konfen
Classic/US-box är den gamla hederliga typen med en kassett, där fäster du med en skruv genom fenans framkant i en fyrkansmutter som ligger i en skåra i kasetten.Sedan finns det fem stycken så kallade koniska boxar, de är:
Trimbox
Powerbox
Tigabox
Tuttlebox
Deep TuttleboxTuttleboxen är originalet med två genomgående bultar en fram och en bak, används på de flesta prototypbrädor, och några standardbrädor.
Deeptuttle är en djupare variant av tuttle boxen. Används till långa race fenor från 55-80 cm, för att ge en styvare bas.
Tigaboxen är en kopia på Tuttleboxen och är egentligen mycket lik tuttleboxen, den har också två genomgående bultar men själva infästningsdelen /den koniska delen av fenan är annorlunda i måtten. Mig veterligen sitter den uteslutande på äldre Tiga-brädor.
Powerbox är också en sk. konisk box men med endast en genomgående skruv, skruven sitter i mitten, powerboxfenornas koniska del brukar se ut som en tvåpucklig kamelrygg med själva skruvinfästningen mellan “pucklarna”. Powerboxen är nog vanligaste boxtypen på standardbrädor? AHD?/Drops?/Mistral?/osv.
Trimbox också konisk, också 1 skruv, men skruven sitter i bakkant och framtill på fenan sitter en “fläns” som man stoppar in i boxen och sedan bänder ner fenan. Sitter oftast på Tiga/Bic brädor,äldre Fanatic, rätt så vanlig.
Känns lättast igen på att det finns små klossar med i boxen som man kan flytta för att ändra fenans placering i boxen. därav namnet TRIMBOX.Vad det gäller fenor så brukar det ju nu förtiden vara väldigt vanligt med så kallad multiinfästning. Det innebär att man köper en fena utan själva boxinfästningen, det är bara en typ av adapteravfasning som är i botten på fenan så tvingas kunden själv montera på adaptern. då väljer man självklart den adapter som passar boxen som sitter i brädan. Rätt värdelöst egentligen eftersom detta bara medför mer krångel och svagare fenor. bästa vore om det bara fanns en konbox så man slapp byta fenor bara för att man byter bräda. Men sen måste man ju självklart behålla den gamla hederliga clasicboxen.
Kolla på Fins hemsida, där finns bilder på de olika typerna.
http://www.fins-international.com -
Här är ett svar som någon “Anonymous” tidigare postat som svar på samma fråga här på konfen, med några små tillägg från mig med små – tankestreck före (lita inte på mig, för övrigt, jag har en historik av att ha gjort bort mig på Tuttle-fronten här på konfen… ;-). Det ursprungliga svaret är väl värt att sparas här på konfen:
Surfa På!
Classic/US-box är den gamla hederliga typen med en kassett, där fäster du med en skruv genom fenans framkant i en fyrkansmutter som ligger i en skåra i kasetten. – De är 9 mm (?) breda men har ibland olika djup, dock brukar det inte vara något problem (fanns en skillnad mellan boxar gjorda i USA och Europa ett tag).Sedan finns det fyra stycken så kallade koniska boxar, de är:
Trimbox
Powerbox
Tigabox
TuttleboxTuttleboxen är originalet med två genomgående bultar en fram och en bak, används på de flesta prototypbrädor, men förvånansvärt få standardbrädor om det inte har ändrat sig de senaste åren.
– Finns även i en djupare version som heter “deep tuttle” för de allra djupaste fenorna (över 50 cm). Deep Tuttle återfinns på de allra flesta Formula-brädor. Tuttle-fenor passar i deep-tuttle boxar har jag lärt mig här på konfen ;-), även om passformen inte alltid är den bästa. Har även läst något om “Super Deep Tuttle” å det är väl helt enkelt en ännu djupare tuttle-box. Förutom custom och Formula brädor så kör/körde bland annat Starboard och RRD (tidigare) rätt mycket med Tuttle-fenor. Många anser att Tuttle-boxen är bäst och hållbarast, även om det är stökigt med två skruvar.Tigaboxen är en kopia på Tuttleboxen och är egentligen mycket lik tuttleboxen, den har också två genomgående bultar men själva infästningsdelen /den koniska delen av fenan är annorlunda i måtten. Mig veterligen sitter den uteslutande på Tiga-brädor.
– Tigaboxen görs inte längre, numera har Tiga-brädorna Trim-box eftersom de ägs av Bic.Powerbox är också en sk. konisk box men med endast en genomgående skruv, skruven sitter i mitten, powerboxfenornas koniska del brukar se ut som en tvåpucklig kamelrygg med själva skruvinfästningen mellan “pucklarna”. Powerboxen är idag den vanligaste boxtypen på standardbrädor.
– Togs ursprungligen fram av Mistral och F2. Sitter numera i samtliga brädor som kommer från “Boards and More”, dvs F2, Mistral, Fanatic och i nästan alla brädor (ej vågbrädor) som kommer från Cobra-fabriken (JP, RRD, Drops och några till). Powerboxen är helt okej, men ingen höjdare med lite större fenor. En annan nackdel är boxens djup vilket gör att den inte är så lämplig på brädor med riktigt tunna häckar.Trimbox också konisk, också 1 skruv, men skruven sitter i bakkant och framtill på fenan sitter en “fläns” som man stoppar in i boxen och sedan bänder ner fenan. Sitter oftast på Fanatic/Bic brädor, rätt vanlig.
Känns lättast igen på att det finns små klossar med i boxen som man kan flytta för att ändra fenans placering i boxen. därav namnet TRIMBOX. personligen tycker jag trimboxar suger lite.
– Trimboxen återfinns numera endast i Bic/Tiga brädor. Den är i alu och därför hållbar, men ibland lite meckig. Jag är faktiskt lite osäker på om den verkligen är konisk? Om den är det så är det inte mycket.Vad det gäller fenor så brukar det ju nu förtiden vara väldigt vanligt med så kallad multiinfästning. Det innebär att man köper en fena utan själva boxinfästningen, det är bara en typ av adapteravfasning som är i botten på fenan så tvingas kunden själv montera på adaptern. då väljer man självklart den adapter som passar boxen som sitter i brädan. Rätt värdelöst egentligen eftersom detta bara medför mer krångel och svagare fenor. bästa vore om det bara fanns en konbox så man slapp byta fenor bara för att man byter bräda. Men sen måste man ju självklart behålla den gamla hederliga clasicboxen.
– Multi-infästningar har väl blivit lite ovanligare igen eftersom det plasthuvud som multi-fästet bestod av ofta sprack och inte höll. Jag köper numer aldrig fenor med fenhuvuden i plast eller annat material än själva fenan, det verkar inte hålla så bra.Hoppas att det ursprungliga svaret + små tillägg gav dig lite mer info…
Surfa På!
(nu kommer väl hela gänget här och rackar ner på mig igen… borde kanske inte skriva om fenor…)
-
Dieter, han är snabb han. Därför heter han Kefir eftersom det bevisligen är snabbare än både Fjällfil och Onaka. Tänkte medans jag petade i det tidigare svaret att “nu postar säkert någon redan det här åsså sitter jag här å petar”. Så kan det gå, men nu vet du väl mer om fenor i alla fall!
Surfa På!
-
tiga freecarve har en tuttle.
jag har kollat med mega scene då jag har funderingar på att inhandla en sådan./Ola
-
Johan!!
Gäst26 april, 2001 vid 11:41Trimboxen är ganska så rejält konisk, inte alls svårt att se!!
-
Måste uppenbarligen slipa glajjorna, har ägt ett tiotal trimbox fenor å aldrig tänkt på att de är koniska… Men så är jag ingen tekniker, precis… 😉
Surfa På!
Logga in för att svara.