Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nybörjarfrågor
-
Nybörjarfrågor
Publicerad av anonym-anvandare på 31 juli, 2001 vid 09:52Ni får er väl goa skratt av våra idiotiska frågor men…
1. Draken hamnar i vattnet… hur f-n vänder man upp den om man är själv, måste man ha en slav som kutar runt å vänder runt den? Eller tja… förhoppningsvis skall den inte hamna i vattnet alls 🙂
2. Hängsele-blöj.mojängen… har vi inte vågat oss på än… när Kite:n drar iväg så att man flyger som en vante äre ju bara att släppa handtaget å den dimper ner som en flagga… men sitter man i selen är man ju tok-fast! Verkar risky… ?… ELler blir det kanske rent av lättare? 9 fall av 10 slits ju handtaget ur händerna på en när det blåser fett.
3. Hålla uppe konstant fart… hur..? Det blir väldigt ryckigt för oss… draaaag-stillastående-draaag-stillastående…. kanske beror det på byiga vindar häromkring men asså… finns det inget nice sätt å trixa så att man kan hålla uppe farten… dyka höger vänster hela tiden ?
4. Komma tebax till land igen… asså kryssar man som med segelbåt eller?
Dumma frågor.. kanske kommer det bra svar.. 🙂 Taaack på förhand
/Newbie
pipe69 svarade 23 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Tjena, jag är också rätt ny i sporten, jobbar just nu på att få bra koll på att köra halv vind och sen kryss.
Först och främst rekommenderas att köpa en bra kiteboarding video, jag tycker “BOOST 1 och 2” är en bra blandning av bra info och action. Prata med någon som kan kiteboarding eller gå en kurs, det underlättar rejält att kunna ställa direkta frågor eller få feedback från någon som ser vad man gör fel.
1. Om kiten hammnar på mage tycker jag det fungerar bäst att simma mot kiten tills den tippar över på rygg. Sedan drar man mest i den sida på bomman som motsvarar linan närmast vattnet, detta gör att kiten smyger sig upp i vind och kommer in i bra start läge högt upp på ena sidan. Man får vara med och korrigera så att kiten inte tippar framåt eller bakåt för tidigt. Senare kan man starta nästan direkt med kiten rakt i medvind men då bli det ofta en flygtur innan den häger lugnt ovanför huvudet.
2. Kör inte med sele innan du kan kontrollera kiten bra. Efter detta så är selen en bra avlastning, men innan du kan kontrollera OK med armarna i den vind som är ska du nog passa dig för selen. Sedan finns det på vissa bommar, t.ex. bommarna till wipikas 2 linors freeair kites, en nödutlösnings mekanism som består i en lina parallellt med bommen. Drar man i denna släpper ena bommfästet och kiten faller till vattnet. Nyckeln till framgång är att ha så bra koll på kiten att du nästan aldrig krashar kiten även om du faller själv, inte så svårt som det låter.
3. Gör “powerstrokes” upp och ner (inte höger vänster) 45 grader ut på den sida du åker åt. Kräver mycket träning, träna i lätt vind i knähögt vatten eller på land. Själv har jag precis lärt mig detta men har problemet att jag försöker gå för högt i vind och då fungerar inte detta heller. Om du har ett ställe där du kan träna “powerstrokes” fast du slörar så är detta mycket lärorikt tror jag.
4. När du kan köra full fart med kontroll så är det (formodligen, jag behärskar som sagt inte detta 100% själv ännu) bara att köra ner kiten på ena sidan, ställa brädan på kant (som när man åker wakeboard) och när du fått upp fart se till att du går lite hörge än halv vind. Segelbåt… nja, snarare som en surfing bräda där man i stället för fena har brädans kant och istället för segel och mast har kiten.
Innan du behärskar detta så öva att åka lite högre än halvvind utan bräda. Sätt kiten i hängselen, lägg dig på sida och styr kiten med en hand, kör ner kiten lite grand på sidan och använd din lediga (undre) arm för att sträcka ut 45 grader upp mot vinden och fungera som en köl. Sakta men säkert kan du ta dig fram tvärs vindriktningen på detta sätt, mycket bra att kunna i början speciellt i stockholms området där långa stränder och grunda vikar är bristvara.Lycka till
/Jonas -
Hej!
Jättebra svar som malmsten (Jonas) har laggt ner här tidigare. Jag vill tillägga lite tipps.
1. Försök, som Jonas beskriver, att kiten tippar på ena sidan och kryper mot kanten av vindfönstret. Om kiten ligger rakt i lä brukar jag dra i ena linan (så att den rör sig mot landet (alltid säkrare att dras mot land än ut mot vattnet ifall man blir trött om starten inte lyckas)) och simma åt det andra hållet. Kanske blir tydligare så: Tänk dig ett sifferblad. Kiten ligger på mage vid tolvslaget, du ligger vid sexslaget, vinden kommer “söderifrån”. Dra in vänstra linan tills kiten ligger på sidan (eller simma mot den som Jonas skriver), simma samtidigt runt mot treslaget. Nångång börjar kiten kryper mot nioslaget. Detta kan kontrolleras med linspänningen medan du simmar, först bara med vänstra linan i handen, sedan med bomman och spänning på bägge/alla fyra linor. Ju mer vind desto bättre lyfter kiten. Draget som kommer kan minskas om man fortsätter lyfter upp den längs vindfönstrets kant. Därför är det också bra att ha bomman kopplad till selen, då avlastas armarna.
2+4: At köra i sele är absolut nödvändigt (tycker jag) att kunna kryssa med brädan eftersom man måste verkligen luta sig bakåt för att få tillräkligt grepp med kanten. Att vänja sig vid selen och draget kör lite downwind bodydragging i vattnet vid en långgrund strand (flyga gärna höger vänster, försök att hålla konstant fart och bryr dig inte om höjdförlusten – kör gärna flera 100 m om möjligt). För bakåtlutningsträning kan jag rekommendera att låta sig dras downwind stående på bägge fötterna (bakatlutande!!!) genom mjuk sand, platta skor om det finns stenar/snäckskal!! Här försök att flyga powerstrokes på ena sidan, dvs flyga “lutande åttor”, aldrig över mitten till andra sidan.
3+4: För att hålla konstant fart behöver man flyga powerstrokes, alltså på den sidan man åker flyga “up och ner” eller “lutande åttor”. Med fyra linors kite och tillräckligt drag behöver man bara ställa kiten i vinden och variera draget med bromslinorna/styrlinorna ;-). Theoretiskt är problemet, att det är två objekt som rör sig både i sidled och konstant fart kan bara hållas när bägge objekt rör sig lika snabbt. Alltså, kantar du för mycket och kör in i vinden, blir du för långsamt, kiten “kör om” dig och hamnar vid kanten av vindfönstret, tvärtom, kantar du för lite, dras du iväg mot lä och “kör om/hinner ikapp” kiten så att den hamnar mera i mitten av vindfönstret och drar mer och mer. Som Jonas skriver gäller det att hålla kiten vid ca. 45 grader på den sidan man åker till och unvika med powerstrokes gränslägen jag beskrev ovan. Så småningom lär man sig att kanta brädan med bakåtlutning av kroppen på ett konstant sätt och då är kryssandet inget problem – hålla frambenet mera utsträkt och bakbenet mera böjt. Kryssandet kan t.o.m. bli för mycket om det blåser bra. Då gäller det att hoppa och flyga lite för att komma downwind och där börjar det roliga ;-))))
Lycka till – hoppas ni hängde med med min beskrivning
Ingo
-
Bra och saklig svar, Jonas!
Såg att du nyligen började skriva på konfen (bara två inlägg) och verkar letar efter lämpliga stränder i Stockholmsregionen. Samma letande tynger mig fortfarande med. Har än så länge bara kitat på Torö, Gotland och västkusten, men tror att man skulle kunna åka vid Sätrastrandsbadet (Telefonkatalog sida 53,C2/3) vid västliga och sydvästliga vindar. Där finns det en lite längre strand samt gräsmatta utan större träd och jag tror att kunna hålla höjden eller kryssa tillbaks dit numera. Låt oss ta kontakt när det blir lämplig kitesurfvind nästa gång – för mig är det 5-9 m/s, Wipika 11,8 m2.
Hör av dig på 070 5945664.
Ingo
Logga in för att svara.