Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Maui Project, Var ?

  • F2 Maui Project, Var ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 11 april, 2002 vid 09:21

    Är det någon som vet var man kan
    klämma på F2 Maui Project.
    De har ju fått bra i tester,
    vore dock kul ifall någon kunde
    beskriva brädan om de seglat på den.
    Är intresserad av Style, och Vågisarna.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2002 vid 09:22
  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2002 vid 09:27

    Jag får ju bara fram en bild på en som gör showit, inga produkter
    vad är det för fel.

  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2002 vid 09:31

    http://www.surfcompaniet.se/f2.html

    så kanske du får upp något?!?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2002 vid 09:40

    De är ju otroligt roligt att se på dem,
    snart skall jag klämma, och
    troligtvis även segla.
    De har ju fått riktigt bra i tester.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2002 vid 10:02

    Hemsidan verkar inte funka om man kör med Netscape. Använder man Internet Explorer går det bättre.

  • ola-h

    Medlem
    11 april, 2002 vid 10:21

    Jag var och hämtade min nya Starboard ACID 70 där igår, men såg inte mycket Maui Project i butiken. Jag tog faktiskt också med mig en bräda med Maui Projekt-loggor på från just Maui, men det är egentligen en Keith Teboul-shapad Quatro, gjord åt Levi Siver. Skön bräda i alla fall.

  • s

    Medlem
    11 april, 2002 vid 13:46

    Hej

    Jag har seglat många F2 Maui Project, de jag seglat är Style L och Style M. Dessutom vågisarna 8.2, 8.4, 8.5 samt 8.6. Vilken är du intresserad av? Det blir lite jobbigt att skriva om alla…

    Alla brädor är väldigt bra men har naturligtvis olika inriktningar. Eftersom jag gillar vågor så har mina favoriter blivit 8.2 och 8.5 som jag har just nu. De täcker spannet 3.6 – 6.0 perfekt.

    Staffan

  • ola_p

    Medlem
    11 april, 2002 vid 19:20

    Du har inte lust att referera Style M:n åt mig?
    Ska t och bygga nått i den stilen, om jag hittar en att kopiera så blir det en sån.

  • s

    Medlem
    11 april, 2002 vid 19:58

    Hej Ola

    Du kan hitta lite om vad jag tycker om Wave/Freestyle konceptet som Style Medium står för under Konfens Favoriter, här
    http://www.steffo.nu/ubbthreads/showthreaded.php?Cat=&Board=favoriter&Number=28374&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=
    Jag skriver en hel del om Style Medium och vad jag gillar med den.
    Style M är en superbra bräda!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 april, 2002 vid 07:19

    Det är alltid kul att klämma på prylar när det inte blåser så man har kollat på en del brädor. F2 känns mkt bra. Skillnaderna jag kännt är att F2s brädor verkar vara lättare och styvare än några andra brädor jag sett. Kanske gör dem ömtåliga för slag mot vassa föremål men säkert OK för segling. Vågbrädan har en väldigt radikal design. Verkar vara kul brädor som sticker ut. Kommer att pröva en Style M i år, tror den passar mig perfekt som våg/freestyle.

    /D

  • ola-h

    Medlem
    12 april, 2002 vid 07:45

    Lättare och styvare brädor behöver inte vara ömtåligare mot slag. Kolla bara på en bra custom, klart lättare än produktionsbrädorna och ändå mycket slagtåligare, speciellt runt kanterna. Hemligheten? Helt enkelt bättre ihopsättning, större noggrannhet och mindre spackel.

    MP är dock byggda “fabriksmässigt” hos Cobra i Thailand, precis som nästan alla andra brädor. Där kan visserligen beställaren (F2) välja mellan ett gäng olika kvalitetsnivåer på bygget, men även om de (troligt) valt den högsta gäller detta också de flesta konkurenter i klassen. Varje beställare har givetvis också rätt att välja material mm, men här tror jag inte F2 gjort något speciellt. Möjligen kan man gissa att F2 valt en relativt “straightforvard” konstruktion utan massa marknadsföringsmässiga och viktkrävande gimmickar som dubbelsandwich, konstiga kolstringers mm. Resultatet blir lägre vikt och kanske lite lägre hållbarhet för vissa speciella typer av belastningar.

    Staffan verkar jag vara tung på prylarna så om de håller bra för honom…

  • ola-h

    Medlem
    12 april, 2002 vid 07:47

    Men du valde ändå till slut att köra bara “riktiga” vågisar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 april, 2002 vid 09:54

    Jag är intresserad av Style M, 8.4, eller 8.5
    kul om du kunde skriva.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 april, 2002 vid 12:03

    Pratade med Werner Gnigler (som hade sett inuti en F2)han tyckte att F2 bradorna inte hade alls lika mycket forstarkningar som hans JP, vikten verkar ju vara ,5 kilo mindre en de flesta andra brador, men dom funkar nog fint i Sverige iaf ..Benke

  • ola-h

    Medlem
    12 april, 2002 vid 13:24

    Min personliga åsikt, inte fullständigt underbygg, är (som kanske framgått) att deltastringers i kolfiber och liknande påhitt är 90% marknadsföring, 3% förstärkning, 6% viktökning och 1% övrigt. En välbalanserad fiberfördelning och allmänt bra ihopsättning är vad som skapar den totalt sätt bästa hållbarheten.
    Små skillnader i lay-up kan ge gigantiska hållbarhetsskillnader. Första serien av 2002 JP hade t.ex. ett lager glas mindre än vad som används nu. Lite, lite lättare, men inte så kul när en stor andel av dessa brädor nästan direkt gick av, dubbel trä-divinycellsandwich, deltastringers, kolfiber och heelbumpers till trots. Min gissning är att det snarare var en obalans i laminatet än ett för svagt ovanlaminat som var den egentlig orsaken till brotten. Det är en svår balansgång att välja mellan att optimera nuvarande konstruktion eller lägga till nya “finesser”. Håller man fast vid en relativt klassisk konstruktion kan man hela tiden använda reklamationsdata och info från teamseglare för att optimera det hela. Men nya konstruktionen är man erfarenhetsmässigt på nollnivå när man börjar. Jag såg en (verklig) cut-away-modell av en 2002 JP och den ger verkligen visuellt ett supergediget och oförstörbart intryck och det extra glaslagret har inget med det hela att göra. En dröm för marknadsförarna. Verkligheten visade sig dock berätta en annan historia (utan det extra glaslagret i alla fall)

    Nyckeln till en brottsäker bräda är att tillåta lagom mycket flex.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Maui Project, Var ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.