Var inte så rädda för racesegel! Största nackdelen är priset. Dock har de betydligt större vindregister så man behöver inte lika många segel.
Alla racesegel är inte jobbiga att rigga. Det varierar väldigt mycket beroende på fabrikat och modell. Neil Pryde och Gaastra har inga problem på sina senare modeller med cambers som hoppar av. De är lika lätta att rigga som vilket freeridesegel som helst. Enda skillnaden är att de är kräver mer nedhal, men har man en bra förlägare med stora block (typ NP matrix) och trär nedhalstampen rätt är det inga problem (se Neil Prydes instuktion som medföljer förlängaren eller kolla på Jeppe Blombergs video). Andra märken som är lite svårare att rigga måste man använda sig av rätt teknik. Har man för lite lattspänning är det lätt hänt att cambrarna hoppar av, likaså om man låter seglet glida upp igen på masten medan man riggar. Vissa segel som tex North skall riggas utan att cambrarna sitter på. När man dragit lite nedhal sätter man på bommen och drar massor av uthal och då blir det lätt att trycka cambrarna på plats. Den tekniken fungerar ofta på andra fabrikat också om en camber hoppar.
Något som förenklar riggningen av alla segel med eller utan cambers är att spraya masten med siliconspray (CRC Silicone). Det är ett tort smörjmedel som inte kladdar, det går oftast mycket lättare att dra i och ur masten (beror lite på matrialet i mastfickan). Men spruta INTE där bommen skall sitta!
Dessutom roterar seglet lättare på masten.
//JIMMY