Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Materialbegränsningar í Formula
Taggad: racing
-
Materialbegränsningar í Formula
Publicerad av anonym-anvandare på 26 juli, 2002 vid 08:25Har hört att nya regler är på gång för Formula. Maximal segelstorlek på 11m2 och max 2 segel och 2 fenor får inregistreras.
Någon som vet mera?
Kolla glide.dkanonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 33 Svar -
33 Svar
-
Det verkar som om det blir bestämt efter VM, vidare kommer ev. ändringar att gälla från jan 2003. Läs mer på [url=”http://www.formulawindsurfing.org.”]www.formulawindsurfing.org.[/url]
Personligen tycker jag principiellt att ändringarna är riktiga då prylhetsen skenat inom formula. Men har en storlek väl tillåtits så blir en tillbakagång ganska absurd…Många kommer att förlora en bra slant vilket kan få som följd att en och annan kommer att lämna sporten, vilket vore synd.Jonas N
-
Samtidigt har många nya en rimlig chans att börja
med Formula då de avstått från att investera
100 000 som en ny utr kostar i dag.
Nu kan du köra på 1 mast 2 segel 1 bom vilket blir
betydligt rimligare för pengapungen.
däremot PRO klassen vill kanske ha 12,5 kvar ……
Per J -
Å ena sidan är det skönt att slippa släpa runt på så mycket prylar. Å andra sidan så blir det nog inte lika många race med 11m2 som max (i alla fall inte i stockholms regionen).
Vi kan ju välja att ha kvar 12,5 som största segel i de svenska tävlingarna. De som åker på internationella tävlingar kan ju bara lämna de stora seglen hemma.
Det viktiga är att vi har ett upplägg som funkar för de förutsättningar vi har.
Mvh / Stefan
-
Per, detta är ju ärligt talat helt åt helvete. Oavsett lämpligheten i 12,5.or kan en klassorganisation inte göra så här. Menar ni att någon ska ta organisationen på allvar om man håller på och ändrar sig fram och tillbaka. Patetiskt. Vad händer nästa gång? Jag utgår ifrån att förbundet löser in min dyrt förvärvade 12,5:a till gamla marknadsvärdet.
// Besviken som faan -
Anonym!
Detta är inte SBFs påfund, utan IWAs och det är endast ett förslag än så länge. Beslut tas efter VM. På SBFs sida efterlyser jag kommentarer från våra seglare kring detta för jag planerar skriva ett mail till herrar beslutsfattare i slutet på augusti och tala om var Sverige står i denna fråga.Personligen känner jag i stort sett som du….tror dock inte IWA är så sugna på att lösa in min 12,5:a heller.
Vi kan ju alltid motionera om att vi i Sverige får köra med g:a 12,5:or nästa år i Sv Cupen…då skall du se att de får ett bra andrahandsvärde…om du nu törs sälja din eftersom man aldrig vet om de “nya” 11:orna fungerar lika bra i lätta vindar…
På ngt sätt kommer vi lösa detta till det bästa. Själv tyckte jag Formularegeln var som bäst när de enda beränsningar man hade var 3-1, dvs 3 segel, 1 bräda. Det var den regeln som drev utvecklingen till vad den är idag. Nu har vi stannat upp utvecklingen bara för att tjafsa om regler hit och dit hela tiden.
Det var bättre förr…ju förr dess bättre… 🙂
mvh
Per -
Jag förstår att många kommer att känna sig lurade när de inte blir av med sina 12.5:or (11.5:or oxå för den delen),men faktum är att jag tror att många tycker det är skönt att slippa segla så stora segel. När man hör runt lite på SWT tävlingarna kan folk säga: “Fan mä, det blir nog 12.5 ialla fall”. Att minska materialet till 2 segel max 11.0, tror jag definitivt kommer att släppa in mer nytt folk till formulan!
SWE 911
-
Varför inte begränsa maxstorleken till 9,8 kvm i så fall…de är ju mycket mer lätthanterliga än 11,0:or…eller hur? Eller varför inte 9,0…det var mitt största segel -98…och det funkade ju….så länge det blåste mer än 6 m/s vill säga.
Sporten har inte växt för att vi fått mindre och mer lätthanterliga segel. Sporten har växt för att fler kan segla oftare. Varför ta död på ett vinnande koncept? Det största seglet i segelgarderoben har alltid varit lite av ett svart får när det gäller hanterbarhet, men nödvändigt på banan och för sportens utveckling. Nästa år kommer 12,5:orna (om vi fortsätter med dem) vara mer lätthanterliga och klara ännu större vindregister….råder det någon som helst tvekan om det?
/Per
-
Per, jag förstår att du oroar dig för dina 95 kilon (enligt ryktet sommarversionen), men vi kan ju inte ha nationella avvikelser ifrån de internationella reglerna i en klass som vi alla vill ska tas på allvar. Sverige är inte unikt i vindsynpunkt, möjligen inre delarna av Stockholms skärgård. Tvärtom bjuder både västkusten och sydsverige på riktigt bra förhållanden. Måseskärs årssnitt på 6,7 m/s är inte illa i internationell jämförelse. Du vet själv vilka segel du använt mest i årets tävlingar, och inte är det 12,5:an!
Det skulle ju vara seriöst hål i huvudet att ha en nationell avvikelse bara för att öarna är höga och Stockholm ligger på fel sida av Sverige. Jag tror inte heller att det är så du menar.
Peter
-
Kan vi inte skita i Gbg och kora ett eget race sa slipper vi diskutera med sillstryparna. Det blir bara en massa snack om hur bra det ar nere pa vastkusten och att Stockholm ligger fel.
-
Jag kan säga så här:
1 OK i år har det blåst bra på Svenska cupen tävlingar och det ska vi vara gladda för, men det är knappast någonting som är “normalt” tyvärr.
2 Träningsmässigt kan jag säga att jag har använt i år 12,5 i 75% av fallen, just för att 4-7m/s är den absolut vanligaste vind vi har. OK, i vissa fall hade det kanske gått att köra med 11kvm men hur kul är det att pumpa hela vägen på läns!Anledningen till att jag började med Formula från att ha enbart kört Freestyle Wave är att jag hade tröttnat på att sitta på stranden och tänkta, “fan att det inte blåser 2 sekundmeter till, då skulle jag plana”.
Tack vare Formula och till största del tack vare min 12,5 så har jag i år seglat 60 gånger, av dessa har jag seglat 12,5 30-35 gånger. Jag tänker inte skippa det seglet!
Skall man ha en begränsning skulle jag hellre se i så fall att man avstår från Formula race över ca10-11m/s så att folk slipper köpa 9,8-9,0-8,0 som man verkligen inte använder mycket (..förutom i år) men måste ha.
För hur kul är det för de flesta (och framförallt de som börjar) att köra formula i 15m/s?!
Detta skulle dessutom göra det lättare för de som vill tävla i FreestyleWave att vara med i båda.
Så är det oftast utomlands:
Under ca 10m/s är det Formula, över 10m/s kör de FreestyleWaveDet är den enda begränsning som är relevant tycker jag.
Det vi alla vill det är segla OFTARE, inte MINDRE!!
Sebastian Archambeaud
S-241 -
Jag tycker nog att det är ett bra förslag att ta bort 12,5. Det märkte jag i Båstad där min mast till 12,5:an gick av och fick köra 11 kvm istället. Det är mycket liten skillnad på dom två seglen. När vinden mojnade ut så gick jag som bäst och kom tvåa trots att nästan alla andra hade 12,5kvm utom Liljeheden som också hade 11 kvm (Han vann det racet!). Ett race körde Lijleheden 9,8 och vinden droppade rejält men trots det så gick han fortare än Rickardsson på undanvind som hade 12,5. Nu vet jag iof att Gaastra seglen är väldigt hårdvindsbetonade jämförelsevis med NP, men det kommer dom nog att ändra på till 2003 om dom nya reglerna genomförs.
Om reglerna genomförs till 2003 så kommer det ju inte sys några nya 12,5. Vilket innebär att dom nya som ska börja köra SWT-cupen inte har chans att ha 12,5. Det går ju inte. Vi måste ju följa dom internationella reglerna här i sverige tycker jag.
Mvh
Conny B -
Faktum är att vi har haft nationella avvikelser från Formula klassen i alla år utom just i år…så det skulle i sig inte vara några problem förutsatt att vi har nationella avvikelser som inte lägger krokben för de som vill kvala till internationella tävlingar. Jag förstår inte var Stockholm kommer in i ditt resonemang…Stockholm har mycket bra Formulaförutsättningar oavsett om vi skall köra på 11,0:or eller 12,5:or.
Det är definitivt inte av personliga skäl som jag oroar mig för klassen….jag är oroad eftersom jag ser att utvecklingen stannat av och nu hotar att ta ett steg tillbaka dessutom, med färre potentiella seglingsdagar till följd.
Ang vilket segel jag använt på tävlingar i år gissar du helt fel. Sillvik: 12,5 i tre race av fyra. Halmstad: 12,5 i 6 race av 7. Hade jag varit med i Båstad hade jag garanterat kört 12,5 på fredagen och 11,5 på lördag fm och 12,5 på lördag em (om jag förstått saken rätt från de som berättade hur vindarna var). Norrtälje (mellansvenska) 12,5 i 4 race av 5. De gånger jag tränat i år har jag i 80-90% av fallen använt min 12,5:a. Den enda avvikelsen från detta mönster torde väl vara öland där jag körde 9,0 i två race, 10,4 i fyra race och 12,5 i ett.
Jag skulle i ca 80% av alla dessa fall (12,5 tillfällena alltså) kunnat använt min 11,5:a istället, eftersom jag planar nästan lika tidigt med den…problemet är bara att jag inte har en chans i 4-6 m/s med min 11,5 mot 12,5:or…eller lättviktare på 11:or.
Du svarade inte på min fråga varför vi inte lika gärna skall använda 9,8:a som maxstorlek. De är ju mycket lättare att hantera än 11,0:or…
/Per
-
Per,
Självfallet har du en poäng i vad du säger. Mer kräm borde rimligen ge mer seglingstid. Kräm kan emellertid skapas på olika sätt, yta är inte den enda vägen. Och, vad är egentligen ett realistiskt alternativ om vi ska kunna ha kval till internationella regattor? Under de närmaste veckorna kommer diskussionen att gå het, men jag är säker att det löser sig på ett vettigt sätt. Med viss erfarenhet ifrån segelmakeri tror jag dock att du lugnt kan räkna med att mycket mera kräm kan sys in i 11:orna än vad som idag är fallet. Ärligt talat tror jag att du är ganska ensam om att vilka segla 15,0 kvm om två år. Och, vi vet båda vilken skillnad det är på en 9,8 och en 11:a, så varför tjafsa mer om det. Nä, ge inte upp nu i frustration, du har ju lett förbundet på ett lysande sätt hittills.Mvh, Peter
-
Med en 9.8:a tror jag inte att vi skulle få så många race/tävlingar genomförda. Med en 11.O tror jag däremot att balansen mellan tungviktare/lättviktare skuule jämnas ut. Tidigare i diskussionen läste jag att man tyckte att 11.0 planande nästan lika tidigt som 12.5, detta innebär ju att vi skulle kunna få lika många tävlingar som innan (kanske inte lika bra tryck på slören, men å andra sidan får ju alla pumpa lika mycket he he he)!
SWE 911
-
Som lite novis undrar jag om inte Formula kom till för
att få ner kostnad samt prylhistorin ?
Storleken 12,5 – 11,0 är väl inte jätteavgörande eller..
2 segel är ju grejen ! för att VI ska slippa jätte kostnader
11,0 gör att du slipper 5,5 mast samt 3m bom.
segel tilverkarna kommer fixa till 11,0 så det finns med
olika buk för olika seglare det finns ju i andra båtklasser.
Utvecklingen stannar ej .
Nu kan ungdomar få råd att segla och inte bara vi medelålders gubbar(över 30)….och lite till
Det är trist för nya ägare av 12,5, med dessa kan användas
för träning forfarande, alt säljas till oss i Sthlm för vår träning.
Alternativt en Pro klass med 12,5 (3 segel !)
en amatör klass med 11,0 (2 segel!)
Vem vill ha 2 segel med 12,5 som störst? (förutom Svanis )
Bara en tanke !
Per J SWE 1111
Logga in för att svara.