Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FW – materialbegränsningar

Taggad: 

  • FW – materialbegränsningar

    Publicerad av anonym-anvandare på 1 augusti, 2002 vid 05:22

    Hej!
    Med intresse har jag läst denna mycket levande debatt. På något vis har några inlägg tappat tråden tycker jag: En del mycket egotrippade seglare (visst segling är en individuell sport) ser bara till sin egna segling. Borde vi inte höpja blicken lite och se och inse att FW-seglare i Svenska Cupen är et trevligt gäng allt lite äldre herrar som snart platsar i masters allihop. Det är fem i tolv för att skapa förutsättningar att bredda och nyrekrytera klassen. När jag läste vad som var på gång i FW internationellt blev jag mycket glatt överaskad. FW skapades ju för att göra en brädseglingen mindre materialhysterisk! Och för att om möjligt ena seglare från flera klasser att samsas kring ett koncept. Det här är tankarna (som hämtats från FW:s hemsida):

    ” Both groups recommend the following changes of the class rules in order to ensure a further growth of the class, an increase of participation in FW regattas and to reduce the costs for the competitors:

    1. The maximum number of sails is reduced from three sails to two sails. The maximum number of fins is reduced from three fins to two fins.

    2. The maximum sail area for men is reduced from 12.5 m2 to 11.0 m2. The maximum sail area for women and youth (U19) is reduced from 11.0 m2 to 10.0 m2. The maximum mast and boom length may be reduced accordingly. “

    Vi som jobbar på klubbnivå med att försöka få nya seglare till sporten såg plötsligt att det ser mer realistiskt ut – därför blir jag lite deppad när jag läser en sådan massa ego-nojiga försvar för 12,5-riggar (det handlar ju inte bara om segel).

    Fortfarande med hopp om en tillnyktring av den goda idén med FW.

    Thomas H.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 08:29

    Hej Thomas

    Egotrippade seglare? Hmmm, personangrepp ökar nog inte chanserna till att fler v?gar/vill säga sin mening. Nu glömmer vi det och g?r vidare med vad det verkligen handlar om. Formulans försvar!

    Jag är ordförande i JBSS, Stockholms största klubb, och jobbar med andra ord ocks? p? klubbniv?.
    Jag först?r inte riktigt vad du tycker är s? bra med att ändra klassreglerna. P? n?got sätt verkar det som om du tror att det kommer bli fler seglare för att vi ändrar reglerna igen? Övertyga mig gärna att det är s?. Själv först?r jag inte varför fler skulle börja segla om det är 11.0 som gäller istället för 12.5. Förklara görna hur du tänker.

    Jag kan köpa argumentet att det blir billigare med tv? segel än tre. Fr?gan är hur m?nga som hade tagit sig runt banorna p? NM (mycket vind för er som inte var där) med sina 11.0 och 10.0 som man antagligen hade riggat in enligt de nya (förhoppningsvis ickereglerna) reglerna. Det är idag inget som tvingar n?gon att ha tre segel. Flera duktiga seglare i Svenska cupen har bara ett eller tv? segel.

    Vad det gäller segelstorlek s? har detta hänt i Stockholm:
    Sen vi började segla 12.5 i Stockholm har det tränats mycket i vikarna. Segla kan vi göra nästan jämt och det har ocks? gett resultat. Fler och fler som inser att det inte m?ste bl?sa kuling för att segla fort börjar segla Formula, b?de lokalt och p? en del nationella regattor. Helt plötsligt har windsurfing blivit n?got man kan träna för och inte bara bedriva i händelse av mycket vind.

    Lättvindsegenskaperna hos de stora seglen, givetvis tillsammans med resten av utrustningen, har gett resultat b?de i forma av fler deltagare lokalt samt även tävlingsresultat nationellt. P? ?rets första Mellansvenska cup var det 27 deltagare, detta p? en lokal regatta. I Stockholm var det flera ?r sedan s? m?nga seglare trängdes p? startlinjen. Fortsätter vi i samma takt kommer vi vara ännu fler nästa ?r!
    Nationellt har de stora riggarna med sina lättvindsegenskaper som sagt gjort att insjöseglare och östkustbor kan träna betydligt seriösare än det har varit möjligt för s? kort tid som ett ?r sen. Timmarna p? vattnet räknas och ger resultat. Just nu är vi tre Stockholmare bland de sju bästa i cupen. D? är inte Per Svanberg medräknad d? han har missat en tävling.

    Om vi vill ha en stor och bred klass för hela Sverige s? är nuvarande regler bra. Att ändra dom kan inte leda till n?got annat än förvirring. Hittills har jag inte sett n?gra bra argument för att reglerna bör ändras.

    Vi vill segla oftare, längre och fortare! Inte tvärtom!

    Nu ska jag fortsätta semestra med Formula (12.5) p? schemat.

    Ha det!
    Jona Ljungström – SWE876
    Ordförande JBSS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 08:53

    Innan detta urartar ytterligare, låt mig säja följande.

    För det första, jag är personligen mycket positiv till det nya förslaget om max 11 kvm. Argumenten för förslaget är något som varje kappseglare borde känna till själv. Jag tänker därför inte gå in djupare i det ämnet här. Många bra argument talar visserligen för att acceptera 12,5, men slutavvägningen faller till det nya förslagets fördel. Detta är min åsikt.

    För det andra, acceptera att olika seglare har olika åsikter (illa vore väl annat) och se inte allt i svart och vitt. Låt inte detta forum få likheter med pågående valrörelse.

    Jonas Frii, SWE 400

  • dala

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 09:32

    Har läst igenom förslaget på nya formularegler och tycker att det ligger goda grunder bakom förslaget. Den som kom med det var ju ursprungligen Micha B US-34 som nog vet vad han talar om.
    På senaste tävlingarna i Polen seglade han med 10.9 som största segel och placerade sig 2:a totalt med både lätt och hårdvindsrace.

    Att antalet fenor skall minskas från tre till två tycker jag är positivt. med en bra 70 och en lite mindre fena klarar man sig mycket långt.

    Att antalet segel segel ska minskas från tre till två tycker jag är ett mycket större problem än att minska från 12,5 till 11,0.
    Personligen behöver jag ett litet segel ca 8.0 för hårda vindar. Att sen bara ha ett 11,0 till det ser jag som ett för stort gap. skulle vilja ha möjligheten att ha ett tredje segel. ex 10.0

    Att minska segelstorleken från 12.5 till 11.0 kan jag se som ett problem även fast jag personligen stöder detta, pga av min låga vikt under 70 kg.
    Har själv seglat 12.0 i år och kommit fram till att det är ett segel som är för stort för mig. Många har dessutom seglat bättre med 11.0 än 12.5 i senaste racen. Det säger ju också det att storleken inte är allt.

    Jona du har många bra kommentarer om er träning i Stockholm och 12,5 ans betydelse. Själv har jag använt 8.0 och 10.0 mest i år, kanske beroende på att jag seglar på västkusten, och kan inte känna igen mig i din beskrivning om 12,5 revolution av seglings tid.

    Likadant är det med formulaseglare runt om i värden, alla har olika förhållanden. På dominkanska republiken finns ingen som seglar med större segel än 9,8 då det alltid blåser minst 8 m/s. De är också med och tycker till om reglerna.

    Debatten kommer nog att vara intensiv fram till omröstningen efter VM i hela världen om det nya regel förslaget.

    Dala
    Swe-131

  • joeithafish

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 17:02

    Alla verkar köra med argumentet:”den gången vann den här killen med en elva när andra körde 12,5″ o.s.v.
    det är ingen som tvingar er att köra 12,5 eller ens ha tre segel så vad är det ni bråkar om?
    personligen tror jag att om man låser reglerna för mycket så kommer det komma en ny öppen klass o ta över, precis som formula gjorde. utvecklingsklasser där allt (nästan allt) är tillåtet ger utvecklingen en otrolig spark där bak, kolla bara utvecklingen de närmaste åren.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 19:09

    Det är möjligt att det råder olika förutsättningar på olika håll i landet – både vad det gäller behov av segelstorlekar och ekonomiska resurser. Jag har dock tyvärr den erfarenheten att FW:s snabba utveckling på segelsidan till 12,5 kvm segel skrämt iväg ett antal seglare – som tycker FW är intressant, men som inte kan tänka sig och inte har förutsättningar att köpa 2 riggar över 10 kvm.

    Att ha avvikande regler nationellt kommer att ha vissa konsekvenser: en seglare som har ambitionen att både tävla nationellt och internationellt (t.ex ett Int. NM till). Den seglaren får då ha två segellinjer – en som börjar med 12,5 och en som börjar med 11,0 – det blir en hel del extra grejor det.

    Visst skapar den här föreslagna regeländringen problem – men mest på kort sikt. På lite längre sikt tror jag som sagt att det kommer att underlätta rekryteringen av nya seglare till FW.

    Thomas H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 22:18

    Det har skrivits många bra argument för att behålla 12,5 kan bara hålla med.
    Har svårt att se varför Formula skulle gynnas av en begränsning till 11,0.
    Tror skadan skulle bli större än ev. nyttan med en sådan ändring.

    Ur egen egosistiska synvinkel så har 12,5 betytt möjlighet att segla betydligt oftare och gjort sporten mer tillgänlig på hemmaplan (= lägre kostnader).

    För de som planar lika tidigt med 11,0 (tex Martin Hedrén som säkert säkert planar lika tidigt som mig med 2 m2 mindre segel)så är det ju bara att gratulera och imponeras.

    Har svårt att tro att en begränsning till 11,0 skulle minska “materialhysterin”. Mindre segelyta betyder att det blir ännu viktigare att välja rätt/ lätt material.

    Marus R

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2002 vid 08:51

    Av allas inlägg kan man se egentligen två sidor utmärka sig:

    1- Jag och många andra verkar tycka att 12,5 har hjälpt att få mer seglingstid och fler race genomförda:
    ==> Det vi vill är Mer tid på vattnet och fler Race genomförda

    2- Andra vill begränsa till 11,0 för att spara pengar
    … men det är inte 11,0 i sig som gör att man sparar pengar det är 2 segelbegränsnigen

    Därför är mitt förslag på kompromiss 2 segel, som man får fritt välja. Jag skulle antagligen välja 12,5 och 9,8

    De som tycker att de går så bra med 11,0 kvm får köra på det, men de som hittills är så positiva är antingen juniorer eller mycket duktiga lättvindsseglare.
    Jag kan i alla fall definitivt påstå att jag har inte en chans att plana med 11,0 mitt i paketet av tävlare när liljan och conny har full planning i fri vind (för de leder..)

    Sebastian
    S 241

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FW – materialbegränsningar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.