Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Dodge Van
-
Dodge Van
Publicerad av anonym-anvandare på 18 oktober, 2002 vid 00:42Nån som har en sån här?
Polarn har fått erbjudande att köpa en sån här -89 med V8 och automat, tydligen gammal buss från Sveriges Radio. Hur är det med växellådan i en sån här om dne crachar, kostar skjortan? andra synpunkter mottages gärna.
Den var nybes. utan anmärkning s-/v-däck ingick 15000:- ok?getwet svarade 20 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 58 Svar -
58 Svar
-
det värkar vara dyrt för en van. hur långt har den gått.
-
vet ej, men ganska långt kan ja tänka mig med tanake på att SR har haft den.
Det jag är orolig för är växellådan, om den crachar så kostar det väl? -
Nope
men den var nybesiktad u.a.
Vad drar en sån här bil?
INgen som har liknande? -
Det finns ex antal modeller av samtliga amerikanska vans när det gäller utväxling mm som också påverkar bensinförbrukningen mycket.
SR brukade ha den kraftigare modellen, kolla om det är 8 bult i fälgarna eller 5. Är det 8 bult kan jag säga på en gång att 1.6l mil inte räcker! -
Getwet: vad har du för nån en cheva va?
Jag oroar mig inte så mycket för bensinförbrukningen, det jag undrar över är med hur motorn håller? nåt som brukar gå sönder? automat lådan, vad kostar de å fixa en sån??
Om man jämför med 75hk motorn till folkabussar, vilken håller bäst? -
Jag har en Cheva G30 (heavy duty), och den är 8 bultad i fälgarna. Har en helt annan bakaxel än den ”vanliga” modellen och styvare fjädring samt kraftigare bromsar. Dodge har en likadan och då heter modellen B350, tror jag…..
I de flesta Dodge vanar sitter en 318 kubiktum motor, mycket bra motorer om dom (som med alla motorer) servas och sköts om.
Du vill jämföra med en folka motor, för att utrycka mig milt så går det inte ens att jämföra………det är hästlängder mellan dessa två när det gäller slitstyrka, trots att VW motorn är en slitvarg det med.
Motorerna i amer.vanar brukar inte strula, inga märkvärdiga insprutningar och elektronik som krånglar. Det som möjligt kan vara ett problem på vissa är läckande ventiltätningar eller slitna ventilstyrningar, det beror ofta på att man inte skött oljebyten. En ren. av automaten ca 13-20 000kr.
Men det märks snabbt vid provkörning om automaten är på G eller inte.
Största problemet med amer. vans är oftast inte det maskinella, allt är överdim. så det tål en hel del. Men rosten däremot, inte i bärande delar men dörrar och skärmar, där har nästan alla problem om det inte är en mycket välvårdad ex. -
Ahh….det var jag som skrev tidigare inlägg……
lepra i inloggningsfingret liksom… -
Är det inte 350 modellerna som har V8? isåfall är det nog en sån. Rost på dörrar är ju inte så farligt bara inte hela skiten rasar.
Nåt mer man skall kika på? Hur långt har din gått och har du haft nåra problem? -
Såg att de fanns 250 modeller med V8 oxå. Bara hoppas det är en 250 då. Men landsvägskörning med full packning drar den uppåt 2 liter ändå?
-
Alla har V8, finns ett mycket fåtal ”shorty” som har en V6:a, men jag har aldrig sett en sådan i Sverige.
B250 eller B350 är bara en modell beteckning för hur mycket den lastar, B350 tar mer last eftersom den är förstärkt i bakaxel, fjädring och bromsar, motorerna är samma. På GM:s språk heter modellerna G20 och G30, vilket motsvarar Dodge B250 och B350.
Min har nu gått 28 000mil, problem nä….nya topplock och en automat renovering……lite smått naturligtvis men inget av vikt. Men det ligger en 300hk motor i källaren och väntar…..
När du skriver att 350 är den som har V8 tror jag att du förväxlar saker lite grann, GM(Chevrolet) har en 350 motor som är v8:a, men det finns även 305, 327, 350, 396, 400, 427, 454 och samtliga är V8. Många tror att beteckningen B250 och B350 är storleken på motor, men så är inte fallet. Dom flesta Dodge vanar har en 318 motor, och det är kubiktum vi snackar, inte liter…….
Om du inte tycker rosten är viktig så kan vi ju gå direkt på det maskinella. En provkörning avslöjar mycket…om man vet förstås. Men mjuka fina växlingar ska det vara, inga ”slirningar” i lådan eller konstiga upp o ned växlingar.En annan grej att lägga märke till är om motorn ökar i varv direkt efter en växling för att sedan direkt gå ned igen…pass opp! Motorn ska naturligtvis kännas pigg och allert, inga VW accelarationer här inte=)
När man startar motorn ska det inte komma svartrök (tyder på möjligen slitna ventilstyrningar)
Men som jag tidigare påpekade, oftast krånglar dom inte och får man tag på en som är i bra skick så går dom bara…..kanske! -
Haft din länge? ny top och låda måste väl gått på 30 000`?
Logga in för att svara.