Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vågar man köpa en begagnad mast?

  • vågar man köpa en begagnad mast?

    Publicerad av ian på 27 oktober, 2002 vid 19:13

    En bräda eller ett segel ser man ju ganska brahurskadat det är men master verkar klurigare. Inte kul att köpa mast som går av när man drar nedhal.
    Finns det några bra saker att tänka på om man skulle köpa en begagnad mast?

    getwet svarade 21 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • kungdenknege

    Medlem
    27 oktober, 2002 vid 19:19

    Inte för gammal, inte för sliten vid bomfästet bl.a.

  • anders_hoffman

    Medlem
    27 oktober, 2002 vid 19:46

    Läste nån stans att man inte ska köpa en kolmast som är över fem år gammal. Och om man har en så ska den bytas ut.

    Dyrt, men sånt e livet!!

  • boman

    Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:14

    Har den inte gått av under de första 5 åren så går den aldrig av.

  • boman

    Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:14

    Har den inte gått av under de första 5 åren så går den (nästan) aldrig av.

  • oscar

    Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:56

    En kolmast går oftast av första gången du seglar med den. Har hänt mig två gånger. Har då direkt fått ny på garantin. Anars håller nog kolmaster väldigt länge bara man är rädd om dom och t ex inte förvarar dom i solen. Vissa bommar sliter mkt vid bomfästet och kan därmed medföra mastbrott efter några år.

    Inspektera gärmna masten innan du köper.

  • andreas-t

    Medlem
    28 oktober, 2002 vid 08:32

    Kolfibern i sig tål stora laster i dragriktningen, och framförallt så
    töjer den sig väldigt lite jämfört med andra fibrer, men den är väldigt
    spröd. Detta medför att en kolfiberkomposit blir känslig för slag från
    hårda, skarpa föremål. Den plast (vanligtvis epoxy) som kolfibern är inbakad
    i är betydligt mer elastisk, och klarar smällar betydligt bättre. Därför
    är det ofta omöjligt att med blotta ögat se när en kolfiberkomposit är skadad.
    Inom flygindustrin använder man en hel del kolfiberkompositer, speciellt
    på militära flygplan, och där är reglerna så hårda att om en mekaniker
    råkar tappa en skiftnyckel på en kolfiberpanel (t.ex. på en vinge) så
    måste panelen bytas ut, eftersom det inte finns någon bra metod att
    avgöra hur stor skada det blev.

    Beträffande surfmaster, så skulle jag vara väldigt skeptisk till att
    köpa en mast med hög kolfiberandel. Den kan se ut som ny, men kan ändå ha
    fått en smäll mot t.ex. en sten (seglets mastficka skyddar rätt bra mot repor),
    vilket kan ha försämrat hållfastheten.
    Glasfibern är däremot mer robust, så har masten en hygglig andel glasfiber
    i sig, så skulle jag inte vara lika orolig för ett begagnat-köp.
    I en blandfiber-mast (X% kolfiber, X<100) är nästan alltid den andra fibern
    glasfiber (billig). NP’s CK-master hade dock lite Kevlar i sig också, om
    jag minns rätt,vilket också är positivt för slagtåligheten.

    /Andreas

  • ola-h

    Medlem
    28 oktober, 2002 vid 10:19

    Jag håller i princip med ovanstående talare. Dock är det egentligen endast racemaster som är 100% kol. I de flesta andra fall tror jag att man kan avgöra visuellt hur skicket på masten är. Finns inget allvarligt yttre mekaniskt slitage kan man anta att masten är OK.

    Givetvis är dock masten känsligare ju högre halten kolfiber är. Undantaget är dock de nya skinny-masterna, eller RDM som de också kallas. Dessa är oftast över 90% kol men ändå mycket starkare och bättre på att klara slitage än också vanliga vågmaster med 30-40 % kol, trots att skinnymasterna dessutom är väldigt lätta. Enkelt kan man säga att 5-10% glas räcker till mer skydd på en mast med så smal diameter. En del skinnymaster (T.ex. NoLimitz) har desutom et UV-stabiliserande skikt på hela masten och klarar både sol och mekaniskt slitage väldigt bra.

    Räknar man mad att köra masten länge är kommer definitivt skinnymastens högre pris (typiskt >4000) vara värt det. Begagnatmarknaden för skinnymaster är dock inte direkt stor. Dels är de ganska nya på marknaden och dessutom finns det inte så stor anledning att sälja när man väl fått en i sin ägo.

    Bland annat NoLimitz, Powerex (Simmer, Ezzy) och Fiberspar tillhandahåller skinnymaster.

  • christian

    Medlem
    28 oktober, 2002 vid 18:24

    Hej
    Håller med övriga skribenter och kan inte tillföra något i den debatten. Tänkte dock bara upplysa om att det från 1 juli har trätt i kraft nya garantiregler för begagnade saker i allmänhet. Om jag inte missminner mig totalt gick de ut på att det är säljaren som fått utökade skyldigheter gentemot köparen. Tror det var 6 mån garanti vid köp av begagnat.(kan säkert kollas upp på KO hemsida eller mostv)
    Observera dock att detta bara gäller vid köp från någon registrerad firma. Mellan privatpersoner gäller fortfarande “befintligt skick”.
    Kontentan av detta att du när din mast efter 4 mån knäcks, kan stega in till den handlare du köpt den av och kräva pengarna tillbaka !!
    3 mån garanti vid köp av beg mast är alltså att lura köparen!

    Lycka till

    /Christian

  • ola-h

    Medlem
    29 oktober, 2002 vid 08:31

    Jag tror inte man kan begära en ny mast om man knäcker sin begagnade. Inte ens vid nyköp funkar det så. SÅ vitt jag förstår funkar garanti i allmänhet så att tillverkaren repektive säljaren garanterar mot fabrikationsfel, inte “handhavandefel” eller slitage. Att köra av en mast kan i många fall betraktas som handhavandefel eller bero på slitage, detta även om skadan sker inom gaantitiden. Endast en mindre del av alla master som säljs (t.ex Nolimitz och Powerex vågmaster) garanteras hålla för all typ av segling.

    De nya reglerna är i och för sig hårdare mot säljaren i den meningen att det nu påläggs mer ansvar på säljaren om han hävdar att det INTE är fabrikationsfel. Förut var det i princip köparen som skulle visa att det VAR fabrikationsfel.

    När det gäller begagnat är min tolkning att säljaren ansvara för att det inte finns fel på produkten vid säljtillfället. En mast som ser hel och fin ut tror jag inte senare kan komma ifråga för garantiåtaganden om den går av. Däremot skulle man möjligen kunna tänka sig att handlaren blir skyldig att ersätta varan om det vid köp finns rejäla förslitningar och masten sedan går av vid just en sådan förslitning.

  • ola-h

    Medlem
    29 oktober, 2002 vid 08:31

    Jag tror inte man kan begära en ny mast om man knäcker sin begagnade. Inte ens vid nyköp funkar det så. SÅ vitt jag förstår funkar garanti i allmänhet så att tillverkaren repektive säljaren garanterar mot fabrikationsfel, inte “handhavandefel” eller slitage. Att köra av en mast kan i många fall betraktas som handhavandefel eller bero på slitage, detta även om skadan sker inom gaantitiden. Endast en mindre del av alla master som säljs (t.ex Nolimitz och Powerex vågmaster) garanteras hålla för all typ av segling.

    De nya reglerna är i och för sig hårdare mot säljaren i den meningen att det nu påläggs mer ansvar på säljaren om han hävdar att det INTE är fabrikationsfel. Förut var det i princip köparen som skulle visa att det VAR fabrikationsfel.

    När det gäller begagnat är min tolkning att säljaren ansvara för att det inte finns fel på produkten vid säljtillfället. En mast som ser hel och fin ut tror jag inte senare kan komma ifråga för garantiåtaganden om den går av. Däremot skulle man möjligen kunna tänka sig att handlaren blir skyldig att ersätta varan om det vid köp finns rejäla förslitningar och masten sedan går av vid just en sådan förslitning.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2002 vid 08:39

    Jag seglar fortfarande på min första kolmast, som jag köpte nån gång på tidigt nittiotal (när one off sålde ut sina surfprylar i ängelholm) den har dessutom överlevt fem tuffa sommarmånader i WA (97-98).. Den måste va feltillverkad eller nåt som håller så bra.

  • getwet

    Medlem
    29 oktober, 2002 vid 08:46

    KO anger att ett års garanti gäller på alla pryttlar sålda till privatkonsument. Vad är då garanti? Många tror att om grejerna går sönder så är det bara att byta, men så är inte fallet. Precis som Ola H skriver ska garantin gälla under förutsättning att det är ett fabrikationsfel som leder till skadan. Under det första året ligger bevisbördan på fabrikanten/återförsäljaren att så inte är fallet. Eftersom det är ytterst svårt att bevisa motsatsen tar man oftast det på garantin ändå, trots tveksamheter……..
    Vad dom flesta inte känner till är att vi faktiskt har en garanti tid på två år (inte helt säker på om det gäller allt)men efter 12 månader är bevisbördan omvänd. Du som konsument ska bevisa att det var ett fabrikationsfel som orsakade skadan…..försök med den du!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vågar man köpa en begagnad mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.