Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › slalomfotstropp placering vs freeride, våg
-
slalomfotstropp placering vs freeride, våg
Publicerad av anonym-anvandare på 9 december, 2002 vid 11:27Jag har införskaffat en
271 slalom racing bräda som bara är gjord för
maximalfart och laydowngippar.
Efter att ha seglat mycket vågbräda och freeride
så tycker jag att fotstropparna sitter på tok för långt
bak, är det bara att vänja sig eller kan man
borra in nya pluggar (någon erfarenhet).
Vågridningen får ju ett pluss om man flyttar dom fram
iallafall.
Ska fotstropparna verkligen sitta så långt bak
så att brädan stegrar på sig då man skotar ut seglet?calle_b svarade 22 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Är det en riktigt slörslalomraket så är det det som gäller. Tryck i prylarna och full fart, annars inte. Plugga om tycker inte jag är någe alternativ eftersom brädan ändå inte är gjord för det (botteform och kanter hindrar ändå manövervänligheten).
Det är ju inte någon vågbräda du har, precis, och risken du tar genom att plugga om och greja är att du förstör mer än du förbättrar.
Kanske kan du uppnå lite enklare kontroll genom att flytta fram stropparna något och likadant med mastfoten? Kanske ha lite större “spread” (flytta isär stropparna mer) mellan stropparna också? Det brukar(-de) jag ha. Värt att testa, men några vågseglingsegenskaper lär förbli svåra att locka fram ur en slalomraket… :-). Mitt första tips är att experimentera lite mer och segla brädan så hittar du säkerligen en “balans” i grejorna som gör att du kommer att uppleva det som mindre underligt att segla brädan. En riktig slalombräda är MYCKET känsligare för trim och rätt rigg än en freeride/vågbräda, är min erfarenhet.
Surfa På!
-
Håller med föregående talare om just vikten av att trimma rätt blir mer tydligt på en slalomraket. Det klassiska felet med för lite nedhal blir här mycket mer påtagligt då det som du skriver krävs mastfotstryck för att hålla ner brädan och detta uppnår du genom att kunna skota hem även i byarna. Om man inte orkar hålla seglet inskotat så tappar man trycket på mastfoten och på en sån här bräda blir effekten tydligare. Ett rätt riggat segel kan här vara skillnaden mellan att kunna omsätta vinden till fart eller att brädan lättar och man tappar kontrollen. Sänk bommen eller flytta fram mastfoten för att pressa ner brädan mer, borra inga nya pluggar de sitter med största sannolikhet rätt.
Mvh Frippe
-
Jag har en 276:a RRD och jag misstänker att du har 271:an. Mitt enda tips är, givet rätt riggat segel:
Skota aldrig ut! Det funkar för mig. Om du inte redan visste så är slalom obekvämt, det är bara att vänja sig! -
Låter som du har en RRD 271:a, det mest extrema som går att få tag på när det gäller downvindsslalom. Och dessa raketer(för det är några dj…. att gå när det väl brallar), ska seglas mycket överriggade och med stropparna så långt bak som det bara går.
Med rätt riggat, och även rätt segel så kommer du inte uppleva att stropparna sitter fel. Att flytta fram stropparna gör att du omedelbart tappar massor med fart och då är grejen med utrustningen borta.
Att segla en sådan bräda (har haft både 271 och 276) går inte att jämföra med en freeride eller våg, det här är mycket känsligare för fel segel, felriggat och fel fenval samt ovan seglare.
Att brädan reser sig i nosen är inget ovanligt när du skotar ut, så med andra ord ska man aldrig skota ut…..det finns bara två lägen, on eller off.
Det är bara att vänja sig, stropparna längst bak och full fart…..! -
Hur mycket kosing får man lägga på en sån här?
Den låter juh suveränHa d gott
-
Om du lyckas få tag på någon så är dom billiga, just beroende på att dom är så speciella och smalt användnings område. 271:an slutade tillverkas 99 tror jag, sedan kom 268:an som är något snällare. 01 ersattes slalomracing linen av Fireball…som inte alls fått lika bra kritik angående hastighet, men betydligt snällare och bredare i sitt register.
Men till frågan….en 271:a bör du få loss för 1500-3000
tycker jag. Den börjar ju bli rätt gammal, men mig veterligen finns det ingen bräda som hänger med än idag.
Är det riktigt fort man vill åka så är det faktiskt slalom grejerna från 98-99 som fortfarande är de snabbaste. Dagens grejer är visserligen betydligt mer lättåkt men de har tappat en liten aning i fart. Men många gånger kan hastigheten kompenseras med mer lättåkt för de flesta seglare. -
Jag byggde en våg/slalom med mycket betonging på slalom
i början av nittiotalet (268cm) och placerade
fotstropparna som på bild av en sputnik270.
Den blev grymt snabb, men stegrade faktiskt lite när
man skotade ut, i sideshore vågförhållanden så
stegrade den sig för mycket när man seglade ut mot vågorna
dessutom var det ganska svårt att vågrida utan
att skota ut seglet så jag flyttade helt enkelt fram
fostropparna (de främre ) ca 10 cm, det gjorde
susen. Resultatet blev perfekt ballands i luften när
man seglade ut i sideshore inga stegringstendenser
dessutom gick det att ‘frikoppla’ med seglet och vågrida.
Men någon knop långsammare blev den nog.
Logga in för att svara.