Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Reimofolkabuss, Ebersprächer och fotogenkamin mm

  • Reimofolkabuss, Ebersprächer och fotogenkamin mm

    Publicerad av mtomas på 13 januari, 2003 vid 18:17

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig med tips på uppvärmning vintertid av en folkabuss.

    Blir fotogenvärmare dyr i drift? Måste jag montera särskilt luftin- och utsläpp för den?

    Hur stora är de?

    Finns annat vettigt sätt att fixa värme i bussen?

    Funderar på en folkabuss ombyggd av Reimo, med permanent höjt tak (70-90 cm?). En sådan där uppbyggnaden sluttar inåt från alla håll över det ordinarie taket och det är en kortare sovplats i överbyggnaden. Går det att montera takräcke på en sådan, eller blir det för högt att lasta upp prylar på taket? Finns räcken eller är det hemslöjd som gäller? Kan man kanske ha brädor på sidan om överbyggnaden?

    70 hk motorn låter i klenaste laget, är det någon som har erfarenhet av att köra med en sådan? Årsmodellen på bussen är -82

    Ebersprächer, är det att skaffa sig problem?

    Hur funkar kallstarter med en luftkyld motor? Finns det något sätt att motorvärma den?

    Vad ska jag tänka på när jag kollar på den?

    Det vore kul att höra om det är någon som kan dela med sig av erfarenheter!

    getwet svarade 21 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • styret

    Medlem
    13 januari, 2003 vid 20:06

    Har ingen erfarenhet själv men det finns riktigt bra köptips under arkiv på http://www.typ2-klubben.com
    dom är visserligen för t1or och t2or och din verkar vara en t3:a om jag inte misstar mej (på årtalet) men dom är helt klart läsvärda för folkabussar.

  • getwet

    Medlem
    14 januari, 2003 vid 09:04

    Fotogenvärmaren är nog det som är den billigaste av samtliga värmare i drift (bortsett från 220volt/värme).
    Finns modeller som egentligen är till för båtar som drar minimalt med ström och är bränslesnåla. Själv använder jag mig av en modell med namnnet Thermic som tillverkas av Volvo.
    Till den monteras en skorsten på taket där både förbränningsluften och avgaserna passerar, mycket enkel montering. Jag har ännu inte kommit på något vettigare system i en buss!!! Eber är uteslutet, brummar och låter samt drar mycket ström och bränsle. Och hur ofta krånglar dom inte samt dyrt att införskaffa.
    Motorvärmare finns det till luftkylda “mopedmotorer” wink.gif som Citroen och VW, dom värmer motoroljan istället för kylvattnet.
    Bifogar en bild så du kan se hur stor värmaren är.
    Strömförbrukning 0.6-1.8 amp, start 4amp(ca 3min). Effekt 900-2000W. En statoil blå dunk räcker lugnt en hel helg.

  • getwet

    Medlem
    14 januari, 2003 vid 09:11

    Här en bild så du kan se hur smidigt det kan bli. Till höger på väggen ser du värmeutblåset som den runda grejen, och ovanför den effekt reglaget som går att justera från 900-2000w eller bara fläkt om du vill ha det på sommaren.
    Kan justera så jag får värme både bak och fram via ett spjäll vid värmaren.

  • Johan!!

    Gäst
    14 januari, 2003 vid 10:00

    Jag tycker du ska ha brädorna på sidan av högtaket, annars så får du skaffa en stege och då blir ju bilen så väldigt hög.

    Det kan vara lite jobbigt med en klen motor i början och man känner hur alla far om en, men efter ett tag så infaller sig lugnet och du inser att du inte kommer snabbare fram än så här och du slutar stressa. Nu är ju min motor bara på 50hk och med den brukar jag marscha ung 70km/h. Din klarar nog att köras i 90 skulle jag tro. Man vänjer sig vid svaga motorer.

    Kallstarter är inga problem, luftskylda motorer är väldigt lättstartade. Däremot kan de vara riktigt jävliga att starta när de är riktigt varma. Vid broöppningar t.ex.
    Motorvärmare har jag aldrig hört talas om till luftkylda, men att värma oljan låter ju logiskt. Ställ bara en kupefläkt under motorn annars.

    //Johan

  • mtomas

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 13:39

    Tack för era svar!!!
    Otroligt schysst ordnat i din buss!

    Har du någon aning om ev beg marknad för sådana värmare, el var man kan få tag på liknande.

    Jag antar att det gäller att bygga sitt eget brädställ om man ska ha det på sidan och inte uppe på överbyggnaden, eller är det någon som har tips om var man får tag på ett?

    /Tomas

  • getwet

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 15:32

    Jag har köpt två stycken beg. av http://www.bilvarmarteknik.se Kolla där och kontakta Håkan, han har även skorstenar mm.

  • judo-freddan

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 18:49

    Det finns takräcken för högtak. Reimo har till och med sådana med nedfällbara fästen anpassade för att kunna ha vindsurfingbrädor på sidorna. Kostar dock runt 5000:- (dyraste varianten) så jag håller på och tillverkar ett själv. Har en syncro skåp -92 med högtak. Lite mäta nogrannt, lite rita CAD, lite whiskey och skitsnack till killen på labbet => lite balkar, lite svets, lite ytbehandling och pulverlackering.. Trevligt att jobba på ett hederligt tillverkande företag ibland. cool.gif

  • getwet

    Medlem
    25 januari, 2003 vid 16:31

    Så här i efterhand hittade jag en bild på skorstenen till värmaren, värre än så blir det inte…..enkelt och smidigt. Hoppas att det kan ge dig något/inspiration.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Reimofolkabuss, Ebersprächer och fotogenkamin mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.