Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › En rent hypotetisk fråga!
-
En rent hypotetisk fråga!
Publicerad av anders_hoffman på 18 januari, 2003 vid 19:01Denna fråga vore något för dr. Masse att ta tag i kanske!
Frågan!
Om man har en vågis på säg 70 liter, med en vikt av 6,4 kg. Men man har även en med exakt samma form och mått, men den har samma flytkraft som en 100-liters, men väger exakt lika mycket som vågisen, nämligen 6,4 kg.
Skulle man känna någon skillnad på dessa två brädor (om det skulle vara möjligt att göra den sistnämda)?Och om man nu skulle lyckas göra en sådan bräda, skulle proffsen då välja den framför 70 litaren? Eller föredrar dom 70 litaren med sämre flytkraft, men exakt samma mått och vikt. Om de nu väljer 70 litaren vaför gör dom det, är det svårare att segla vågor med mer flytkraft under fossingarna?
Kanske lite rörigt men men.
/anders
kungdenknege svarade 22 år sedan 14 Medlemmar · 41 Svar -
41 Svar
-
Det är totalt omöjligt. Två saker med samma form, volym och massa har alltid samma flytkraft. Men frågan var ju väldigt hypotetisk. Jag kan inte se någon anledning till att man vill ha en bräda med sämre flytkraft. Men eftersom flytkraften är direkt beronde av massa och volym så har vågisar dålig flytkraft.
-
de kan ju vara gjorda i två olika material.. jag själv skulle lätt välja 100 litran, fast vissa som kör vågor kanske skulle rent av före dra 70litran!?
-
Det var det jag menade som _D_ sa, att man kanske skulle kunna exprimentera fram material som har en extrem flytkraft!
Och om ett sådant material nu skulle bli möjligt skulle då tillverkarna göra om sina brädor så att dom får bättre flytkraft?/anders
-
Säjlvklart skulle väl tillverkarna använda det materialet. Men det är ju OMÖJLIGT!!!! Man kan inte ändra flykraften utan att ändra massan och/eller volymen.
-
Flytkarften på brädan måste väl ändå vara beroende på hur mycket lättare än vattnet brädan är(archimeds och allt det där). Däremot tror jag att formen på brädan har betydelse för hur lätt det är att dra ex rigg. En bred bräda blir väl stabilare och sjunker kanske inte fullt så snabbt som en smal bräda.
-
Jag har testat en ny bräda. Brädan är gjord av ett revulotionerande material av heliumgas. Brädan väger mindre än luft och lyfter om den inte är kopplad till riggen. När man transporterar brädan utan rigg måste man alltså förtöja brädan i en tamp, precis som med en heliumballong. Vikten på brädan är ca -2 kg. En Formulabräda av denna typ på 180 liter har en vikt av ca – 3 kg. Självklart är mast och bom gjorda i samma heliummaterial och hela ekipaget väger ca 1 kg tillsammans och man kan alltid vara trygg med att brädan och riggen inte lämnar atmosfären.
Brädan funkar bäst med mina gamla North IQ för det verkar som dessa segel pressar brädan bättre mot vattnet än mina racesegel från 02. När jag är överriggad blir det nästan omöjligt att hålla brädan på vattnet med min Nitro 9,5. Jag har dock lyckats att plana i 3m/s med Nitro 10,4. Det är fortfarande ganska dyrt att ta fram dessa brädor och priset ligger idag på ca 15 – 18 000 kr -
Är det sant att man kan hoppa ända till nordpolen med dessa brädor.
-
En baggis att köra lite forwards och grejer alltså, kanske tom jag klarar av den!
-
JPeter varför skulle det vara omöjligt? Innan bröderna wright (tror det var dom iaf) gjorde sin första flygtur, så trodde väl alla att det skulle vara OMÖJLIGT att flyga! Men ack så fel de hade!
Tänk va fel du har (för det tror jag faktist), jag tror lätt att ett nytt material med grym flytkraft kommer dyka upp om ett tag!
Problemet är väl i sådan fall att få det slitstarkt också!Angående den riktiga lättviktaren!
Är detta verkligen möjligt??
Är mast och bom också fyllt med helium??
Vad är det för märke på prylarna??
Var köper man dom??
Finns det någon hemsida??
Har du några bilder??
Eller är hela inlägget bara ett skämt??/Anders
-
hehe, hypotetiska fårgor… men tänk efter på vad du lärt dig på fysiken, en 70liters bräda med 100kg lyftkraft, kanske lite opraktiskt? Eftersom: 70l tränger undan 70 kg vatten, och ger alltså 70 kg flytkraft. För att få flytkraft(/lysftkraft) på 100kg krävs en bräda som väger ca -30kg, dvs, du behöver hålla ner den med 30kg, minst. Segla med en sån och nosen får nog lite lyft tendenser… Och, alla gaser väger ngt, och vaakumfylld bräda skulle vara lättast, men laminatet väger förmodligen mer än differansen i vikt mellan luft och vaakum.
Min tanke är att den ultimata brädan väger noll kilo, och inte har ngn somhelst tröghet, fatta vad lätt allt skulle bli…
Så…
…Ge upp! -
Det är klart man kan bygga en bräda som har bättre flytkraft än luft. MEn då blir ju också vikten mindre. Så jag håller fast vid att två kroppar med samma massa och volym har samma flytkraft. Anledningen till att frigolit har bättre flytkraft än järn beror ju på frigolitens lägre densitet, som avgörs av massa och volym. Jag kanske är konservativ, och det här kanske jag får äta upp om det kommer någon ny “Newton” och bevisar motsatsen. Men ärligt talat så tror jag att den chansen är ungefär lika stor som att jorden invaderas av utomjordiska giraffer med jättekorta ben och rosa öron.
-
ja kanske e idiotförklarad nu men e de där me flygande brädor ett skämt eller??
…………………………..
RING SÅ SEGLAR VI…
-
Den här tråden börjar kännas rätt onödig, men jag har inget att göra så jag skriver lite. Jag kanske säger det självklara men flytkraften hos ett föremål beskrivs av archimedes princip flytkraften är lika med massan hos det undanträngda vattnet dvs deplacementet. För att ett föremål som väger 100kg ska flyta måste det flytta på mer än 100l vatten(då minimeras den potentiella energin).
Logga in för att svara.