Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Toyota model F -88
-
Toyota model F -88
Posted by anonym-anvandare on 14 februari, 2003 at 16:24Någon som har erfarenhet om denna? förbrukning? hållbarhet?
skatt? försäkring? är det en modell av Hilux?anonym-anvandare replied 21 years, 5 months ago 3 Members · 3 Replies -
3 Replies
-
Har tillbringat många mil i en model “F”. Skatt å försäkring har jag ingen aning om, men det lär inte vara något speciellt.
Några punkter:
– Maskinellt oerhört driftsäker. Går och går och går och går… (trots, ähum, viss misshandel från förarens sida)
– Kylaren sitter lite illa till under själva bilen. Den “skitar igen” och kylarbyte blir ofta aktuellt. Egentligen det enda “mekaniska” problem som jag känner till med den.
– Rost, kolla noga. Vissa exemplar av model F verkar rosta rejält, andra klarar sig fint
– Halvdassiga vägenskaper, mycket lätt bak + bakhjulsdrift gör det till en dålig vinterbil. Ingen bil att ta ut på Krister Klännings “grusväg i skogen” för rallyrepor, precis.
– “Bäddbar” inuti, sovit bra i bussen många gånger.
– Toyotas reservdelar är inte de billigaste.
– Säkerheten är väl, ähum, sisådär, skulle inte vilja frontalkrocka med en “model F”, men det är väl bättre än en folkabuss i alla fall…Sammanfattat en klart duglig surfbuss som är driftsäker och enkel att äga. Finns sannolikt att hitta till mycket lågt pris. Nackdel är väl motorns (kylarens) placering, eventuell rost samt säkerhet.
Allt handlar ju om pris, dock misstänker jag att man kanske kan hitta en “riktig” buss (VW, Toyota Hi-ace eller annan) till liknande pengar och det kan vara ett bättre och lite säkrare köp.
Lycka till!
-
Superbra info! Jag har en Model F på G jusst nu, laddningsreläet är trasigt och bromssystemet måste luftas. Så länge nippöarna inte är igenrostade så löser jag nog luftningen, men har någon koll på hur mycket jobb ett laddningsrelä-byte innebär?
Och har någon koll på innermåtten? Får man inte sina surfgrejjor???
Staffan
stahol@hotmail.com -
Köpte en -84 någon gång kring -92 och hade denna som kombinerad svenssonkärra & surfbuss under drygt ett år.
Bilen jag köpte var 8-sitsig minibuss (Modell F finns väl även som plåtskåp, tror jag), men då huvudfokus inte var att skjutsa svärmor och hennes syjunta till kaffeserveringen åkte raskt baksätena ut. För att kompensera förlusten av den ljuddämpande effekten som säten gav i skåpet monterades en ljudisolerad mellanvägg in mellan skåp och kupé. I skåpet som är ganska rymligt (med mina referenser som hade en VW Scirocco tidigare..) blev det gott om plats för alla surfprylar samt enkel inredning i form av campingmöblemang. Hade på den tiden en 265:a och en 275, och då ingen av dessa brädor var hopvikbara fanns det fyra alternativ:
– Sälj brädorna och skaffa typ 240 bräda
– Skruva loss bakluckan och kasta denna på tippen.(bilprovningen kommer att ha synpunkter)
– Såga upp ett hål i bakluckan, så att den går att stänga
(bilprovningen kommer att ha synpunkter)
– Såga upp ett hål i mellanväggen och låta nosen på brädorna sticka in i kupénAv dessa alternativ valdes det sista som visade sig fungerade bra.
Denna lucka kom jag även att ha användning för vid andra tillfällen, bla. en gång när jag och min flickvän lagt oss att sova i skåpet på en mindre upplyst plats. Ett mindre gäng skrålande huliganer av något slag märkte att det fanns folk i bussen och närmade plötsligt. När dessa dessutom började skaka bussen fann jag det lämpligare att ta mig till förarstolen via luckan än genom en vända i friska luften. Något skärrade rullade vi senare på natten in på en campingplats.Kan för övigt instämma i vad den oförliknelige dr Masse anser om vägegenskaperna. Att köra med skåpet tomt i vinterväglag är inte att rekommendera. Vid ett par tillfällen när vintern slog till här i Skåne fick jag själv ta till snökedjor för att kunna ta mig till jobbet.
Räkna inte med att det låter som en Mercedes när du stänger dörrarna. Skulle gissa att plåten som är väldigt tunn egentligen skulle levererats till en konservburksfabrik.
Min 84:a var friskt rosthärjad redan -92 men jag tror att de senare årsmodellerna är något bättre, vilket även gäller bränsleförbrukningen. F:en finns dels med förgasare och dels med EFI-insprutning. Min hade förgasare och denna hade inte några direkta bekymmer med att låta 1,4-1,5 liter dyr bensin rinna genom per mil. Behöver jag tillägga att perioden med F:en sammanföll med en period när jag pendlade 14 mil om dagen med bil…
Råkade ut för ett missöde med min bil. Det finns en del tunna plåtrör som leder kylarvätska i motorrummet och vid ett tillfälle såg jag plötsligt en enorm dimridå i backspegeln, vilket var de förgasade resterna av min kylarvätska. Ett av dessa rör hade rostat och spruckit, detta var dock ingen dyrbar reparation.
Bussen såldes vidare, mycket på grund av bränsleförbrukningen, men det beror väl på hur många mil du tänker köra om året.
Soulsurfer Skåne, med brädorna på taket
Log in to reply.