Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Tips på värmare i bussen
-
Tips på värmare i bussen
Publicerad av getwet på 4 mars, 2003 vid 14:50Har disk. ett antal ggr tidigare här på konfen om värme i bussen. Jag har själv alltid rekommenderat Thermic/Ardic värmare som brukar monteras i båtar, men helt plötsligt sprang jag på en ny pryl som heter Pelgrim. Verkar mycket vettig och drivs av gasol. Termostat och justerbar effekt samt skorsten och syreförbrukningsinsug ingår.
Priset är hälften av en vanlig båtvärmare, ca5600kr och enkel montering. Så nu kan ni bo året runt i bussen och spara lgh hyran och köpa surfprylar istället .
Enda nackdelen är att det inte är någon fläkt i så den fungerar som en konvektionsvärmare, men man slipper fläktljudet. Du hittar mer info på http://www.exergon.sepher svarade 21 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Kool. Kanske kan vara någonting för min nya buss (ej införskaffad än men snart så..) Men det blir inte för varmt då? 2100W är ju i stil med de där fotogenkaminerna som värmer upp ett helt rum. Å andra sidan verkade man kunna reglera värmen. Hur många Watt är din fotogenvärmare på?
-
Den jag har värmer mellan 900-2000watt steglöst.
900watt räcker att värma upp bussen (sovdags med skönt täcke)med även när det kryper ned under nollan om du skärmar av in till förardelen.
Såg att Pelgrim förbrukade från 10g-130 någonting gram, och det måste betyda att full effekt är 2100watt, och jag kan inte tänka mig annat än på lägsta nivå borde vara betydligt lägre än de 900 jag har på min. Det var väl även termostat på den? Så jag tror inte att det är några problem med värmen, antar att “spannet” är större än på min.
Men som jag skrev tidigare så finns det ingen fläkt (bra iofs eftersom det inte går åt någon ström) och du kan då inte få varmluft vid fötterna eller vad du nu vill leda värmen någonstans(i luftslangar). Den värmer där den värmer så att säga…..men det måste vara hundra ggr bättre än utan! Har nu använt min värmare i bussen tre säsonger och fattar inte hur jag klarat mig tidigare och är irriterad på varför jag inte kom på det tidigare, värt varenda krona!!!!
Kan använda bussen mer än dubbelt så mycket, plus att det är alltid varmt och skönt, även en svensk sommar!!!!! -
Vad är det för värmare du har i bussen?
Tyckte 5600 är lite saftig för en värmare *bussen köpte jag för 4000*Har du nåt bra tips på en enkel modell?
Har hört att visa kör med nån stålkonstruktion med värmeljus, används tydligen mkt i båtar. Dom borde ju vara billiga?Har du nåt annat bra tips?
-
Mitt tips är att man inte ska ha värmare med “öppen förbränning”, eller vad man ska kalla det i stängda mindre utrymmen. En värmare som tar syre till förbränningen innefrån bussen kan vara en säkerhetsrisk, och en värmare som inte har skorsten kommer ge rikligt med kondens inne i bussen. Så satsa åtminstone på en värmare med skorsten, så blir värmen torr och fin, och helst oxå en som tar luft utifrån att värma upp.
-
Om man köper en riktig bil typ Chrysler och skaffar sig en het kvinna behöver man ingen värmare i bussen
-
Har vattenburen värme i min mercedes308. Värmer mycket, och fördelen att man har varmvatten i bussen med. Kostar väl runt 10k. Går både på el och gas.
-
Tjenare
Du verkar vara en hejare på surfbuss frågor.
Jag funderar på camping i bussen under Påsk, Kristi himmelsfärd och Pingst vilket gör att jag undrar: I hur låg ute temperatur uthärdar man att sova i bussen?(Jag kanake frågar fel kille ditt inlägg gäller värmare men jag tänkte att införskaffandet av värmaren kanske föranleddes av “kallsovande i buss”)
Orsakerna till att jag funderar på att bo i bussen utan värmare är tre:
1. Jag är snål
2. Jag fixar inte avancerade installationer med gas, skorsten osv.
3. Jag har inte plats i bussen för en värmare (En Toyota Hiace med två boende och all utrustning som det innebär)Jag kikade lite på värmaren i ditt inlägg vilket föranleder lite tankar och frågor.
– PELGRIM har en effekt på 2100W. Behöver man sån effekt i en buss?
– Therm´x (EMGLP900) har en effekt på 900W, är det klent?
– Inte fan kan man köra gasolvärmare i en buss utan skorsten? Låter extremt farligt! (PELGRIM levereras med “komplett med kanalsystem” vilket jag tolkar som skorsten medan det om Therm´x sägs “Om koldioxidhalten i rummet blir för hög stängs kaminerna automatiskt av.”)
– Finns det enklare alternativ med acceptabel uppvärmning?
– Använder du värmaren även sommartid?/feg
-
Det bästa o billigaste måste vara en värmare med värmeljus.
Finns på http://www.hjertmans.seDom kostar en hel del, men kan nog vara värt pengarna, om du inte kan bygga en egen konstruktion med lite plåtar och 6-8 värmeljus.
på http://www.jula.se *under 12v artiklar* finns en liten fin kupevärmare för 12V som kan fungera som en liten värmare. Problemet är att den har utgått ur deras sortiment och jag skulle verkligen behöva en sån *jag har absolut noll värme o ingen fläkt i min bil*
Någon som vet var jag hittar en sån??
Annars kan du ju göra med en fotogenlampa/gasollåga, problemet är då att du måste ha väldigt bra ventilation.
Eller så fixar du helt enkelt en väldigt varm sovsäck. Finns ju folk som tältar mitt i vintern så det borde ju gå.
getwet, har du sett den 12v fläkt/värmaren jag pratade om?
-
Bara en liten fråga kring 12-voltsvärmare. Att köra värme från batteri när inte motorn är igång (då kan man ju använda sig av bilens värmesystem istället) känns inte speciellt användbart. Med ett vanligt bilbatteri på 60 Ah får man väl ut ca 720 Wh, inte speciellt mycket jämfört med kapaciteten på de andra värmesystemen. Så är det verkligen så genomtänkt eller är det endast för nödvärme?
// Staffan
-
Kan förstå varför du ser det ologiskt, men min gamla buss har inte ens kupefläkt.
Jag behöver en fläkt som tar bort all imma från rutan och som kan ge mig aningens vämre *på vår/sommar/tidig höst*bara ngt som kan värma rutan o kanske kupén ngt.
Sen har jag också ett 120Ah batteri som håller lite längre, men detta är bara som du säger då bilen är igång den ska användas.
-
Hej fegis!
2100W kan nog behövas beroende på olika detaljer…..
Om bussen är glasad runt om och inte isolerad och temp kryper ned på 0 och därinunder skulle jag vilja ha 2100w med mig i bilen………observera också att PELGRIM är jutserbar med termostat!!! Även om man har en varm sovsäck så är det skönt att kliva upp på morgonen när det är varmt och skönt, det är min åsikt.
Kan också tänka mig att det krävs lite mer effekt på en konvektionsvärmare eftersom luften inte cirkulerar via en fläkt. Jag kan exempelvis justera hur mycket “blås” jag vill ha bak eller fram i bussen och på så sätt fördela värmen pga fläktsystemet. PELGRIM värmer bara just där den sitter, vilket borde kräva lite mer energiåtgång för att få det varmt i hela bussen (min teori). Angående installation så är den busenkel, klarar du av att borra ett hål så fixar du monteringen……. Visst måste du ha en skorsten om det sker en förbränning, men som jag sa tidigare, det är busenkelt att montera.
Enklaste sätt att värma upp är med den värmaren som Zel. skrev om, men se till att du får den stora modellen, har själv haft den mindre och det räckte inte långt.
Använder min värmare även sommartid, framförallt om det är fuktigt. Oftast bara för att driva ut fukten innan man lägger sig, men bara här i Sverige………aldrig utomlands -
Tyvärr har jag inte sett till någon sådan fläkt, och tyvärr är det nog så att en värmare på 12v inte förmår så värst mycket…….
-
Oupsan, där slog du huvudet på spiken.
Bussen e glasad och inte isolerad. Sen är ju varmt och skönt just varmt och skönt. Att jag dessutom av någon outgrundlig anledning, trots omfattande båtlivserfarenhet, lyckats förtränga fukten som alltid finns vid vattendrag här i Sverige är ju helt ofattbart.En konvektionsvärmare saknar alltså fläkt? Innebär det att den inte behöver elektricitet för att funka? (Klart positivt i så fall eftersom just ström är en svag punkt i alla mobila sammanhang.)
Det verkar som att jag måste ta och tänka över hur kallt och klibbigt jag egentligen är beredd att vara när jag ska sova…
En annan bussfråga rör matlagning. Lagar riktiga surfbussägare käk eller är det kallskuret som gäller? Jag har kollat på både gasol- och spritkök av lite finare modell men det verkar luta åt morsans och farsans gamla kampingstormkök pga priset på de bättre varianterna. De kostar ju mellan 2000 och 2500 kr…
Djupa andetag nu, djuuuuuupa andetag. Det är ju nästan ett segel eller en mast!/feg
-
haha…ja det är mkt man måste ta hänsyn till =)
Konvektionsvärmaren har ingen fläkt *är en plåtkonstruktion med inbyggda värmeljus*
säkert inte världens bästa grej sen säkert ett skönt som ett extra tillskott av värme.
En riktig värmare är utesluten för min del *just pga av priset*. Min bil kostade 4000SEK. Precis som du säker så är det väldigt dyrt med tillbehör, kyl ca 5000, värmare 4-8000 och kokplattor 2-3000.
För min del får det bli enklare kylbag, hederligt gammalt spritkök för pyttipanna/makaroner och kanske en enklare gasol/fotogenlampa och värmeljus.
Det är min första säsong med buss så jag kommer säkert utveckla det hela så att jag kan bo skönare *känslan av att vakna varmt utan fukt är nog svår att slå…så vi får väl se*
-
Helt korrekt, en konvektionsvärmare saknar fläkt och med det ingen strömförbrukning, bra just för den sakens skull men som jag tidigare skrivit, den värmer utan luftflöde, men hellre det än inget alls. O andra sidan så drar en luftburen värmare väldigt lite ström, 0,6-1,2 amp vilket gör att den kan stå på duktigt länge………..
Med den värmare som jag och Zehlerts pratar om (värmeljus) så hjälper den föga mot fukten, men hellre varm fukt än kall!!!!!Angående matlagning så klarade jag mig i flera år med stormkök och grill. Man lär sig att utnyttja även grillen till att koka pasta/ris eller annat under tiden man väntar på bra glöd. Det finns ett fabrikat som heter Weber (många modeller finns men den jag rek är den minsta rektangulära) som jag använt nu under ett par år där det går att “stänga” av glöden (stänger syretillförseln) så du kan använda kolen flera ggr om och du kan värma maten (används som ugn, lock över) och göra massor med den. Kostar en slant men det är värt det anser jag. Kostar ca 700-800kr.
Logga in för att svara.