Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Slutkonsumenten får begagnat!
Taggad: racing
-
Slutkonsumenten får begagnat!
Publicerad av anonym-anvandare på 13 mars, 2003 vid 18:11Vanliga människor som besöker detta forum får säkert någongång för sig att kolla priser på en formulautrustning hos några formulaåterförsäljare.
Detta är vad de får se: sextiotusen för en formulautrustning och då ingår inte boardbag, våtdräkt, flytväst och sele. “Bör jag slå till?”-inlägget är ett mycket målande inlägg tycker jag då det är ofattbara summor det rör sig om.
Jag skyller inte på någon men jag liksom många andra tappar fattningen när man summerar listpriserna. Priset är så astronomiskt att ingen sund person köper en hel utrustning på listpris.
Hela Formulamarknaden lever på att några fåtal köper utrustningar för delvis sponsrade pengar till rabbaterade priser.
Sponsrade seglare är inget annat än detaljister på en marknad där det egentligen endast finns begagnat. För att bli Formuladetaljist måste man helst först visa upp resultat i Svenska Cupen. Sedan köper vi (jag) begagnat till mindre än halva listpriset.
Jag älskar denna sport och jag seglar endast för rekreation ca 20 ggr om året. Jag betalar ca 15000 kr om året för att hålla mig “up to date” med senaste utrustingen. När jag saknar något tigger jag detaljisterna om att få betala endast 4000 kr för en begagnad kolmast eller kolbom.
Jag har kollat i min Nationalekonomibok och inte hittat någon motsvarighet till Formulamarknaden. Har ni sett något motstycke på annat håll?
-Slutkonsumenten-getwet svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Nämnd utrustning är ju också värsta tävlingsmodellen. Bättre går inte att få i serieproduktion.
Var inne på Teamsportia igår såg flera cyklar för mellan 35-45.000!!! F-n vad cyklar är dyra. å andra sidan var dom troligen topofline i sin nisch.
-
Inga problem att hitta dyrare. Kan ta den amerikanska DC båt jag har, kostar ca den summan du anger VARJE ÅR! Inkluderar hamnkostnader, vinterplats, konservering för vintern, försäkring, reservdelar och drift……….osv
-
Jag säger som Bosse Högtalare, -Alla hobbys kostar pengar!
Förresten har jag hela formulalinjen (12.5 11.0 9.8 9.0) NP RS Racing med tillhörande Formula Pro master som jag säljer för halva listpriset… och en Fanatic Falcon 100…
//JIMMY
-
Vad blir det för grejor i år då? Och som nyfiken…vad kostar din bräda med komplett 12.5 rigg och boardbag?
-
Det blir NeilPryde och Fanatic i år igen…
Bräda, 12.5, mast och bom säljer jag för 23000:-//JIMMY
-
Slutkonsumenten,
Du har rätt. Märklig marknad. Saknar nog motsvarighet. /detaljisten -
Kolla i boken en gång till!…högst upp på sida 1 kap 1 finns ett diagram som visar “Utbud och efterfrågan”…Om du ifrågasätter att detta handlande alltid sker till konstanta rabatter så är det ju bara att se sig om i samhället efter fler exempel…de är oändliga (byggrossister, matgrossister, oljedistributörer etc)…å rätt vad det är så kommer en intet ont anande kund och handlar till fullpris …och så är den resultaträkningen i hamn
mvh
Detaljisten -
Kan inte låta bli att lägga mig i. Om en Formulautrustning är billigt eller dyrt, kostar mycket eller lite pengar, beror på vad man jämför med. Vad kostar till exempel en sprillans komplett vågbrädeutrustning? Vad kostar en Optimist eller E-jolle. Vad gäller vågprylar kan man konstatera att även om man väljer det absolut vassaste så är det frågan om mindre extrema material och en mindre mängd extrema material. Jämför till exempel bästa möjliga fena för vågsegling (sannolikt en handjagad maui fin co i vanligt GFK) med en värstingfena för Formulasegling (sannolikt en gjuten kolfibersticka med ganska avancerad tecknologi bakom). Jämför en skinnymast på 4 meter med en racemast på 550 eller mer. Gissa vilken bräda som har dyrast kolfiber eller vilken som är lättast i förhållande till volym? Svaret är att Formulautrustningen är extremare och dyrare material rätt igenom. Jag tycker det är förvånandsvärt små prisskillnader på vågseglingsutrustning och formulautrustning.
Vad kostar en raceutrustad E-jolle? Jag vet inte men har hört siffran 70 000 nämnas. En skoloptimist (dvs inte vass nog för race på hög nivå) har jag också hört kostar lite drygt 25 000. Ska man ha något vasst får man lägga upp betydligt mer… då handlar det om en fyrkantig glasfiberlåda, tre tunna aluminiumrör och några kvadratmeter dacronsegel och lite båtplywood. Dessutom har jag för mig att max ålder för optimistkapselging är 15 år… så så himlans köpstarka kan de väl inte vara. För mig framtår en 100% kolfiberrigg, 12.5 kvadratmeter segel med chambers och en himlans massa lattor, kolfiberfena, kolfiberväv, epoxy etc, dvs en Formulautrustning som grymt prisvärd även ny.
Självklart kan det kännas som mycket pengar att köpa nytt. Då finns det begagnat. Sålde själv min lätt begagnade Starboard, en likaledes lätt beg 12.5 och en 10.3, en 550 fiberspar och en sprillans värstingbom för 25 000. Det vill säga för samma pris som en skoloptimist. Det kallar jag väldigt lite pengar i förhållande till vad man får. Det går att komma undan ännu billigare. Om man inte måste vinna alla race kan man köpa lite äldre grejor eller mindre etablerade fabrikat. Sedan finns det ju diverse hem-meck-lösningar (som dock kanske inte alltid blir så lyckade/billiga som det kan verka när man sätter igång).
Att det inte är hur enkelt som helst att hitta begagnat beror på att Formula växer – KUL! Så länge Formula växer kommer det även att gå att sälja av sina beg grejor relativt enkelt. Det gäller även dig… kanske är det inte så otroligt dyrt att köpa lite nytt ändå.
Jesper B
-
Jag har själv seglat både optimist e-jolle och laser. De två förstnämda var nog billigast eftersom pappa betalade. Laser var inte dyrt med tanke på andrahandsvärdet. Du får en bra Laser för priset av en formula men då varar skrovet i säkert 5 år för tävlignssammanhang. Segel bör du byta varje år men till Laser finns bara ett segel.
För att tävla i Formula har du om man tittar i backspegeln behövt byta hela utrustningen vart annat år för att kunna hänga med i utvecklingen. Jag tror att det kostar alla minst 20.000 om året trots att man säljer av det gamla.
Man får en schysst segelbåt om man betalar dessa pengar i räntor och amorteringar. En segelbåt (begagnad) tappar inte i värde.
Det finns inte många motsvarigheter till hur dyrt det är med Formula. Detta främst p g a värdeminskningen. -
Jag seglade Optimist och Flipperjolle på 70-talet, 505 och 470 i början av 80-talet. Alla i Sverigetoppen i dessa klasser bytte båt minst vart annat år och åtminstone hälften varje år. Blåbären köpte oftast dessa båtar begagnat. Detta kostade minst lika mycket eller mer än vad det kostar att byta Formulautrustning idag. Laser är en strikt entypsklass med en tillverkare och med ganska enkel teknologi. Detta innebär att materialutvecklingen står nästan still. Fördelen med det är att man inte behöver byta utrustning lika ofta. Nackdelen är att denna typ av klass riskerar att stagnera och til ochmed försvinna då andra “häftigare” klasser dyker upp (har hänt flera entypsklasser inte minst inom vindsurfing, medan andra, tex Starbåt, är hyfsat välmående i över hundra år).
Att jämföra en raceklass som Formula vindsurfing med begangnade jollar som Laser känns inte riktigt rättvist mot Formulaklassen. Här har vi en ny i jämförelse fri klass med ett fåtal år på nacken, superhäftig teknologi och en känsla att segla som slår det mesta. Dessutom är den mycket mer reglerad och därmed billigare än gamla världskuppen.
Sedan vore det självfallet extremt bra om det fanns fler och billigare ingångar till denna nya roliga klass. En amatörklass finns. En ungdomsklass finns, åtminstone utomlands. Gunsails med flera andra relativt billiga fabrikat finns. Begagnat finns. Idealt skulle det självklart finnas fler/mer lågprisalternativ som gjorde klassen än mer lätttillgänglig. Om man dock inte tar själva raceplaceringarna på allt för blodigt allvar går det att börja segla och tävla i Formula utan att hosta upp astronomiska summor. Sedan, om man vill höja ambitionen, kan man gradvis köpa upp sig på värre grejor. Eller låta bli.
Jesper B
-
Instämmer helt och hållet, med reservationen att jag tror inte Fredrik Lööf hade haft så mycket att sätta emot i Star VM med en stare från 50 talet… även om den är strikt entyp.
-
Formula är ju en rätt ny gren, skillnaden mellan dagens brädor och de absolut första är nog större en vad det kommer att vara mellan 2005-2007 års brädor. Det är väl klart att utvecklingen är som störst precis ibörjan (eller?) Sen om ett par år kommer det finnas ännu mera begagnat vilket betyder att det kommer bli mycket billigare att börja segla formula än vad det är idag. Jag har aldrig seglat formula men är jäkligt sugen på att börja…tänkte dock vänta med debuten till det går att få tag på bättre kit till bättre pris begagnat. eller har jag tokfel
/tompa
-
Lite tokfel tycker jag.
Jag tror säkert att du kan få en använd Starboard 175 för 4000 spänn om 1-2 år men då vill du hellre köpa en beggad Starboard 147 för 8000 kr.
Lägg till 2000 spänn och du har brädorna redan idag. Jag begränsar faktiskt ditt resonemang till brädorna för att jag hävdar att de begagnade seglen vi ser här på konfen från 2001 är relativt mer moderna än exempelvis en RRD Monster.
Om ditt resonemang håller kan du alltså bara tjäna några tusenlappar på vänta något år. Det är det inte värt. Tycker du det?
Sebastian -
Formula (segel) ÄR orimligt dyrt. Det jag kan mest om är segel, efter att ha jobbat på segelmakeri så har jag lärt mig ett å annat. Monofilm är den absolut billigaste “duken” som finns. Över huvud taget så är materialkostnaden, när det gäller dukar av polyester väldigt låg. Om man undantar lattorna (vet inte vad de är gjorda av) så kan inte materialet kosta mer än 500 spänn. Tillverkningen sker antagligen i låglöneländer och kostnaden överstiger knappast en 500ing. Iofs ligger det en hel del utveckling bakom varje segel men jag har svår att tro att den motiverar priset.
Vad det gäller bräda och rigg så är materialet och byggkostnaden något dyrare än för segel men mkt mer än så vet jag inte om det.
Appropå jämförelsen med jollar så kostade visst en Laser <80000 på mässan nyligen, om man jämför det med en Open 570 för 180 000 så är den summan sjuk!!
-
Det var just detdär med utvecklingen.
Visst är det i praktiken inga stora pengar det är frågan om för att producera ett segel MEN att veta HUR man producerar det, är en annan femma!
Hade det varit så lätt att ringa till ett låglönesegelmakeri och beställa en hel line perfekta Formulasegel för 1000 spänn styck, förstår jag inte vad som hindrar dig från att sätta igång och kränga segel!
GO FOR IT!!!
Lyckas du få till formen på seglet, lovar jag att betala MYCKET för att segla med dina segel. Du gör naturligtvis detta helt själv, utan hjälp från några andra. Du har ju bara, typ, 5 storlekar att testa fram så att de fungerar.
Allvarligt, du behöver nog hjälp av 2-5 man. Några skall sy, någon skall åka jorden runt för att testa, några skall syssla med marknadsföring OSV. Årskosnad för utveckling 600000-700000 per gubbe (ni ska väl skatta också och inte jobba svart). Vad blir det totalt per segel?
Seglena blev helt plötsligt inte så billiga längre va?
Visst, formulasegel ÄR dyra. Det finns billigare alternativ, men du får vad du betalar för plus att andrahandsvärdet är obetydligt på dessa modeller.
Logga in för att svara.