Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mastval
-
mastval
Publicerad av joruth på 8 april, 2003 vid 08:29Kan någon hjälpa mig med bra tips på vad jag skall prioritera när jag skaffar en ny mast?
Jag har två Np Soul -02 ett 5.7 och ett 6.7 samt en 460 mast och ska komplettera med ett 4.7 men hade bara tänkt att skaffa en mast till. Ska jag välja en 400 och ha en lite kort mast till 5.7 seglet eller en 430 mast och ha en lite lång mast till 4.7 seglet. Jag antar att jag kommer använda 5.7 seglet mer än 4.7:an./jonas
adde svarade 21 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Själv börjar jag bli (är) smått galen på alla dessa mastlängder.
Egentligen är det ju vansinnigt att du för tre segel skall behöva tre master?!? Och så undrar surfindustrin varför folk tycker det är en krånglig sport, jag tror att vi är något på spåren här…
Men kör på 430, det är nog smart att prioritera rätt mast till det segel man använder mest. Det har i alla fall varit min “taktik” i några år nu, och funkar fint.
Surfa På!
-
Du hamnar verkligen mitt emellan där. Personligen har jag väldigt svårt för långa master. Med 430 till en, säg, Zone 4.7 är masten runt 20cm för kort. Det är väldigt mycket på ett så litet segel. Å andra sidan ligger väl mastlängden på ditt Soul 5.7 på ca 445 så då är det en rejält lång förlängare som gäller. ALternativet är givetvis att köra 5.7:an på 460-masten vilket kommer ge lite mindre prestandaproblem än 4.7:an på en 430 mast. Det låter som du kommer ha 4.7 som minsta och då kommer det bli flera riktigt bra dagar då det kan bli aningens stort. Då är INTE en för styv (lång) mast att rekomendera. Så, det är lite ett val mellan idealt många “kassa” dagar i kombination med dåligt några riktigt bra dagar eller hyfsat många “kassa” dagar i kombination med perfekt några riktigt bra dagar.
Kan du få tag på (eller har) en tillräckligt lång förlängare skulle jag nog ändå satsa på en 4m mast. Så länge förlängaren är bra tror jag 4m/5.7 kombinationen kan funka hyfsat och du kan ju då alltid ta till 460/5.7 om du tänker köra överriggat och det kanske blir läga för att byta ned. Speciellt om du kör du 1 kvadrat mellan storlekarna är det helrätt att kunna ha två segel (nästan) riggade samtidigt.
Det hela beror också lite på hur tung du är samt hur mycket du seglar på kraft. Själv är jag lätt och väljer gärna korta master. Jag körde för länge sedan med ett NP XS 5.6 med 42cm förlängning med framgång och nu kör jag mitt Hot Psyclone 5.9 med 4m mast och 45cm förlängning vilket funkar perfekt, faktiskt.
-
Ola har en viktig poäng här. Han kan ju det här med master bättre än mig och har fått mig att omvärdera vissa saker kring detta. Ett segel med för styv mast blir bökigare att kontrollera i mer vind, och det är ju det som din 4.7a lär träffa på. Det är helt klart värt att kolla hur mycket för lång respektive för kort masten blir för 4.7 och 5.7. Blir en 430 mast väldigt mycket för lång (typ 20 cm) för 4.7 är det inte helt lyckat, kräver en 400 mast 40 cm förlängning eller mer till 5.7 så är det nog värt att provrigga lite före köp.
Mitt tips på att skaffa 430 först utgår på sätt och vis från att du kommer att skaffa 400 så småningom. Rätt mastlängd är, dyrt nog, alltid rätt.
Mitt nya Expression 6.2 riggas på 430 mast, vilket innebär 40 cm förlängning. Överhuvudtaget tycker jag mig se en tendens till att segeltillverkarna “tillåter” mer förlängning igen, och det tycker jag är superbra om det kan innebära en något mer slimmad mastsamling i bilen…
Jag har kört mitt “gamla” NR 6.2 med olika mastlängder och kan bekräfta Olas erfarenheter. Med 460 var riggen “spänstigare” och mindre förlåtande, med 430 (rekommenderat) så var seglet följsammare och mer lättkontrollerat i mer vind. Dock var jag faktiskt förvånad över att det fungerade såpass bra med 460 som det gjorde, men det hängde nog ihop med att jag seglade plattvatten och att förlängningen endast blev 5 cm.
Lycka till å Surfa På!
-
Mitt soul 5.7 ska ha 445 i mastlängd, visserligen tror jag att min förlängare är tillräckligt lång för 45cm förlängning (lång np), men det känns lite riskabelt att förlänga så mycket. Det får nog bli som masse rekommenderar. Såg att Dr X 4.7 skulle ha 423 i luff, det kanske är en bra ide att satsa på ett sånt.
/jonas
-
Jag hade ett Naish Nalu 4.75 (2001) som hade 426 i luff, och efter att ha seglat det med både 400 och 430 mast tyckte jag att det funkade bättre på 430 än med 400, vilket förvånade mig rätt mycket…
/adde
Logga in för att svara.