Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Typa om VW-buss till lätt lastbil??
-
Typa om VW-buss till lätt lastbil??
Publicerad av anonym-anvandare på 19 april, 2003 vid 10:02Tycker att det är lite väl dyrt att betala nästan 2000 i skatt och 3000 för trafikförsäkring till en VW, Caravelle från 89. Funderar därför på att typa om den till lätt lastbil eftersom jag förmodar att det skulle sänka kostnaden för skatt och försäkring??
För att kunna typa om den antar jag att det behövs ett lastförskjutningsgaller, var kan man köpa ett sådant till ett hyffsat pris eller kan man bygga ett själv?Tacksam för alla svar.
//Olof
judo-freddan svarade 21 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Tjena!
När jag köpte min vw -75:a så var den lastbilsreggad, o då var jag tvungen att ha galler. Pga att jag ville köra med mycket folk var jag tvungen att regga om till personbil, med följden högre skatt o försäkring. (minns inte exakta summorna)
Men nu har jag ett lastgaller över som du kanske kan ha nytta av, finns i NV skåne…annars går det säkert att köpa på någon skrot.
Lycka till!
//tobbe -
Har du tänkt ut något pris och var i NV Skåne finns lastgallret, är det möjligt att skicka det tror du??
//Olof
Email:oloha542@student.liu.se -
lastgaller är säkert snyggare men inget måste…
jag har en enkel träskiva fastskruvad mellan framsätena.
den täcker bara gången bak… går upp till armbågshöjd ungefär. finns inget krav på galler upp till taket*ifall du vill ha en billigare lösning*
-
På min 84a var det plåt”vägg” ung. till mitten på ryggstödet på framsätena. O jag var tvungen att ha ett lastgaller till taket. Eftersom den redan var reggad som lastbil funkade det bra med ett hemmasvetsat galler. Men jag vet de som reggat om sina bilar till lätt lastbil o då var de tvungna att ha galler som var godkända/hållfasthetsberäknade.
-
Här har du vad som gäller enligt bilprovningen:
Ombyggnad av personbil till lastbil
För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande:Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 770:- vägning 250:-
För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak. En vanlig “Sedan” kan även klassas som lastbil om den är 4-dörrars och det främre lastutrymmet lätt kan nås genom bakdörrarna utan att lastförskjutningsskyddet inkräktar på öppningen. Båda utrymmena måste ha bindöglor.
Om bilen är utrustad med sidokrocksydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade.
För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. T.ex. bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell.
För lite större bilar typ Vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan.
I Vägverkets bestämmelser om lastsäkring RF 12-02 refererar man, för fordon med totalvikt av högst 5000 kg, till SS 2562 som är ett ytbelastningsprov som utförs med en kvadratisk provkropp 50X50 mm och med en kraft som beräknas enligt formeln F = 0,3 X Q X 9,81 där F= tryckkraft i N och Q = fordonets max last i kg.
* SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB.
Tfn. 08-555 523 10. Eller beställ via http://www.sisforlag.se
Logga in för att svara.