Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur vet man vilken fena man ska använda?
-
Hur vet man vilken fena man ska använda?
Publicerad av johan_b på 22 maj, 2003 vid 12:09Hej!
Många pratar om fenstorlek hit och dit, “har man den brädan i de förhållanderna ska man ha den eller den fenan”.
Vad är det som avgör vilken fena man ska ha? Hur vet man om man har rätt eller fel fena?
Tips till en nybörjare
/Johan B
sunkan_ svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Det där tar ju ett tag att lära sig. Och när man lärt sig så glömmer man ofta bort vad det var nu igen.
Själv har jag sisådär koll på fenor, men följande kan väl va någon slags grundinfo:
– När man seglar i mycket vind och upplever kontrollproblem, att brädan gärna vill upp på kant eller är svår att få in i sväng så är fenan ofta för stor. Att byta ner till en mindre kan göra väldig skillnad.
– När man seglar i lite vind och sätter tryck på fenan och brädan liksom inte greppar (nästan spin-out, ibland även spin-out) och har svårt att ta höjd så har man ofta en för liten fena. En större (mer yta) fena bjuder dessutom oftast på tidigare planing. Priset är lägre toppfart (mer fena = mer motstånd).
Sedan är ju det här med fenor och fendjup inte helt lätt. Två 30 cm djupa fenor kan vara väldigt olika till sin karaktär. Den ena kan vara en ren hårdvindssak med liten yta för slalomräjsing i mycket vind, den andra kan ha klart mer yta för freestyle-segling i normala vindar.
Fenans profil spelar oxå stor roll. Tunna fenor gör mindre motstånd, men kräver i gengäld ofta mer yta (de har mindre lyftkraft). Dock tycker jag att de flesta hyggliga fenor idag är ganska tunna, även för våg och free-riding. För bara några år sedan kunde man fortfarande hitta rätt tjocka saker i shopparna.
Fenans svepning (outline, öh, på svenska?) från sidan spelar stor roll. Generellt sett så ger mer bakåtsvepta fenor bättre svängegenskaper. Normalt sett så är räjs-fenor helt raka eller har mycket liten kurva. Vågfenor däremot, har rejält bakåtsvep. Freeride och mer allround-betonade fenor ligger mittemellan med allt från ganska raka grejor till sådana som är snarlika rena vågfenor.
Till sist betyder fenans flex en hel del det med. (Jösses, mycke å hålla reda på…). Formula-seglare kör med identiska 70 fenor med olika “flex” beroende på segelstorlek och förhållanden. Stor skillnad, tydligen. Själv hade jag ett tag två mycket lika 23 vågfenor där den ena var klart mjukare i toppen. Den var mer lättsvängd och gick att kontrollera i mer vind. Sämre höjdtagning var det med den mjuka. Fenor kan vara både för mjuka och för hårda i flexen, svårt att märka tycker jag. En för mjuk fena har dock en förmåga att bjuda på sköna spin-outs när man pressar lite för mycket.
Överhuvudtaget kan man som happy-go-lucky lekman (såna som jag) glatt jämföra fenor med flygplansvingar. Raka å tjocka vingar = mycket lyft för en jumbojet, typ. Tunna och bakåtsvepta vingar = fart och sväng på en F18 typ. Exempelvis har en Tomcat har mer raka vingar när den lyfter som sedan sveps bakåt i mer fart.
Min främsta erfarenhet av fenor är som hyggligt elementär vågseglare. Till samma bräda i Guincho hade jag fyra fenor (19, 20, 21 och 23). Lärde mig att rätt fena ibland nästan var viktigare än rätt segel. Med 21 och 4.7 kunde det kännas väldigt bökigt, byte till 20 fena (istället för att rigga ner = jobbigare) och vips! rejäl skillnad i kontroll och sväng.
Jag skulle rekommendera alla att skaffa minst två, gärna tre, fenor till sina brädor. En för lite vind, mer vind och en för mycket vind. Kanske är det framförallt i mycket vind som skillnaden i att byta från en standardfena till en mindre blir mest uppenbar för de flesta av oss.
Hoppas detta gav någe, finns folk som kan detta rysligt mycket bättre än mig, men se det som en fingervisning.
Surfa På!
-
Tack för infon!
Nu vet jag en hel del mer. Men som du nämnde i början av ditt inlägg så kan det nog vara lite krångligt att komma ihåg vad som innebär vad, i alla fall i början! -
Man kan också tillägga att det är väldigt individuellt med fenor, beror även på seglarens vikt, hur mycket man pressar och seglingsteknik. Även segeltrim avgör oerhört mycket vilken fena som ska gälla.
Precis som Dr Masse skriver så rekommenderar även jag betydligt fler fenor än segel i utrustningsväskan……..
Till varje rigg/segel kan man lätt ha 2 fenor att välja på beroende på förhållande.
Att avgöra om det är rätt eller fel fena är enbart du som kan avgöra. Vet av erfarenhet att två personer kan ha helt skilda åsikter om vad som fungerar bäst, trots likvärdig utrustning. Som exempel kan jag berätta om när jag och en vän seglar tillsammans med identiska brädor och riggar, men väljer olika fenor. Han tar alltid en storlek större fena (2cm)(vi väger lika), jag känner mig lite för stor på samma strl, och han får inte fullt tryck med den mindre men det får jag. Så slutkontenan är att det finns inget facit, utan det är bara att pröva sig fram med olika varianter. Självklart finns det ett ca storlek på varje bräda/ rigg men det är bara en riktpinne. Oerhört viktigt är också form och profil, betyder mer än vad man ofta tror. Många “fastnar” på längden men glömmer ytan och tjocklek.
Så att införskaffa ett gäng bra fenor istället för att köpa fler segel (moderna segel har en väldigt stor potential att riggas olika vilket jag ofta lägger märke till att man inte utnyttjar) och rigga om stup i kvarten kan vara en lönande och bra investering. -
Jag längtar att få prova min GUN fena på 39 cm istället för den vanliga jag kör på (44 cm). Jag undrar om jag kommer märka någon skillnad.. ska bli spännande, borde komma i brevlådan om några dagar eller så, sen behövs det bara ordentligt med vind också..
Logga in för att svara.