Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skydd för kastfall
-
Skydd för kastfall
Publicerad av oskie på 3 juni, 2003 vid 09:39Jag fundera på att göra ett skydd för kastfall till min bräda genom att klippa itu några styva liggunderlag och klistra på nosen på brädan. Någon som gjort detta innan? Visst blir det fult men tror ni det kommer att skydda brädan?
Jag såg också de där kastfallsskydden som man sätter vid mastfoten, som helt enkelt gör det omöjligt för masten att träffa nosen. Funkar dessa bra? De ser lite farliga ut…
borje svarade 21 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
själv har jag seglat ett tag och ibland får även jag kastfall men då hoppar jag ur fotstropparna och skotar
faktsikt in seglet, lite som en framat loop.
Inte alls så äckligt som det låter. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst3 juni, 2003 vid 09:58Jag handlade mig en Deviator här om dan.
Har inte testat den ennu(e jävligt ful)
Fårväll c om den e så grymm
Han som sålde den, rekomenderade den iallfall
Han hade kört me den i många år o såsätt sparat nosar.Köp bomskydd!
Mastfotsvadering/Mastvadering
DeviatorSkota in!
Det lär knappast göra det sämre iallfall..
-
Det finns även bomskydd som går ner en bit och täcker masten, men det bästa är nog att skota in och hänga med på en liten luft tur…
-
är man en sån nybörjare så att man behöver en
deviator, så rekommenderar jag verkligen
att man köper en typ äldre begagnad bräda
för typ 500kr istället för deviatorn.
Borde gå att få typ, BIC Alto, Adagio, Electric Rock,
AstroRock, Rap, Tiga 275, 285, 280, 270,260, 268,
Fanatic mamba, mosquito, boa, hawk, falcon, m.m
Dessutom billig utrustning dingar knappast grejorna
till halva värdet.
Är man nybörjare så man tränar vattenstart, beachstart
gippar, planing, hopp. så klarar man sig gott
ock väl på en gammalbräda. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst3 juni, 2003 vid 11:44Lägg av nu..
den dagen du får ett fett kastfall så din nya bräda för 13000:- tappar nosen..
Tänk på ditt inlägg då…(Deviator)bara för “nybörjare” som över hopp o gippar.. -
Ja, håller med. Jag ser ofta duktiga seglare på stranden med relativt nya brädor med lagad nos…
-
javisst skulle även duktiga seglare behöva deviatorn,
men en nybörjare som tränar beachstart och komma in
med fötterna i fostropparna, knappast att någon
misshandlar brädor mer med masten än dom.
Då är inte årsmodellen på brädan viktig utan mer
volymen och slagtåligheten.
Själv är jag en ganska duktig seglare seglar
vågbräda och ibland slalom har seglat över 10 år.
Är själv rädd att paja nosen på brädan, dock begränsade
det min seglingstil ganska mycket när jag hade
ny bräda, så jag köper bara begagnat nu.
Vikten på en bräda är propotionellt mot hållbarheten,
för mig finns ingen trollformel i att en bräda
som väger 6 kg och därunder är hållbar, det är bara
att de inte har förstärkt alla delar av brädan.
Har själv byggt brädor och fattar inte hur man kommer
ner till 6.0 kg på vågbräda, mina vägde lite över 7kg.
Spelaringen roll om det är sandwich skall man ha
minst 2 lager väv på undersidan och 3.5 lager på översidan
och förstärkning vid fotstroppar så blir vikten kring 7kg.
Sandwichbrädor är väldigt ömtåliga av erfarenhet,
ofta bara ett tunt lager ovanpå sandwichen, lätt
tryck och krossskador.
Lite trist när grejorna går sönder av kastfall, men
bra för windsurfingindustrin, kort livslängd på
grejorna numera.
Själv har jag ingen bräda som är värd mer än 2000kr
i princip alla kända märken sedan -96 har bra grejor,
designmässigt, kvaliten är en annan sak. -
Jag tror jag försökte med det andra gången (efter att nosen skadats) – masten träffade då inte brädan men jag flög lite olyckligt in i seglet med foten och skadade tån… har ett stort blåmärke på den idag (plus att den är svullen)
Är inte risken när man gör detta stor att man hänger kvar i selen?
-
i risken att vara kvar i hängselen vid ett kastfall
så vågar inte jag bara släppa taget om bommen.
Håller i och skotar in, skotar man in så
blir det inte så stor kraft i seglet efter ett tag.
Utan bomnocken kommer förbi windögat och man landar
lite som en framåtloop men utan bräda.
Absolut viktigt är att man hoppar ur fotstropparna
om man skall skota in seglet vid stundande kastfall.
Kastfall är enormt äckligt om man sitter kvar
i hängselelinorna då man släppt bommen.Ännu värre är det att baila ut ur en framåtloop och hänga
kvar i hängsele linan.
Där är bästa rådet allt eller inget -
Det har förekommit diskussioner om att deviatorn vid en riktigt fin “träff” faktiskt har potential att göra smällen ännu värre. Effekten lär bli att masten får ännu mer kraft mot brädnosen ifall deviatorn inte styr undan som den skall. Det blir ju dessutom en skaplig brytpunkt mot mastboxen, gäller att den är rejält ditsatt. Dessutom så tycker i alla fall jag att deviatorn måste vara i vägen vid slag och manövrar runt masten?!?
Nåja, är ju alltid trist att pajja nosen. Själv får jag numera mycket sällan kastfall vid “normal” segling (händer typ endast i mycket vind när jag slarvar vid start eller ofrivilliga ikrokningar i samband med gipp).
Skota in är ju ett tips. Ett annat är att försöka “känna av” kastfall på väg och helt enkelt försöka sänka farten eller gå upp i vind, då blir det bra mycket lindrigare eller undviks helt. Men om man exepmelvis lär sig att segla med hängsele är ju några sköna kastfall snudd på obligatoriska.
Sen finns ju de där kastfallen som är oundvikliga om man verkligen ligger på gränsen med grejorna rent speedmässigt. Många formula-brädor har ju tilltygade nosar. (har man sett 100 kilos speedseglare som studsar över vattenytan som pingisbollar så vet man att alla kan åka på kastfall… ). Minns bland annat en Neil Pryde-video (Fast Forward?) där allas vår Bringdal åker på ett grymt kastfall i minst sagt hygglig fart.
Nackdelen med dagens “wide-style” brädor är väl att det finns så mycket mer nos att sikta in sig på numera. Minns polarens Bic Allegro speednål, en träff på nosen på den lilla rackaren så hade man väl fått ett diplom… 🙂
Surfa På!
-
De el la gött med några kastfall då och då – då känner man att man surfar. Men det är klart att när man kraschar en nos så är det inte lika roligt längre.
-
Förstår inte riktigt hur deviatorn får plats om man har masten långt fram?
Om man trots det lyckas få dit både deviator och mastfot så borde kraften bli väldigt stor på mastskenan vid ett kastfall. Tar hellre en liten skada på nosen än en kasserad mastskena! -
skota in vid kastfall, låter ju bra men hur fasen ska man hinna/orka med det? har åkt på en par st ordentliga och oftast sitter man kvar i selen och i o med det så landar man på seglet, eller åt minstonde halva kroppen, oftast en armbåge…hmm sabbade ett segel så i fjol, kastfall, armbågen rakt igenom seglet…
-
Köp rörisolering på Jula för 39 kr. Sen tar du vattentålig silvertejp. Kanske inte alltför snyggt men det fungerar bra.
Logga in för att svara.