-
Titan 15.5 testad
Tjenare allihop!
Tänkte här ge en liten snabb ”recension” av Titan 15.5.
Jag var ute och körde den i närmare 3 timmar i lördags,och kom hem med ett stort leende på läpparna. 🙂
Vi båtlaunchade mitt ute på Ekoln (Mälaren), det var lite meckigt att launcha från båt, speciellt när man inte har någon dragg till båt h-et. Däremot var det märkbart smidigare att båtlauncha min Titan 15.5 jämfört mot polarens Cabrinha Blacktip. Det är inte lätt att pumpa upp LE’n på en 17 kvm inflato på en liten båt. 🙂Nåja, när man väl fått Titanen att driva ut så att linorna var sträcka så var det bara att hoppa i plurret med brädan. Det blåste cirka 5 m/s så det fanns gott om kraft i 15.5:an. Efter att ha tömt den på vatten i någon minut (den låg i i minst 10 minuter på TE innan jag försökte starta den) så startade den snällt och odramatiskt. Sedan var det bara att åka så mycket man orkade. Under den tiden jag körde så flukturerade vinden mellan 1 m/s och 8-9 m/s i de värsta byarna. Så det gick ibland undan mellan att vara underpowered och overpowered. Kan ju tilläggas att det är klart fostrande att köra på en så urkass spot som Ekoln, byigt som f-n och duktigt med chop. 🙂
Kiten var *väldigt* snabb. Speciellt för sin storlek. Den var dessutom extremt lättstyrd, så lättstyrd att jag hade lite problem att ställa om mig från att ha kört massor med Psycho 12.5. Vi snackar om bara lite tryck på bomänden för att kiten ska svänga ordentligt. Det var *lätt* att göra kiteloops med den, även när man inte stallar kiten. Så vi snackar väldigt kompakt svängradie. Kan ju tillägga att jag körde den med en 65 cm bom, jag är helt bombsäker på att det räcker gott och väl med en 58 cm, eller kanske ännu kortare. Nu var den nästa lite väl ”hysterisk”. Däremot så ska tydligen Titan 15.5 köras med 58 cm bom enligt FS så det är nog bättre att använda en sådan.
(Kan knappt tro att jag skriver detta om en så stor kite)En annan sak som är kul är att när man ger fullt styrutslag och mycket power så tvärvänder kiten på stället runt sin egen centrum-axel. Klart praktiskt när man vill falla av och ligga och köra rakt med vinden (vilket jag fick göre en hel del eftersom polaren inte kunde hålla höjden alls på sin BT i den taskiga vinden och vi ville hålla ihop hyffsat om något hände).
Det var inga problem att ta mycket höjd med den. Troligtvis är det den högre Aspect Ration som hjälper till här. Faktum är att jag har en känsla av att förutom att AR är högre på dessa stora Titaner så tror jag även att en hel del av vingens form också ändrats. Den känns mycket mera ”direkt” på något vis.Testade även att vattenstarta den från en massa lustiga vinklar. Det funkade klockrent varje gång.
Om ni tittar på filmen som FS lagt upp så ser ni hur enkelt det ser ut att starta Titanen på div. olika sätt. Det fungerar alltså lika bra i ”verkligheten” och med en så pass stor kite som Titan 15.5.Testade även att göra ett par hopp med den, verkade som om det var bra lyft i kiten. Efter att ha body-draggat i runt 20 minuter innan jag hittade brädan efter en saftig krasch så bestämde jag mig för att testa hoppen mer någon annan gång då jag var på en bättre spot och inte riskerade att sumpa brädan. Men jag kom iaf upp ca 2 meter över vattenytan i runt 5 m/s innan jag klotade. 🙂
Jag vet att jag låter nästan löjligt positiv till kiten men faktum är att jag verkligen gillar den skarpt. Ni får väl ta det med en valfri nypa salt. 🙂 🙂
Jag körde med en Cabrinha Vari Pro 138 cm bräda och väger ca 77 kg tomvikt (dvs lägg på ett par kilo med våtdräkt, harness o dyl).
/Kaj
Logga in för att svara.