Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Brädbyte – Hjälp!!
-
Brädbyte – Hjälp!!
Publicerad av fidgetfish på 26 juli, 2003 vid 08:05Hej, ska byta rustning inför höstvindarna men är nog ute och cyklar. Kan inte bestämma vad jag ska leta efter helt enkelt. Har läst en massa inlägg i samma ämne men ni verkar ju vara snälla så jag postar ännu ett. Jag har surfat i många år men på brädor från tidigt 90-tal runt 140L. Väger strax under 80 kilon. Jag vill ha en bräda som är rolig rakt fram men även lätt att komma upp i luften med och börja träna lite manövrar och carves. Kort sagt en ganska allsidig bräda åt freestyle/freeride hållet. Storleken är ju ett bekymmer, snackade med en på surfersparadise som tyckte nåt runt 95L borde bli lagom. Själv är jag osäker för så jävla bra är jag inte. Vattenstart och gipp ska inte vara alltför stora problem men mer än så är det inte. Jag vill kunna segla i vindar från 7-8 till 14-15 och små till medelstora vågor. Troligtvis så börjar jag med ett segel runt 5,0 – 5,5 och får väl se vad jag behöver komplettera med. Ska jag köra på ett freestylesegel, freeride eller nåt annat onshore? Kanske dum fråga men hur är det med fästen bräda-mast om man köper begagnade grejor av olika årsmodeller? Har allt nyare än -00 samma fästen? Vad är ett rimligt pris för bräda resp. segel från låt oss säga 01?
Just nu ligger jag på nätterna och drömmer om en RRD twintip 95L med nåt simmer onshore 5,3 riggpaket. Låter det vettigt? Skriv en rad!
/Estyret svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
rrd twintip låter svin bra. har en själv hehe.
min är dock ganska gammal, 99:a men är supernöjd med den.Men eftersom du säjer att du vill köra 5.0 som minst och du inte är säker på 95 liter kanske du skulle fundera på storleken större. min 108 liters tar 5.0 som minst och det känns skitbra, knappt märkbar skilnad från dom större seglen.
Jag själv har inte testat dom nyare twintiparna men min som är den första modellen (tror jag) säjs vara lite mer freeride än dom senare men fortfarande väldigt freestyle.
men jag tror att du tänker rätt om typ en twintip iallafall. den är inte så extrem.
om du kan tänka dej en 99:a så finns det en liknande den du har funderat på på öwcs köp/sälj sida.
http://www.owc.nu/marknad/index.asp
en bit ner för en inte allt för stor peng.Seglen är nog mer en smaksak. vilket man är mest intreserad av- ligga och cruisa eller snurra seglet åt alla håll och kanter.Alla brädor har samma systemför masten. min gamla jävel från typ 93 hade samma system som man ahr nu. Sen finns det två olika system för infästningen mellan mastfot och förlängare.
antingen Pin sytem, eller quickrelease. pin den med en tapp som sticker upp och den andra är quickrelease.
vet itne vilket som är bäst. välj ett (det är ofta slumpen som avgör vilket man får tag på först) och kör på det.hoppas jag hjälpte nåått.
-
Jag tycker det låter som om du är rätt ute med brädor mellan 90 och 100 liter. Skaffa lite olika fenor också så får du ut maximalt ur brädan. En hjälp på vägen där kan vara http://www.finexplorer.de som ger bra rekommendationer om du skriver i rätt.
Angående brädor och segel så stirra dig inte blind på ett märke. I stort sett allt idag byggs i samma fabrik och allt funkar bra.
-
Jag tror att du är helt rätt ute när du tänker dig en freestyle (så länge du håller dig undan extrema saker såsom lilla twistern etc.). Det där med volym är ju lite klurigt. Men brädorna idag känns större i förhållande till sin volym. kan du vattenstarta är det nästan intressantare att kolla på hur breda de är. Om du bara skall segla när det blåser ordentligt så tycker jag du ska satsa på ngt som är mindre än ca 95 liter. vill du dock kunna segla utan att det blåser pung, eller om du seglar inomskärs där det är byigt kan det vara värt att titta på en ngt större bräda på sisådär 100 liter, +- ett par liter beroende på bredd.
Hur högt prioriterar brädans bränna på rakt fram egenskaper? är de viktiga så är egentligen en freestyle lite fel (för breda) och en freestylewave kanske hade varit mera rätt. Exempelvis F2 Maui Project Style M (95l) eller L (105l). Som ju är snabba och funkar hyggligt i vågor (hoppar som bara den vad jag vet), svänga dem skall väl inte heller vara ett problem även om det inte går att jämföra med en sideshore vågis med massor av rocker så… Att de är lite smalare gör ju dem lite svårare, men det är förmodligen inte ett problem med tanke på volymen, dock kan det kanske vara värt att gå upp ett snäpp i volym, till 105 litersvarianten. Det man förlorar på vågfreestyle varianten är enkelheten att snurra segel när det inte blåser.Jaja… blev kanske lite rörigt men…
En viktig del i att välja bräda är hur stort segel du vill kunna köra. för det krävs ju faktiskt en del vind för att en 5.0a ska funka (över 10 meter medelvind om man väger 80 kg) så jag skulle förespråka ett ca 6.1-6.3 samt ett 5.3-5.5, då kommer du kunna köra alla halvhyggligt blåsiga dagar, vilket ger väldigt mkt i form av “det är timmarna på vattnet som räknas”. och du kommer kunna segla från ca 7m/s till kanske 13m/s om du drar nedhalet ordentligt… Vad gäller modell av segel så är det nog inte dumt med våg eller crossover mellan våg och freestyle. Gärna om du kan hitta två likadana segel. Det är lättare att lära sig trimma om seglena är likadana. rätt längd och styvhet på master är viktigt. Men det borde finnas segel i dessa storlekar som båda rigggas på 430 mast.
Mitt förslag är alltså:
Bräda: freestyle eller freestylewave på 100 liter +-5 liter
Segel: gärna två om du har råd, i ovan nämnda storlekar. ska du bara ha ett segel skulle jag röstat för ngt på ca 5.7… Men det beror ju på vilken vind du hade tänkt segla i…Ps. om du bara seglat äldre grejor innan så är det viktigt att lära sig hur mycket nedhal det skall vara (oftast kopiösa mängder) nybörjarfel 1a brukar ju vara för lite nedhal… Om du har en vettig uppkoppling kan det vara värt att tanka hem nedhalet_riggtips.mov från ftp://ftp.steffo.nu
det var mina tankar, protestera om du undrar ngt…
-
Håller med Ola P vad det gäller segel. 5,3 känns lite litet som enda segel. Om du har råd så kan typ 6,0 och 5,0 vara nåt att satsa på. Båda kan riggas på 4,30 mast och samma bom kan användas. Det behöver inte bli så dyrt om du kan hitta nåt från tex-01. kolla på säljes på konfen.
Ha´t så kul i höstvindarna! -
Kanon! Tackar för alla inlägg. Blev mycket att fundera på. Blåser det pung så är det ju klart man vill ut men jag kommer nog att måsta gå på två segel. Vill ju inte bli begränsad till enbart pungvind . Det känns som det har hänt mer med brädorna än med seglen de senaste tre åren så jag kommer nog försöka hitta lite äldre segel och nyare bräda.
Det här med masten var ju intressant. Kör man med mastförlängare om man skaffar större segel eller är det ny mast som gäller? Är 430 vanligast och missar man något om man hittar en tvådelad? Ska man ha någon speciell bomlängd/bomtyp till 430 eller går vadsomhelst?
Brädans egenskaper rakt fram är rätt viktiga ändå. Jag vill kunna safta på en hel del och få bra fart. Men det känns som man kan få med vilken bräda som helst bara vinden är jämn och seglet rätt. Det är ju trots allt inga formulahastigheter. (Bara jag drar gubben i viken ) Jag har svårt att tänka mig att jag kommer försöka göra så mycket radikala freestyle grejer i plattvatten. Jag är nog mer för att bränna på och studsa lite på vågorna. Sätta lite hopp och carva lite. Då låter ju F2 Mauin inte så dum faktiskt. Kanske ska satsa på något liknande. Problemet är ju att man inte riktigt vet hur brädorna är. Ok den är typad som en freestyle men vad mer? Man vill ju smeka dom lite och helst provåka. Så det är kanon och få veta vad som funkat bra för andra även fast alla brädor kanske är snarlika. mmm nu vet jag inte riktigt var jag hamnade så det är nog bäst att avrunda…Tack ialla fall!
/E -
Hej,
alla master sedan ett 10 tal år tillbaks är 2-delade. 4,30 mast kan ta ca 6,2-5,0 i segelstorlek. Ska du ha mindre eller större segel än ungefär så så får du komplettera med ytterliggare mast/master. mastlängden för resp. segel justerar du med mastförlängare.
Angående bom så spelar det ingen roll vilket märke, men kolla innan du köper att bommen kan justeras att passa båda seglen.Har själv provat F2 Style L och M (men inte ägt) båda är mycket trevliga brädor som säkert skulle passa. Själv kör jag Fanatic och är mycket nöjd med dem
-
460 var för inte så länge sen standard masten, men numera så börjar 430 ta över ngt mer som detman först skaffar sig. När man snackar 430, så menar man cm måttet på masten.
Tvådelad är att föredra, lättare att transportera… Det finns i prinncip inte endelade master längre (även om no limitz gör the skinny i endelat utförande så…).
En annan mastparameter är kolhalten. 30% är idag det normala budgetalternativet, men om du snubblar över en mast med 75% är det inte dumt alls. Dock att högre kolhalt gör masten känsligare för slag och stötar. Vilket gör att 30 kolmasten kanske är ett bättre alternativ. Att gå från 30 till 50% är ingen större ide, det blir ingen större skillnad. Först när det blir pre-pregmaster med 75%+ kol som det gör en märkbar skillnad. Räknar du med att slå i masten när du riggar, bär mm. så kan det vara en god ide att iaf till en början att köpa en 30% mast.Segel mellan ca 5.0 och 6.3 riggas oftast på 430, större segel riggas på 460 och mindre på 400… Sen finns det naturligtsvis segel som sticker ut med exempelvis mkt kortare master, såsom naish boxer…
Bom: Det behöver inte vara en särskild sort, däremot så kan man se till att få tag på en bra sort. Jag gillar north progression comp, arrows bommarna är nog inte heller dåliga. Det finns massor av alternativ… förmodligen få som är direkt dåliga…
Längden… det viktiga är att den täcker in de länger seglen skall ha. om du tänker dig att komplettera neråt med segel senare så är nog en 150-200cm rätt. Är det så att du kommer komplettera med större segel senare kan det vara värt med en ngt längre bom, exempelvis 170-220. Men större segel skulle troligtsvis innebära en större bräda, och längre mast. så jag tror på den kortare varianten. Ett mellanting är ju naturligtsvis möjligt.Brädan igen. Jo det är faktiskt så att en del extremare freestylebrädor verkligen är LÅNGSAMMA, exempelvis F2 CompStyle lär vara väldigt seg, även om jag inte själv har seglat den, förmodligen lossar den inte riktigt ur vattnet.. Även om vissa freestylebrädor är snabba, exempelvis JPs freestyle är snabb och “freeridig” i karaktären. Många freestylebrädor utrustas idag med löjligt små fenor, som bara funkar när det blåser riktigt mkt, och därför så måste man komplettera med en till som är ngt större. Dock inte alltid fallet, förra årets skate hade exempelvis alldeles utmärkta fenor.
Jag håller med dig att “freestyle” benämningen ger väldigt lite hur brädan verkligen är. Men jag tror du skall leta efter antingen en snabb freestyle eller en vågfreestyle.
Hoppas det klarnade ngt mera… Du kan väl ge exempel på vad du funderar på så kan vi kommentera grejorna lite mera konkret…
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst26 juli, 2003 vid 18:14fasen ola..du värkar kunna din grejer..hehe
Inget menat, men fasen va gubbig du låter -
Ola är blivande mästerteoretiker.. Vi tror att han kommer bli en lysande försäljare såsmånongom..
-
Återigen tack för alla svar! Jag letade lite bland de lokala klubbarna för att kika lite på vilka segelstorlekar som verkar fungera för dem då jag snubblade på Uffe.
http://student.educ.umu.se/~ht00lema/skola.htm
Uffe kör med stora motorer . Det här gjorde mig ännu mer velig men inte speciellt många andra verkar köra på segel > 7,0. Antar att det har lite med brädvalet att göra, Uffe hade ju en del brädor att välja mellan.
Det kan väl inte vara så stora bekymmer att rigga ett 5,2 segel på 460 mast om man nu ska hålla sig till en mast? Blir förstås inte optimalt men det fungerar väl?Snabb freestyle eller vågfreestyle låter rätt. Problemet är ju att veta vilka som är snabba och vilka som är sega när man inte har alltför stor erfarenhet. Men det löser sig…
-
Hmmm… Jaha… 7.5 har länge varit vanligt som stora seglet i en typisk freerideutrustning. Men då måste man ha en bräda på uppåt 110 liter. Vill man satsa på trick är det dock ingen höjdare med så stort segel. Man planar lite tidigare, men den egentliga skillnbaden är hurpass man håller planingen mellan byarna och toppfart i viss mån, beroende på hur mkt det blåser då. Förutsatt att man har ett mera freeride/race segel då, vilket nästan är ett måste i den storleken. Blir för instabilt med ett så stort freestyle, som blir mkt ohanterligt när det friskar i. Ska man ha en så stor bräda så är det på bekostnad av de bra dagarna. en 6.3 (freestyle) räcker fint så fort det blåser på riktigt, de dagarna det inte gör det behöver man en formula och en 12.5a för att få ordentlig planinsvind. en 7,5 medför ju även en extra mast. att köra för lång mast skall undvikas utom i nödfall, om man har knäckt masten eller så…
Så jag skulle rösta för att du satsar på tidigare nämnda kit. Och istället senare kompleterar med en riktigt stor bräda på sisådär 130-140 liter som e riktigt bred och tillhörande 10kvm rigg… det du skulle kunna göra är att satsa på en ngt större bräda på sisådär 100-105 liter, då planar du lite lite tidigare, men framförallt så blir det mkt enklare att snurra segel om vinden dör (ta sig hem blir ju också lättare).
Vilka som är sega och snabba har främst att göra med rockern i bakre delen av brädan, samt tailkicken. ju mindre ju snabbare, men med bkostnad på kontroll och manövrerbarhet. Nämn nåra du funderar på så kan vi se om vi kan säga nått om dem…
-
det där med att det skulle vara svårare att tricka med större segel, typ 7.0-7.5, är bara en halv sanning.
Kör du en 85-100 liters bräda så visst då blir det jävligt svårt att tricka med det. men kommer du upp i storlekar kring 105-115 liter så är det inga som helst problem att göra enklare snurra segel manövrar.
jag kör 108 liter 65 cm bred(som har betydande roll när det hanldar om segelstorlekar) och 7.0 och upplever det mycket lättare att tricka med 7.0an än med tillexempel 5.0Bland dagerns brädor har man ju vänt uppochner på allt om segelstorlekar och grejer. Nu är alla brädor börjar bli så breda kan man sätta på större segel än vad man förr gorde på brädor med samma volym.
bredden ahr större betydlese än volymen för segelval.Men framför allt är det viktigt att ta reda på vilka rekomendationer som finns för just din bräda innan du köper den.
-
(år, Längd, Bredd, Vol., Vikt, Segel)
*AHD Maxride 60 – (2001 250 60 92 – 5,0-6,8)
*RRD Twin Tip – (2002 258 58 95 6,2 4,0-6,5)
Mistral Score V98 – (2001 257 59 98 6,9 5,0-7,5)
Starboard Carve 99 – (2003 253 60 99 6,9 4,5-6,8)
Starboard FreeSEX – (2003 250 64 107 6,7 5,2-7,5)
*F2 Maui Project 8´5 – (2002 256 59 87 6,7 4,2-6,2)
JP Freeride carve 106 – (2002 106)
Fanatic Skate 61 – (2002)Sådär blev en go lista det där hehe. Men det är väl speciellt de tre markerade som känns mest intressanta. Hur skiljer sig rockern från snabbfreestyle till segfreestyle?
-
Att det är enklare att snurra runt en 7.0 än en 5.0 har troligtsvis att göra med hur mkt vågor det är, när det blåser mindre blir ju vattnet gropigare. Bomlängden blir dock ett hinder för segelsnurrandet, och ett såpass stort segel blir jobbigt att hålla ordning på när det tutar i. Du behöver en längre mast etc. Och som jag förstod var du ute efter att segla när det börjar bli kul på riktigt… Att gå upp till 7-7.5 kvadrat skapar massa problem… och såå mkt tidigare planar man inte…
Så till din lista… Jag börjar med dem du markerade…
Maxxride 60 DRT
Om man inte har bra teknik vad gäller “falla av å pumpa” så planar den väldigt segt. och den är förmodligen i bredaste laget, så den blir studsig och obekväm när det tutar i ordentligt… Har ingen kanonkoll på denna bräda, men det är min känsla iaf…RRD twintip vet jag bara att den var grymt bra som freeride/freestyle de första moddelerna, men på senaste gått mot ganska extremfreestyle, så jag vet inte riktigt hur det ligger till med 02an… Får hoppas ngn annan kan kommentera den…
F2 Maui Project wave 8´5 Avråder jag ganska bestämt från, en renodlad vågbräda, bra om man seglar vågor och vet hur det ska gå till. Kika istället på Style brädorna, M eller L
Scoren vet jag inte mkt om, men jag hade en v111, och den tyckte jag inte så mkt om. men det kan ju ha ändrats…
Starboard Carve är en fin freeride som är ganska bred… Inget som faller in klockrent riktigt på vad du verkar vara ute efter.
FreeSEXen ligger nog närmre vad du tänkt dig… men kanske inte heller självklart rätt… Vill minnas att den fått viss kritik för att inte vara självklart enkel att segla, samt att starboardbrädorna har tutttlebox, vilket gör det lite klurigare att få tag på fenor. JP freeride carve kanske kunde vara ngt, snabb freeride som är lätthoppad. Men lite svårgippad då den inte svänger så väl.
Skate 61an är nog inte dum alls. lillebrodern var testvinnare, och de är inbördes väldigt lika, så den skulla knappast vara ett undantag. Jag har seglat den mindre (59an) en hel del, och gillar den skarpt. Inte snabbaste brädan i världen, men det räcker för de flesta, den är lugn, svänger fint, hoppar kanske inte så bra utan en ramp men…. funkar ganske hygggligt i vågorna om det inte blåser riktigt mycket…Men som sagt, de som jag håller på topplaceringarna är:
F2 MP Style L, eller möjligtvis M
JP Freestyle 105
JP FrestyleWave 94 (minsta laget kanske)
Fanatic Skate 61Kika även in på BOARDS hemsida… där finns deras tester etc…
Logga in för att svara.