Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gipp
-
Gipp
Publicerad av percy_bly på 29 juli, 2003 vid 06:19Jag har problem meed gipparna, när jag går upp i läns så kommer jag liksom inte vidare. Brukar krascha när jag ska byta sida på riggen. Har inget jättefart. Kan det vara att jag utför manöver för slött?
JP129,6.6Soul
Knatte svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Jag antar att du menar går ner i läns?
Det beror lite på hur mycket fart man har. Om man planar så gäller det bara att carva vidare, medans om man inte planar så styr man mest med riggen. Själva segelflippen kan man göra allra sist, dvs sväng över åtminstånde över till slör på den nya bogen och segla med riggen åt fel håll men med fötterna på rätt sätt för den nya bogen. Vid själva flippen är det också bra att koncentrera sig på vad som händer med brädan mer än seglet. Själva flippen är egentligen väldigt lätt särskilt om man greppar tag i masten (man kan även segla lite med nya framhanden på masten och den nya bakhanden på bommen om det hjäper för att hålla balansen). Ett annat tips är att riggen inte skall rotera kring masten som man nog gjorde förr med trekantsegel, utan seglet skall rotera kring tryckcentrat dvs när man flippar seglet så för man även fram masten (rätta mig om jag har fel?). -
Det är också bra att trycka ordentligt med bakfoten så att brädan pressas runt, och sen att ändra fotpositionen till den nya bogen hyfsat tidigt.
-
En sak jag brukar tänka på är blicken.
Vid de flesta manövrar så brukar det vara ganska avgörande var du har blicken.
Det är svårt att hålla balansen om du tittar på vatten i rörelse.
Likaså brukar man åka åt det hållet man tittar.
Det hjälper mig mycket att tänka på detta inte minst i jipparna.
-
Knatte
Gäst29 juli, 2003 vid 14:29Försök att ha tryck på framfoten/mastfoten ( du “hänger framåt”) så att du inte lägger för mycket tryck på bakfoten i gippen.
Då “reser” sig brädan bakåt och gräver ner sig. Dvs. brädan tappar planing och gippen misslyckas oftast.
Logga in för att svara.