Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Riktig van
-
Riktig van
Publicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2003 vid 23:03Tjena
Har länge funderat på en buss/van som man kunde inreda lite praktiskt, sova i på tripperna till klitmöller etc.
Har alltid tänkt vw eller toyota el dyl men har den senaste tiden blivit alltmer sugen på en amerikansk van typ dodge, chrysler. Kanske något från 80-talet och runt 30 000 max.Har dock många fördomar om dessa bilar och vill nu höra lite FAKTA från er som vet/tror och tycker.
De känns rejäla och har hög komfort – stämmer det?
Hur är kvalitén? Pålitligheten?
Hur är de att meka med?
Finns reservdelar att tillgå?
Drar de verkligen så mkt soppa som man tror?
Hur klarar de rosten?
Var går gränsen mil/årsmodell innan bilen är gammal, trött och slut?
Vad ska man se upp med?
Hur är det med kostnader för skatt och försäkring?Vilken typ av surfbuss/van skulle ni rekommendera. Vad kör ni själv?
Dra gärna jämförelser med wv och toyta osv.
mvh
Fredrikwsurfer svarade 21 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Ja, amerikanska vans har hög komfort.
Slitstyrkan är väldigt hög, mycket är grovt dimensionerat men det är inget “finlir”. Mer bondsmide!
Mycket enkla att meka med,framförallt 80talare. Elektroniken på tillbehören, lulllullet är inte alltid att räkna med. Men det är simpla prylar. Inga konstigheter med datorstyrningar mm.
Reservdelar finns det hur mycket som helst och det mesta är väldigt billigt om man skippar original. Eftermarknaden är mycket stor.
Ja dom drar mycket soppa, men du kan själv avgöra en hel del med hjälp av gaspedalen hur mycket den ska ta. Men räkna med minst 1.5 liter landsvägsmil.
Rosten är mycket individuell, en del klarar sig bra (välvårdade ex) andra vanliga hantverkar bilar brukar se ut som f..! Däremot är det aldrig problem i bärande delar, dörrar däremot är mer regel än undantag.
En amerikansk van är oftast en slitvarg som rullar både långt och länge bara den får sin vård. Rullar oftast betydligt längre än en VW…………
Vad ska man se upp med???? Rosten i kaross är ett problem, ventilstyrningar och läckande kylare. Automaten ska växla mjukt och fint. Skatten är som på en normal personbil, försäkringen ganska hög.
Själv kör jag Cheva, och kommer inte att byta…………..möjligen till en sådan som Judo Freddan har med TD.
Fördelen med am. vans är bredden (sover på tvären) du åker bra och stark motor, billiga delar och lättjobbat(förutom att plocka ur motorn) . Nackdelen är högt golv och hög bensin förbr. Men dom är dj…. goa att åka i.
VW skulle jag passa mig för, iaf de äldre modellerna såvida man inte absolut vill vara kultig och nostalgisk. De nya är helt annorlunda men då pratar vi inga 30 000kronor….
Toyotan är en könslös slitvarg som bara går och går, har ofta ett överpris på begmarknad och massor med rost. -
Tjena.
Vi var 4 killar som köpte oss en Cheva van och körde veckan efter ner till Tarifa med den. Nu precis hemkommen och ca 700 mil senare kan man bara säga att den har funkat kanon. Det säger väl lite om pålitligheten… Vi hade 13 segel, 6 bommar, 7 brädor (en som är 277 lång!!), 8 master, två stora säckar med tält, 4 bagar surfutrustning och 4 bagar kläder, 4 brassestolar + allt annat man har med sig när man ska va borta en månad. Det blir ju ganska mycket prylar, eller hur? Nu till poängen. All ovanstående utrustning förvarades INNE i bilen. INGEN utrustning på taket, och vi var 4 st killar (vissa större andra mindre) i varsin fet kaptensstol. Det säger väl lite om storleksskillnaden mellan tex en VW och en riktig van…
Vi la några tusingar extra och fick driftsäkerhet/prestanda, komfort och krocksäkerhet framför en “kultig” framtoning. Jag kan säga att vi ångrar oss inte idag.Nu har du fått en liten uppfattning om vad jag tycker. Bilen blir förövrigt till salu nu .Vi ska bara städa ur den.
/Marcus -
Vad kommer du ta för den?? Går i surfbuss tankar…
// Carina
-
Allt är precis som GetWet skrivit utom det med soppan, hans buss är den första jag hört drar så himlans mycket. Både min och polarns drar under 1,5 liter (1,25-1,45) och jag kör inte mjukt. GetWets har jag för mig är en 70-talare och min är en -88 och polarns-89.
Så min uppfattning är att du ska köpa en Van för komfortens skull och så kan du köra om sölpottor på vägen vilket är svårt med en vw, Hiace eller Traffic bus som är slöa och drar lika mycket soppa. -
Kul läsning. Går och funderar på om man skulle skaffa en liten jänkare jag med. Har ingen koll alls på modeller mm. Största frågan är väl om man skall satsa på Dodge eller Cheva? Någon som har tips på det? Sedan kommer väl kanske motorvalet.. 350, 318, 308.. ääeehh .. Vadå??
-Basse
-
Jag tackar för det. Låter som om en cheva eller dodge är rätta melodin framför riskokarna – får se vad plånboken vill – och frun gillar ju komfort så förhandlingen bör bli enkel!
Gärna fler tips
mvh
Fredrik -
Helt korrekt……min är en 79 med förgasare samt G30 med annan utväxling samt 275:er till bakdäck och då räcker inte 1.5 liter till…….jag räknar med 2 liter på min!
De nyare med “insprutning” (är ingen äkta insprutning, kallas TFI, riktig insprutning på GM språk heter TPI, men dom finns enbart på personbilar om det gäller 80 talare)går snålare. Snålast är de med 305 maskiner men då har man tappat mycket med orken i bilen…….och det var väl inte därför man köpte amerikanskt!
Billigast att köra är modeller med beteckningen G20 (fem bultade fälgar och bättre utväxling) G30 däremot är en riktig slitvarg (åtta bultade fälgar)men tar mer bensin och
är betydligt styvare i sin fjädring och har kraftigare bromsar, G30 brukar också ha mindre problem med kraftöverföring bromsar mm pga sin “överdimension” på prylarna. I gengäld är komforten något sämre och en högre bränlekostnad. -
Dodge eller Cheva spelar nog ingen roll, i princip är det nästan samma saker men två olika tillverkare. Dodgen brukar vara något billigare på begmarknaden.
Dodge har i princip bara 318 motorer i sina vanar, medans Cheva har 305 och 350. Dodgens 318 är mycket bra, Gäller det Cheva så rek. jag 350, mer reservdelar och bättre vridmoment. -
Man tackar igen!
Nu är man jklgt sugen på en riktig van. -
Här kommer en liten bild på våran van som nu är till salu.
Bilen står i Malmö området.
Det är en Chevrolet G20 Mark III Hightop-88:a med “lilla” motorn 305 (bara 5 liters V8:a…) den är mörkblå metallic har kromade fälgar på alla 5 däcken, riktigt bra extra ljus och en älgfångare i grillen.
Bilen är lastbilsreggad för (5 personer) vilket betyder billig skatt. Den är nyservad, nybesiktigad (utan anmärkningar så klart) och skattad (tror att det var i början på juni, går så klart att kolla upp exakt datum) 4 kaptensstolar sitter i men bäddbar soffa medföljer, det medföljer även ett bakstycke med vask och bord.
Bilen har elmanövrerade fönsterhissar och allt annat amerikanskt lull lull som man kan tänka sig bland annat en fullt fungerande AC anläggning som är konverterad och fylld med den nya (lagliga!) gasen (R134a tror jag den heter).
Bilen har rullat ca 17000 mil.
Säljes för 32000 kr, lite billigare vid snabb affär men den som bjuder högst får ju den. Mer högupplösta bilder kan skickas till intresserade.
/Marcus och gänget
Logga in för att svara.