Senaste nytt › Forums › Lite goa nybörjarfrågor
-
Lite goa nybörjarfrågor
Publicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2003 vid 16:30Hej hej hej.
Har varit ute och kört (försökt) med mina prylar nu ett par gånger. Köpte begagnade grejer förra året, men det har inte blivit så mycket surfat.
Under de gånger jag varit ute har det ibland gått riktigt hyfsat, men det känns som att fotstropparna sitter alldeles för långt bak! Har inte lyckats pilla i fötterna där en enda gång, eftersom brädan bara styr upp mot vinden om jag går så långt bak.
Har ett gäng fenor också som följde med kitet. Vad är lättast att köra med, en lite bakåtböjd ganska kort eller en 50 cm spikrak fena?
Min bräda är en seatrend, 2.80 lång och 120 liter. Course/slalom nånting står det på den plus att det är nån special edition signature (kommer inte ihåg namnet), den som har en idé om vad det är för en bräda får gärna gissa.
Seglen är racegrejor 5.9 och 6.9 med cambers.
Gissar att det inte är optimala nybörjargrejor, men ändåge mig tips är ni snälla…
Skall jag flytta bak mastfoten så mycket det går för att få seglet långt bak? har kört med mastfoten ungefär i mitten hittills.
Magnus
calle_kuling svarade 21 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 40 Svar -
40 Svar
-
Jag kan gissa att om du har problem att komma i stropparna så beror det på att du inte planar än, och isåntfall så är det nog bäst att köra med den stora spikraka fenan då den antagligen kommer lyfta upp dig på planing fortast. Men det beror lite på hur mycket det blåser också.
Man måste segla ganska nära vindens riktning (slör) när man håller på och lär sig att få upp brädan i planing och komma i stropparna.
-
Tjena, har också lite problem med o komma i stropparna.
Samma problem med att brädan går upp i vind direkt. Men de gånger jag kommit i stropparna är det på slören när det gått riktigt fort så att när jag fått i en fot o seglet kommer back p.g.a det så ökar bara farten för att jag fångar mer vind…men den går upp i vind ändå efter ett tag. Ska jag flytt bak mastfoten då eller? -
det gäller att lägga så lite vikt som möjligt på bakfoten och att inte ta med sig riggen bakåt, särskilt i marginell vind, om ni kör med hängsele så kan problemet även bero på felplacerade linor…
/F -
Tror att problemet med brädan går upp i vind beror mest på att man råkar har för mycket tyngd på den sidan av brädan så den vinklas mot vinden och svänger upp i vind. Jag kommer numera i båda stropparna relativt problemfritt, och det har bara varit övning som har hjälpt. Ju fortare det går ju lättare är det att komma i (upp till en viss gräns förstås). I början så hjälpte det mycket att nästan stå på tå med fötterna nära mitten på brädan så den kom upp i planing och sen försöka flytta sig sakta bakåt och försiktigt i stropparna.
-
Om du inte använder hängsele än, tycker jag att du ska försöka lära dig det först! Jag gissar också att du inte planar när du försöker komma i stropparna…det måste gå riktigt fort för att komma i i början… Jag upplever att det är mycket lättare att komma upp i plan om mastfoten är långt fram, men då kanske det är lite svårare att komma i stropparna i början.
Lär dig kontrollera en ganska lång planing innan du ger dig på stropparna! Det kommer med tiden grabben!
Lycka till!
/Perra -
Jorå! jag kör faktiskt med sele.
Det var bara det att när jag hyrde utrustning ett par timmar när jag var på Rhodos tyckte jag att det gick så lätt. Bara att kliva upp, hänga i selen, åka iväg och kliva i stropparna. gissar att det var en helt annan typ av utrustning.Kollade min bräda förresten. Det stod J.P French design. Course/slalom bräda. Nån som har en aning om hur gammal eller känner till brädan? brukar den vara svårseglad, eller e det bara jag som är kass
Magnus
-
Brädan blir känsligare för ”kanttryck” ju längre bak man kommer (upplever jag det iaf
) dvs att minsta tryck med hälarna får brädan att gå upp väldigt mkt i vind. När jag försökte ta mig i stropparna i början (har fortfarande problem med detta) så fick jag ofta samma problem som du pratar om. Men försök att hålla vikten i mitten och långt fram när du smyger i dem under en bra planing.
Personligen tycker jag också att det blir lättare med mastfoten långt fram. Mitt tips är dock att experimentera med olika positioner på mastfoten tills du kommer till ett läge där det är lätt att hålla balansen och det känns ”rätt”.
Lycka till!
-
Jo med det är trixigt med stropparna i början, för att komma i dem måste du som sagts ovan ligga i planing och försiktigt (i början) trippa bak.
Vad beträffar mastfoten så ha den i mitten eller långt fram är mitt råd, har man den långt fram så planar man lite lättare, men det kan bli aningen svårare att komma i stropparna.
Men eftersom din bräda är en slalom så sitter stropparna långt bak så då blir det även svårare pga det. Den bräda du provade på¨Rhodos var troligen en nybörjarbräda och då kan man nästan alltid montera stropparna längt fram.
Men ha tålamod så lär du dig att komma i stropparna tids nog, men som sagt se till att ligga i full planing och försöka att inte lägga så stort tryck på bakfoten i början. -
måste bara berätta lite om sist jag var ute.
Det blåste ganska bra, och mitt minsta segel är 5.9.
De som kan det här med vindsurfing riggade 4.5, men jag tänkte att vafan, på det bara!4 av 5 vattenstarter resulterade i att jag flög i en båge och landade en bit bort på andra sidan, men jag tänkte ändå: skam den som ger sig.
Jag kom i alla fall iväg några gånger, men det slutade nästan varje gång att jag fick kastfall, eller bara inte orkade hålla emot. Förmodligen försökte jag i alla fall hålla vikten på tårna, för alltihop slutade med att jag fick kramp i båda vaderna samtidigt och fick lägga mig på brädan och stretcha!
När vaderna lugnat sig lite hade jag nästan drivit iland och jag gav upp efter 2 timmars tappert kämpande och en total åksträcka på kanske 700m!Jag är faktiskt lite förvånad att jag är sugen på att fortsätta!
Magnus
-
Tja!!
Ärligt talat, köp nyare prylar. Din beskrivning av världen låter som min när jag försökte plana igång min Bic Astro Rock från typ tidig kritaperiod. Har nu köpt upp mig på en modern freeridebräda (typ det du körde på Rhodos) och det är en helt ny upplevelse. Köp nåt nyare och kör järnet!
JohanC
-
Hehe det är ju det som vindsurfingen är om!
Nämen som sagt skam den som ger sig, ibland går det inte som man vill men erkänn att du hade roligt när det väl bar av! -
Hallå där! Jag har varit ute o bränt järnet med min astro rock idag! Lite svårt ska det vara, det är det som är tjusningen!
-
En bra hjälp för att lära sig fort är att man har grejjerna iordning, att du dragit nedhal och uthal exakt enligt anvisningar (viktigast är att dra punguthal så att det blir vågor i övre delen av seglet) och att bommen är lagom högt så att du kan avlasta lite av din egen tyngd på mastfoten vilket hjälper mycket att få upp dig i planing. Sedan som sagts är fotarbetet enormt utslagsgivande på hur brädan beter sig, luta brädan dit du vill ha den.. Bara att träna!
-
Hej!
Skoj att läsa dina inlägg, känner igen mig ganska väl, men du kommer snart på det hela. Några tips:
1. Försök använda selen så mycket som möjligt i början, det känns konstigt men det är ett måste för att komma bak på brädan och i stropparna, det är också viktigt för att du skall orka hålla på lite längre. Kör med långa tampar och även ganska låg bom tycker jag är ok i början, det är först senare när du hänger ut för fullt som du märker hur röven släpar i vattnet, då är det dags att höja bommen.
2. Du måste ligga lite åt slörhållet för att komma i stropparna, du får mer tryck bakifrån då och det är lättare att sitta i selen och pilla i fötterna.
3. Lär dig vart stropparna finns, jag började med att ställa mig på dem först så man fick känna lite vart de fanns osv. Sen när du står där så sitter du lite extra i selen och stoppar i framfoten och sen i med bakfoten fort som fan!
4. Njut av kastfallen!
Mvh Andreas
Logga in för att svara.