Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › FORMULA
Taggad: racing
-
FORMULA
Publicerad av anonym-anvandare på 24 augusti, 2003 vid 20:42ohoj seglingsvänner, är en gammal uv som började surfa mitten -80 och då var det centerbord och 6,3 som gällde, mistral entyp, senare mistral SST men segelytan densamma, Svenska cupen bestod av 5 tävlingstillfällen, deltagarantalet var riktigt högt, herr lätt, runt 30-40 och herr tung, runt 30 samt dam upp mot 15.
Efter -90 sålde jag allt, flickvän, hus så småning om tillökning, men kappseglingsintresset pockade på, började segla kölbåt, båten är nu såld och intresset återväckt, efter formula tävlingen i tylösand för nån månad sen.Nu (äntligen) till min fråga; vad ska man ha om man ska tävla på lite nivå? “svara nu inte; en snabb bräda eller nåt sånt”
Nä, jag vill veta, bräda (och varför så man kan förstå), segel, yta och antal (varför här oxo), hur högt prioriteras fart kontra vägval och sånt, har spanat runt här på ett väl fungerande forum men inte hittat det jag söker…..
Om allt vill sig väl så ses vi på kappseglingsbanorna hela 04! Finns info om var och när nästa års race kommer att vara?
mvh
gammelsurfen 🙂anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
ohoj själv, skoj med fler satsande i klassen är själv väldigt grön, men ju fler ju roligare……..får se om det är någon av de duktiga pojkarna som svarar, har lite liknande funderingar själv
hej hopp
-
Detta är från ett inlägg av Per SWE 16:
Läs hela tråden härTja!
Brädmärken som fungerar bra i Sverige (i min högst personliga rangordning…övriga märken har jag inte testat):
1 Starboard (7-12 m/s), Fanatic (3-7 m/s)
2 Starboard (3-7), Fanatic (7->)
3 AHD (ihåliga varianten..ganska allround)
4 Lorch (extremt vass på kryss i mycket lätta vindar)
5 Mistral (bäst i hård vind >12…tunn…liten volym)Samma lista för segel (för personer >90kg):
1 NP (12,5)/Gaastra (11,5->9,0)
2 NP (11,0-9,0)/Gaastra (12,5)
3 North
3 ?FYI kombon Gaastra och Fanatic för en person kring 75-80 kg verkade vara en riktigt killer för vindar under 8-9 m/s. Tyvärr finns det ingen importör som tar in den kombinationen, men handlar man beggat är det ju bara att välja och vraka.
Nedan en lista på säljes från konfen…skulle tro att detta speglar inköpspriserna för top 10-20 ganska bra (+/- ngn tusenlapp här och där):
Fanatic Falcon 100 9000 kr
NP 12,5 14000 kr (inkl mast bom)
NP 11,0 14500 kr (inkl mast bom)
NP 9,8 14000 kr (inkl mast bom)
NP 9,0 8000 kr (inkl mast)Av dessa segel hade jag valt 12,5-11,0-9,8.
Det är lättare än någonsin att få raceprylar sålda. Intresset för Formula har gjort att även 2-3-4 år g:a prylar går att sälja till hyfsade priser. Dvs om du har hyfsade inköpspriser och sköter dina prylar behöver det inte kosta mycket netto varje år. För min egen del är det resorna som är den stora kostnadsposten.
mvh
Per -
tillägg,
Bli inte rädda för priserna. Det går idag att finna billigare utrustning än då Pers email publicerades.
Du kan finna priser från dessa och uppåt
Starboard 175 5000 kr
Starboard 186 6000 kr
Starboard 186x 7000 kr
Starboard 147 10.000 krMast 3000 kr
Bom 3500 kr
Segel 2000 krMan skall kunna finna en bräda med en rigg från 15000 kr.
Hälsningar
Karl-Henrik
-
lång eller kort bräda? skillnader? så en prylbudget på 20-25 tusen skulle räcka?
-
Pratar du Formula finns det inga större skillnader på de som är långa 265 eller de som är korta 227 cm. Det är bredden som räknas.
Om du skall köpa begagnat och då ha två riggar typ 11,5 och 9,8 hamnar du mellan 20-25 tusen kr.
-
Svar till:
Pratar du Formula finns det inga större skillnader på de som är långa 265 eller de som är korta 227 cm. Det är bredden som räknas.
Om du skall köpa begagnat och då ha två riggar typ 11,5 och 9,8 hamnar du mellan 20-25 tusen kr.
[/ QUOTE ]
Är inte detta just FORMULA avdelningen? klart jag pratar formula, det du säger är alltså att det inte är någon skillnad på långa och korta brädor, låter mysko, varför finns det då olika längder? personviktanpassning kanske, väger modiga 90, vilken volym ska man då välja? mer volym, större bräda? större segel? mer power, snabbare?
-
Det jag menar är att det inte föreligger någon större skillnad i prestanda mellan en Starboard 186X som är 260 lång mot en Starboard 147 som är ca 230 lång. Det är inte som att jämföra en traditionell 295 bräda med en 270 bräda. Anledningen till att det finns korta Formula är en formtrend snarare än att de bättre skall passa lättare seglare. Inför 2004 har exempelvis Starboard ingen längre Formula än 227 och 158:an riktar sig till seglare över 90 kg.
Längden har alltså ingen betydelse för vilken typ av seglare brädan riktar sig mot. Trenden är dock att de blir kortare och kortare och förhoppningsvis även bättre. Jag tar mig dock rätten att påstå att det är så många faktorer som spelar in och att Starboard har varit väldigt rätt på det ända sedan 175:an.
Som jag tidigare skrev är det bättre att titta på bredden vilken avgör hur djup fena du kan använda och därigenom segelstorlek.
-
Volymen har den betydelsen att brädan blir lite tjockare när den har mycket volym. Den kanske behåller planingen något bättre i lättvind. Det finns erfarna seglare i detta forum som har svårt att se fördelen med volym förutom vid stagvändningar i ytterst lätt vind. När brädan har mycket volym blir den mer svårhanterlig i hårdvind. Trenden har varit att brädorna har gått från ca 180 liter ned till samma volym som min gamla Bic 299 58 cm bred, alltså 150 liter. Detta trots att utrustningen klarar mindre och mindre vind.
-
OK, nu börjar det falla lite på plats i ett annars rörigt hjärnkontor….en Starboard 186x borde då vara fallet för mig och mina 90 kg, stor (lång) fena och 12,5, som största, är det 11,0 som gäller sen eller? hur högt bär man 11:an? 10 m/s? är det fenbyte samtidigt som segelminskning?
(måste ju ta reda på lite grejer innan man springer och handlar….sorry om många frågor verkar enkla och så…)
-
Lite komplicerat det här med fenor och segel. Men från egen erfarenhet har jag kommit fram till att fenans storlek och utformning har väldigt stor betydelse. Ofta kan man vara kvar på en stor segelstorlek och byta till en mindre fena när vinden ökar.
Jag har idag tre segel och tre fenor.
Till 12,5 kör jag en stor vid 70 cm fena med bra lyft.
Till 10.9 kör jag en 67 cm fena, Normal profil(kan om det lättar ur även köra med 70 cm, men tappar då i toppspeed.)
Till 9.8 kör jag med en annan 67 cm med smal, snabb profil och lite lyft.Detta funkar väldigt bra för mig. För stor fena gör att jag tappar fart på kryss och bara står still men går högt. Är väl ok, men på halvind så är det omöjligt att segla, får då fenplaning med för stor fena.
Har varit rädd för mindre fenor tidigare, men med bättre kontroll och att man kan seglar snabbare kommer höjden på kryssen.Som nybörjare skulle jag sattsa på en bra 70 cm fena med lyft för 12.5 segling och en 67 cm snabb fena för hårdare vindar och mindre segel. En smal 67 cm funkar ner till 9.0.
Marcus Liljeheden fördrog till och med 64 cm till 9.0 för bättre speed och kontroll.
Bra fenor är Debochei, C3, Select Elite, Curtis, Hurricane. -
Förlåt men nu kommer jag att röra till det något alldeles förfärligt. Starboard 186 hade 186 liter medan 186x har ca 160 liter. Om du väger 130 kg kanske du bör välja en 186. Många av de bästa Formulaseglarna inklusive mig själv som tillhör en av de sämre väger över 90 kg. Jag har aldrig hört dem föredra en bräda med 180 liter före en med 150.
-
Jag har en 11 kvm och kan hålla den i 10 m/s. Fenan jag kör med är alltid 70 cm (får inte vara längre), men dom varierar i hårdhet etc.
-
Här är ett inlägg från Starboard hemsida om 147 vs 186x mm
1
F 147 or. F 117
1/1/2003 5:13:28 AM
I am a Formula-Racer from Austria with only about 68 kilos.In 2002 I tried the X186 and F156 and I decide to use the F156 for competition, because I feel more relax. With the F156 I planed same as with the X186 and I only looses a little distance on upwind-course, but on downwind-course I was quicker as most riders on there X186.
My question is now: Is here about the same different between the F117 – F147 as it is between the F156-X186. What choice is the best for me? (Most time I sail with 10.4 m²)
Best regards from good cold Austria
Reinhard
Reinhard (windsurfer@gmx.at)2
1/1/2003 2:01:10 PM
hi Reinhard.just come back from days sailing.20-25 knots on my 10.4 nitro.simply awesome.am 65kgs and most certainly would not go smaller.This board compared to my 186X is in a differant league.Much easier upwind and down wind.I Think quicker on all points of sailing.This board is great for light weights.good luck.
Willie
willie (wbanham@banham.com)3
1/1/2003 2:11:56 PM
By the way Reinhard.I forgot to mention, i am sailing a 147.volume seems perfect.This board plains alot earlier with me yet is so easy to handle when windier.See ya.
WILLIE
WILLIE (wbanham@banham.com)4
1/2/2003 12:49:35 AM
Willie where did you do your days sailing? It would be a bit chilly in ol’ blighty at the mo’ surely?
marek ()5
1/2/2003 7:51:36 AM
hi Marek.where having the warmest winter on record but very wet!.yesterday +13c.short arm wetsuit.
dont give up.Willie…
willie (wbanham@banham.com)6
1/2/2003 8:53:14 AM
Willie,Good to see that you are already commenting on the 147. Have you also done some side by side testing with a X186? Do you sail the standard fin? Also in the X186? Cause maybe a part of the progress lies in the fin, meaning that if you would have used the new standard fin that comes with the 147 in the X186 you also would have stated that the 147 is in a fiffernt league??
Hope you can give some more info about the water state and so …
Thanks upfront.
Sven ()7
1/2/2003 11:40:17 AM
hi Sven.only ever used the standard curtis on my 186x once.it was like sailing with the fin cover on!.haven’t got the new fin with the 147 yet,can only be an improvement.using tectonic 70.68.66.my friend sailing 147 against 186x said in 12-15 knots with 12.0, upwind still quite close but downwind the 147 murdered it.for me this board has rejuvented my formula sailing 100%,so easy to handle.by the way my other friend has just collected his new AHD 98,what a dinosaur!selling it before its to late.
regards
willie……WILLIE (wbanham@banham.com)
8
1/6/2003 8:45:56 AM
Dear Sven,I am one of Willie’s sailing partners. I have now sailed my 147 six times. There is no question that it is a huge step forward.
The rocker line,shape and very low weight seem to allow the 147 to pump onto the plane so early. The performance upwind is improved. The most marked change from last years 186X is the ease of use, and the speed of sailing off the wind.
We have now tested the 147 against 186x Ahd95 and Ahd945. There is only point element of sailing that the AHD is more fun to sail than the147 and that is gybes in choppy conditions.
When you think of the application of the 147 as a Formula race board or as a large freeride board then this is a very small point.
You seem to have been able to blend the speed of the 186X around a race course with the funboard factor the AHD95 retained due to its smaller size.
The shorter nose also means tacking is much quicker due the nose maintaining its momentum when passing through the eye of the wind.
The reason for saying all of this is I sailed a AHD95 last year and thought the 186x was fast but not fun to sail.
If anyone has doubts about the 147 and how small it is. Do not worry Starboard have produce a step change in formula sailing not an evolution.
Good work Starboard we wonder how you could improve it next year.
Greg
Greg Lewis (greg.lewis@iflimited.co.uk)9
1/6/2003 9:13:23 AM
Greg,The fun factor is important too but is not as important then the fun I get when I’m the first to cross the finish line. My real fun is in getting there first by good sailing smart tactics and fine technics. Therefor the trim must be Ok. So if teh 147 is more capabl;e of winninhg the race but is a little less fun to ride (you mentioned the funboard factor) then for me it will be the 147. But maybe the DevilII is a good board also. So I think I wait just a little bit longer before making my choise.
By the way what fin do you use with the new 147? ever tried a Hurricane fin? They seem a little soft for the low winds? That what I’m aiming for. What can you say about fin sensitivity of the 147? Have you also tried a 68 or 66 fin in the same conditions as you sailed with the 70?/
I remember a tread of Ron Ruiter who stated that he used a 66 deboichet with his Fanatic only using the 11 North. The 12,5 wasnt his favorit as I recall. Can find the tread I guess if you like? But it could also be on the Gaastra site…Do not really know anymore. But back to the question: Can it easily cope with smaller fins? Or do you always need to go for the biggest fin possible in the given windstrenght?
Sven ()10
1/6/2003 11:59:41 AM
Dear Sven,The 147 is great fun to sail. The AHD95 feels very old fashioned in comparision. The difference in gybing performance is so small. Only in the sea have we noticed a difference.
The other factors of the 147 performance take it well beyond the AHD95 and 945 as a sailing experience.
Our boards arrived on the 18/12/02 as yet we have no fins as supplied by Starboard. Both Willie and I use Techtonics Rapptor fins.
Wille has used both 68/70. I have only used a 70 with my 12 and 11. The 70 started to get quite tricky on the 11.The wind was gusting just over 20 knots and I am only 75kg.
Our initial impressions are the board can be changed down to smaller sails and fins at lower wind strenghts without losing performance.
In the UK wind conditions can vary rapidly in race situations i.e the wind picks up within minutes. It is a good feature to be able to sail with a smaller rig and cover a wider wind range. Also smaller rigs take less out of endurance during a days sailing.(as long as you are powered up)
Hope that helps you.
Greg
Greg Lewis (greg.lewis@iflimited.co.uk) -
1 Här är ett inlägg från Starboard forum om 186 vs 147 mm
F 147 or. F 117
1/1/2003 5:13:28 AM
I am a Formula-Racer from Austria with only about 68 kilos.In 2002 I tried the X186 and F156 and I decide to use the F156 for competition, because I feel more relax. With the F156 I planed same as with the X186 and I only looses a little distance on upwind-course, but on downwind-course I was quicker as most riders on there X186.
My question is now: Is here about the same different between the F117 – F147 as it is between the F156-X186. What choice is the best for me? (Most time I sail with 10.4 m²)
Best regards from good cold Austria
Reinhard
Reinhard (windsurfer@gmx.at)2
1/1/2003 2:01:10 PM
hi Reinhard.just come back from days sailing.20-25 knots on my 10.4 nitro.simply awesome.am 65kgs and most certainly would not go smaller.This board compared to my 186X is in a differant league.Much easier upwind and down wind.I Think quicker on all points of sailing.This board is great for light weights.good luck.
Willie
willie (wbanham@banham.com)3
1/1/2003 2:11:56 PM
By the way Reinhard.I forgot to mention, i am sailing a 147.volume seems perfect.This board plains alot earlier with me yet is so easy to handle when windier.See ya.
WILLIE
WILLIE (wbanham@banham.com)4
1/2/2003 12:49:35 AM
Willie where did you do your days sailing? It would be a bit chilly in ol’ blighty at the mo’ surely?
marek ()5
1/2/2003 7:51:36 AM
hi Marek.where having the warmest winter on record but very wet!.yesterday +13c.short arm wetsuit.
dont give up.Willie…
willie (wbanham@banham.com)6
1/2/2003 8:53:14 AM
Willie,Good to see that you are already commenting on the 147. Have you also done some side by side testing with a X186? Do you sail the standard fin? Also in the X186? Cause maybe a part of the progress lies in the fin, meaning that if you would have used the new standard fin that comes with the 147 in the X186 you also would have stated that the 147 is in a fiffernt league??
Hope you can give some more info about the water state and so …
Thanks upfront.
Sven ()7
1/2/2003 11:40:17 AM
hi Sven.only ever used the standard curtis on my 186x once.it was like sailing with the fin cover on!.haven’t got the new fin with the 147 yet,can only be an improvement.using tectonic 70.68.66.my friend sailing 147 against 186x said in 12-15 knots with 12.0, upwind still quite close but downwind the 147 murdered it.for me this board has rejuvented my formula sailing 100%,so easy to handle.by the way my other friend has just collected his new AHD 98,what a dinosaur!selling it before its to late.
regards
willie……WILLIE (wbanham@banham.com)
8
1/6/2003 8:45:56 AM
Dear Sven,I am one of Willie’s sailing partners. I have now sailed my 147 six times. There is no question that it is a huge step forward.
The rocker line,shape and very low weight seem to allow the 147 to pump onto the plane so early. The performance upwind is improved. The most marked change from last years 186X is the ease of use, and the speed of sailing off the wind.
We have now tested the 147 against 186x Ahd95 and Ahd945. There is only point element of sailing that the AHD is more fun to sail than the147 and that is gybes in choppy conditions.
When you think of the application of the 147 as a Formula race board or as a large freeride board then this is a very small point.
You seem to have been able to blend the speed of the 186X around a race course with the funboard factor the AHD95 retained due to its smaller size.
The shorter nose also means tacking is much quicker due the nose maintaining its momentum when passing through the eye of the wind.
The reason for saying all of this is I sailed a AHD95 last year and thought the 186x was fast but not fun to sail.
If anyone has doubts about the 147 and how small it is. Do not worry Starboard have produce a step change in formula sailing not an evolution.
Good work Starboard we wonder how you could improve it next year.
Greg
Greg Lewis (greg.lewis@iflimited.co.uk)9
1/6/2003 9:13:23 AM
Greg,The fun factor is important too but is not as important then the fun I get when I’m the first to cross the finish line. My real fun is in getting there first by good sailing smart tactics and fine technics. Therefor the trim must be Ok. So if teh 147 is more capabl;e of winninhg the race but is a little less fun to ride (you mentioned the funboard factor) then for me it will be the 147. But maybe the DevilII is a good board also. So I think I wait just a little bit longer before making my choise.
By the way what fin do you use with the new 147? ever tried a Hurricane fin? They seem a little soft for the low winds? That what I’m aiming for. What can you say about fin sensitivity of the 147? Have you also tried a 68 or 66 fin in the same conditions as you sailed with the 70?/
I remember a tread of Ron Ruiter who stated that he used a 66 deboichet with his Fanatic only using the 11 North. The 12,5 wasnt his favorit as I recall. Can find the tread I guess if you like? But it could also be on the Gaastra site…Do not really know anymore. But back to the question: Can it easily cope with smaller fins? Or do you always need to go for the biggest fin possible in the given windstrenght?
Sven ()10
1/6/2003 11:59:41 AM
Dear Sven,The 147 is great fun to sail. The AHD95 feels very old fashioned in comparision. The difference in gybing performance is so small. Only in the sea have we noticed a difference.
The other factors of the 147 performance take it well beyond the AHD95 and 945 as a sailing experience.
Our boards arrived on the 18/12/02 as yet we have no fins as supplied by Starboard. Both Willie and I use Techtonics Rapptor fins.
Wille has used both 68/70. I have only used a 70 with my 12 and 11. The 70 started to get quite tricky on the 11.The wind was gusting just over 20 knots and I am only 75kg.
Our initial impressions are the board can be changed down to smaller sails and fins at lower wind strenghts without losing performance.
In the UK wind conditions can vary rapidly in race situations i.e the wind picks up within minutes. It is a good feature to be able to sail with a smaller rig and cover a wider wind range. Also smaller rigs take less out of endurance during a days sailing.(as long as you are powered up)
Hope that helps you.
Greg
Greg Lewis (greg.lewis@iflimited.co.uk) -
Intresserad höra lite kring din teknik för att klara detta. Själv seglar jag en 175 med 70cm fena och kan absolut inte hålla något som är i närheten av den här segelstorleken när det blåser 10. Kul att det går. Hur gör du?
mvh
Logga in för att svara.