Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Viktens betydelse ?
-
Viktens betydelse ?
Publicerad av levieux på 27 augusti, 2003 vid 14:52Kan någon förklara för mig varför en lättare brädda har bättre prestanda än en tyngre? (samma brädda, samma shape, olika teknologi, 1kg skillnad)
Hur mycket påverkar vindsurfarens egen vikt?
frog svarade 21 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Lätt bräda planar tidigare och accelerar fortare. En lätt bräda känns även livligare och roligare på vattnet.
För sa man att 1 kg mindre på brädan gjorde lika mycket som 10 kg mindre på seglare vid avseende på planing. dvs En seglare som väger 90 kg med en 7 kg bräda skulle enligt detta plana ungefär samtidigt som seglare som väger 80 kg med en bräda på 8 kg. -
Men om man har en bräda som flyter rätt bra borde man ju komma iväg fortare än nån som står och harvar med vatten upp till knäna även om det skiljer ett kilo?!
-
Jo det är sant. “1 kg bräda/10 kg seglare regeln” gäller nog i huvudsak för helt flytande bräda dvs brädor som har volymen = din vikt + 30.
-
Nja, jag skulle säga att brädans vikt har lika stor betydelse oavsett volym. Givetvis måste man dock jämföra olika tunga men för övrigt likadana brädor.
På små radikala vågbrädor är lätt vikt en förutsättning för att man skall kunna designa brädorna som man gör. Man kan säga att brädans vikt nästan är en del av shapen.
När det gäller “tiokilosregeln” är det minst sagt approximativ, men säger kasnkeändå något om sanningen. Jag skulle nog också villja hävda att ju bättre man är att segla desto mer kan man dra fördel av en lätt bräda. Det är inte så att “nybörjare” därför inte har nytta av lätta brädor, men speciellt när det gäller tidig planing och planing genom vindhål är teknik a och o.
-
tycker det inte spelar så stor roll vad en vågis väger
men en smärtgräns går nog vid 8kg ändå.
Men har en 7.5 kg hemmabygge, för hållbar dock, märker
inte så stor skillnad mot naish 6kg jag hade.
Men är ju inget proffs heller.
Hemmabygget har jag aldrig behövt laga heller så
tycker det är bättre med brädor
som är tyngre som man kan köra järnet på utan
att de går sönder, så jag är nog radikalare på hemmabygget. -
Det är alltid lättare att hantera en bräda som väger mindre när vinden börjar tuta i! Så får jag välja mellan två identiska brädor när det blåser låt säga 15ms och den ena är 0,5-1kg lättare så väljer jag den lätta. För det är lättare att kontrollera den som väger mindre med fötterna och få den göra det jag vill och inte tvärt om. Visst skörare men lättare och behagligare surf.
-
Jag har pratat med folk som menar att något extra kilo på vågbrädan inte skadar om man planerar använda den för att köra fram o tillbaka när det blåser mycket och sjön är rörig men där det inte går stora vågor. Volymen och storleken är viktigare då menar dom…
Är detta fullständigt skitsnack eller finns det någon sanning i det?
-
Svar till:
Jag har pratat med folk som menar att något extra kilo på vågbrädan inte skadar om man planerar använda den för att köra fram o tillbaka när det blåser mycket och sjön är rörig men där det inte går stora vågor. Volymen och storleken är viktigare då menar dom…
Är detta fullständigt skitsnack eller finns det någon sanning i det?
[/ QUOTE ]
choppig sjö och tung bräda är inte roligt, brädf..n får ett eget liv under fötterna studsar och kastar hit och dit -
vikten spelar mindre roll, shapern är det viktiga
moderna brädor är livligare främst pga shapen
inte vikten.
Märker inte speciellt stor skillnad i 1kg viktskillnad
i kuling.
Fenor däremot är viktiga liksom profilstabilt segel. -
Jag skulle då nästan säga tvärtom. Just i chop är det otroligt mycket mindre ansträngande med en lätt bräda. Även om en tung bräda skulle ligge aningen mer still i vattnet så kommer den ändå fara och hoppa en hel del. Den kraft som då seglaren måste använda för att bända tillbaka brädan ökar med brädans vikt.
Man kan säga att vattnets vågor och chop är ofantligt mycket starkare än seglaren. Därför påverkas inte studsigheten så mycket av vikten medan “återförandet” gör det.
På Jaws tynger grabbarna dock ned sina surfbrädor, men där är det relaivt slätt med en och annan bump och man vill till varje pris undvika varje studsning.
-
Håller helt med om att ju duktigare seglare är desto mer betydelse har det att brädan är lätt.
Säljs det fortfarande nya “plastbrädor” typ gamla Tiga. Dessa var riktigt bra att köra rejält överriggad på när det var choppigt och stökigt. Men det beror nog inte pga av vikten utan mer att det var mjuka i flexet och därmed mer förlåtande.
Gamla Tiga 260 m.m tålde ju hur mycket vind som helst utan att bli orolig.
Hur skulle en “plastbräda” med dagens design funka? Är inte det fortfarande ett bra alternativ för en nybörjar-hårdvindsseglare.
Logga in för att svara.