Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kroppsviktens betydelse för fart.

  • Kroppsviktens betydelse för fart.

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 september, 2003 vid 19:46

    Jag väger 100 kilo, seglar en AHD 77 cm 149 liter, 6,6 och 8,7 North. Bland allt annat är det spännande att försöka segla så fort som möjligt, hittills har jag fått 4 toppnoteringar på GPSen: 22,5 – 25,3 – 25,4 – 25,3, konstigt lika.

    Min fråga är nu: Är det bra att kunna väga ner ett större segel/ orka segla i starkare vind eller är det bättre att banta och väga mindre? Troligtvis det senaste, men då kommer en följdfråga: Hur många knop/kg? Det vet nog ingen.

    Kan någon berätta lite om vilken utrustning som är snabbast i relativt normala förhållanden? Slalom nämns här och där, berätta lite om det.

    Richard

    anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:55

    Tror att man ska se ut som en fiskmås: långa spinkiga ben me en grym överkropp. Dom som speedar på riktigt har ju extravikt på överkroppen och Robby N. tycker själv att han är för kort för speed. Jag tror således att det är proportionerna som spelar störst roll.
    /Måsen

  • safesurfer

    Medlem
    9 september, 2003 vid 21:18

    Det äv väl endå med bena man håller riggen via sitt selen såklart. Man kan ju segla nohanded men inte nolegged.

  • Knatte

    Gäst
    10 september, 2003 vid 04:38

    Kan inte svara på hur kroppen skall se ut grin.gif
    Men jag vet, att alla som har satt speedrekorden på bräda: Har varit stora (tunga) stora killar och absolut inga flugviktare. Så jag tror att hålla stora segel, i hårda vindar är hemligheten laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 07:08

    I farter runt 30-35 knop så spelar inte vikten eller längden så stor betydelse nu som förr. I och med att det numer finns master med styvhet som även flugviktare kan få att flexa vilket ju inte var fallet för 6-7 år sedan, ja OK då, 10 år sedan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 09:34

    Hej Richard,

    Har själv haft en likadan bräda som du har. Om du vill segla snabbare så fundera på att införskaffa en mindre fena än den 52cm som följer med i std. utförande. En stor fena bromsar mer än en mindre. Är du sugen på ännu mer fart, skaffa ett speedspett.

    Ät på och må gott!

    Mvh
    /Robert

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 10:49

    Ska du segla fort dvs vill slå 30 knop
    så ska du nog ha en smalare bräda än 55 cm,
    tex en 275 sputnik eller RRD 276 Racing eller nåt liknande.
    Dessutom bra och så liten fena som möjligt samt
    så stort segel som du kan hantera.
    Riktig slalomsegling(snabbt) är i princip bara
    fena och segel, brädan används bara för att flyta
    på i början samt svänga med.
    Inga inbyggda planingsvänliga engenskaper
    för då seglar man nästan med overpower till tusen.
    Då lär du lätt knäcka 30knop och kanske 35 knop om
    du trimmar rätt och seglar på fenan med fullcamber slalomsegel.
    Widestyle är bara planings/aha för amatörer,
    hade de varit snabbare än slalombrädor
    så hade E11 och S10 redan seglat på dom för 10 år sedan.
    Hur man ska se ut är väl mest bra kondis,
    sedan säkert en fördel om man är 195 och väger 100kg,
    och har grym muskelstyrka och ballans, talang och erfarenhet.
    Men även tjejer har ju seglat 40 knop så kanske
    bra teknik och mod räcker.
    Dessutom förvånad ifall du seglar 30 knop med
    fena längre än 35cm.

  • swe-16

    Medlem
    11 september, 2003 vid 17:56

    Tungt=snabbt!
    Tung seglare kan hålla riggen mer stilla när den täffas av vindbyar, hålla brädan mera plan på vattnet samt oftast (då tyngre seglare typiskt sett är starkare än lättare) orkar bända ner prylarna och blir inte överriggad lika lätt.
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2003 vid 18:09

    Om man inte är lika tung som Per så kanske man kan hänga på sig en ryggsäck och fylla den med tex asfaltklumpar.
    / wink.gifAsfaltsurfare

  • safesurfer

    Medlem
    11 september, 2003 vid 19:11

    Finns lite gamalt surf slang
    “Fat is fast” personligen tror jag att det är bra att väga mycket så att man kan hålla kvar brädan på vattnet borde ju bli rätt bra lyftkraft av fartvinden i 80-90km/h.
    “Flat is fast” Seglet och brädan

  • ola-h

    Medlem
    12 september, 2003 vid 12:54

    Pascal Maka, var han så stor? Eric Beale (först över 40 knop, tror jag), var inte han en rätt liten prick?

    Jag tror det är en fördel att vara stark och aggressiv, dvs våga använda sin kraft. En liten teori är att stora killar tidigt leds att utveckla dessa talanger, dvs segla aggressivt. Del flesta gillar att utvecka det de är bra på och stora personer har svårare att t.ex plana extremt tidigt och kanske därför hamnar i speed-facket.

    Med rätt utrustning skulle jag gissa att en liten, men grymt stark aggressiv person skulle kunna vara lika snabb som en stor. Jag ser inte direkt hur fysikens lagar skulle stoppa detta (jfr störtlopp på skidor där en större person glider snabbare för att förhållandet mellan massa*g och luftmotstånd blir mer fördelaktigt).

  • the_novice

    Medlem
    12 september, 2003 vid 13:09

    Fysikens lagar kommer väl in när det gäller att hålla emot seglets kraft i sidled. Här behövs väl främst vikt i selen och en tung kille kan väl hålla ett större segel än en lättare utan att motståndet genom vattnet egentligen ökar?
    Möjligen har en stor kille större luftmotstånd som bromsar men det gäller ju även i exemplet på störtlopp…
    Alltså har inte en stor kille mer fördelaktigt förhållande mellan att hålla uppe stort segel och luftmotståndet?
    Möjligen kan en liten stark kille med stort viktbälte vara bästa kombinationen….

  • ola-h

    Medlem
    12 september, 2003 vid 13:40

    Jo, men frågan blir precis hur motståndet i vattnet påverkas av seglarens massa.

    När det gäller skidor är friktion under skidorna proportionell mot åkarens massa, så friktion kontra g-kraften är oberoende av åkaren. Luftmotståndet ändras dock med åkarens storlek på ett annat sätt (påverkas mindre, beror huvudsakligen av den projicerade arean som ökar mindre än massan om man skalar upp en person). Därför är större snabbare.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 september, 2003 vid 14:29

    Vägde inte beale 110kg,
    kanske kort och fet.

  • ola-h

    Medlem
    12 september, 2003 vid 18:20

    Jodå. Har du provat body drag?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 september, 2003 vid 19:47

    Nej Nej NEj… Eric Beal vägde 70kg. Kanske ännu mindre då han som ung seglade 40K. Jag har en bandad speedvideo när han gjorde en comback på gamla dagar(gick dåligt). Då fick man just veta att han var en liten lätt rackare!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kroppsviktens betydelse för fart.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.