Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › AR?
-
Publicerad av stebe på 29 september, 2003 vid 15:39
Högt AR-tal ger bättre lyftkraft men påverkar det också ”kvickheten” i luften.
/jag lär så länge jag lever
gugge svarade 21 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
högt AR=högt i luften, lägre AR=närmare/i träden en ny teori
-
Ja, det här med AR, alltså:
om jag har en kite på en 12m2 med råhögt AR borde ju den kunna motsvara en kite på 16m2 med lågt AR. Varför det då?
Jo, ju högre AR ju mer drag och lyft. Ju lägre AR desto mindre drag och lyft.Här anser jag lyftet vara det intressanta. En kite med högt AR har längre mellan vingspetsarna och är smalare mellan LE och bakkant.
Jag certifierade mig en gång i tiden (30-års kris) i paragliding. De skärmar som används där fungerar på motsvarande sätt, dvs att ju längre och smalare desto snabbare och bättre lyft har dom.Därför borde ju en kite som X10 i 12m2 räcka för i stort sett alla vindförhållanden.
Eller?
-
Nej! Det tror inte jag.
Högre AR ger mer drag i förhållande till luftmotstånd. Detta gäller när allt annat är lika. Högre AR i sig ger inte mer drag, men tack vare det minskade luftmotståndet kan den åka fortare och därmed få mer drag. Problemet är ju att den värsta bromsen när man surfar inte är draken, utan tjockisen på brädan. Dessutom behöver man ju ett visst drag för att komma upp på brädan innan man fått nån fart, så jag tror inte en x10 på 12 kvm fixar alla vindar.
Det som genererar drag är vind och vingyta (och attackvinkel)
Se ving-ekvation for nerds eller ta en titt på NASAs förteckning över flygartiklar/Rasmus
-
Lyft å lyft…
En långsmal vinge, =högt AR, är enligt alla aerodynamiska principer effektivare. Däremot så kan du få ut en stor effekt ur en låg AR drake. Med rätt teknik och mycket vind hoppar man mycket högt med en låg AR.Däremot blir det inte alls samma häng. Jag har nog hoppat en 15-20 meter rakt upp i luften när det brallat…
/Kalle -
Högt AR (dvs långsmal vinge) är inte *alltid* aerodynamiskt effektivare… Högt AR är bara effektivare så länge vinbelastningen är låg. Direkt vingbelastningen blir för hög så stallar vingen, detta sker tidigare på en vinge med högt AR. Dock genererar en vinge med högt AR inte alls lika mycket luftmotstånd som en vinge med lågt AR så länge som inte vingbelastningen är för hög vilket gör den snabbare och ger den mer lyftkraft.
Om vi skippar detaljerna så innebär det helt enkelt att en vinge med högt AR funkar kass om flödet runt den är för dåligt i förhållande till massan den försöker lyfta. Dvs kites med högt AR funkar inte särskilt bra när det blåser lite.
Jämför hur vingarna ser ut på ett segelflygplan och på ett motorflygplan… att de är uppbyggda så olika beror på ”principen” jag försökt beskriva ovan.
/Kaj
-
Nu har jag tatt me mej måttband upp i luften… Lite meck men jag brukar för det mesta ha två händer lediga i luften.
Mätdata:
18.9 m, ge å ta nåra cm. Detta alltså med en låg AR kite.
Med en hög AR kommer jag nog bara ca 15 meter (allt lika) men hänger längre och hoppar längre. Mer flygning med hög AR kan man säga.
/RadiKalle -
Tjusans grabbar.
Det later som om vi har fatt en bra forklaring.
/H
Logga in för att svara.