Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur rigga Thomahawk 6.0 -2000 bäst?
-
Hur rigga Thomahawk 6.0 -2000 bäst?
Publicerad av Knatte på 5 oktober, 2003 vid 07:59Kan någon ge mig ett tips på hur man riggar Arrows Thomahawk -2000 bäst?
Tycker att det är mer än lovligt svårt, att få in den nedersta cambern i masten.
Den ploppar ut så fort jag börjar dra lite i nedhalet.
Jag har fäst bommen och har dragit järnet på uthalet. Alla cambers utan den nedersta kan jag trycka in i efterhand.
Men på den nedersta cambern måste jag lossa på lattspänningen och därefter trycka in den. Tacksam för förslaganders-s svarade 21 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Jag sökte lite på skoj på nätet, hittade en hel del om Arrows Tomahawk och cambers som hoppar av. Alla sidorna var dock tyska (sökorden: arrows Tomahawk camber). Enligt min skoltyska (och lite hjälp från babelfish) kan man antingen testa att dra sakta och lite åt gången (så kanske cambrarna hinner med att glida). Tror även att någon menade att man aldrig fick släppa tillbaka masten (är rätt lätt att man tappar en cm eller två när man skall linda upp linan och dra lite till). Kanske en sån där löjlig nedhalsvev kan hjälpa, då kommer det vara ett konstant drag hela tiden, funderar lite själv på en sådan…
-
Knatte
Gäst6 oktober, 2003 vid 07:39Inga fler tips? Det borde väl finnas några till som har Thomahawk segel
-
jag fick lära mej att riga 8,1 så här ( vet ej om det funkar på 6,0)
trä masten framför nedersta cambern, och ”ovanför” dom andra hela vägen upp
montera bommen och dra uthalet fullt ut
håll koll på nedersta cambern så den inte halkar av
sätt dit förlängaren och dra ner tills det är ca 15cm kvar
flytta bommfronten upp högt i bommutaget i seglet
nu är det lätt att trycka dom övre camberserna på plats
dra ner resten av nedhalet
på detta sätt fick jag bra flyt i riggningen av min 8,1a -00
/TB
-
Jo jag har en 7.6a samma modell o år. Jag hade med stora problem. Men jag tror det gäller att få den nedersta cambern att bli på plats. Man får dra ner lite efterhand o rätta till cambern efterhand. När man dragit ner en bit spänner man uthalet, sen ”trycker” man på de andra cambersen. Tänk på att lattorna ska vara böjda uppåt så att du lätt kan trycka på cambersen!
/Tomas
-
Hej Knatte!
Det är ett ruggigt svårriggat segel. Men jag gör ungefär som du tror jag.
Först försöker jag få i masten utan att alla cambers glider ur masten. När masten är någorlunda på plats, sätter jag dit bommen och drar i uthalet utam bara he-te. Sen mer i nedhalet och justera bomhöjden eftersom.
Vid flertalet gånger så åker någon camber ur i vilket fall. Då är det bara att trycka i den genom att pressa på lattan samt cambern. I detta läge kan det vara bra att justera nedhal och uthal för att minska trycket och frigöra mer flex i seglet.
Hoppas att detta kan vara till hjälp. Appropå min Tomahawk, det är en 8,6-a som är till salu. Kan det vara av intresse som ett komplement till din 6,0-a tro? Säljes med passande mast och bom.
-
Ett till bidrag till dig Knatte
Har haft Arrows från -94 till idag, det var hur enkelt som helst att rigga alla Tomahavk till 99ans segel kom,
Ägde ett -98 tomahavk racing (Favoritsegel då) men polaren lånade detta och lyckades trycka sig igenom detta vilket resulterade att jag fick ett nytt 99 av honom, grymt tycke jag, MEN !!! det visade sig vara ett helvete att rigga….
fått erfara att problemen ärvdes vidare i 2000 modellenMin erfarenhet är att man måste få med sig de två sista cambrana !
Man behöver aldrig använda bomen om du gör följande
Dra på seglet och försök behålla alla camber på plats,
Varva med att dra nedhallet (5-10 cm i taget) samt att klämma tillbaka alla cambers på sin rätta plats,
Om de övre hoppar ur är det lugnt, lätt att trycka tillbaka efteråt, men de två nedre camerna måste vara på plats när du dragit klart.Min erfarenhet är att de försöker vrida sig ur.
troligen för att det är för stor mast ficka vilket i sin tur gör att camern får mer utrymme att röra sig – böja sig,
de fastnar på masten av friktionen och följer med masten tills de vrider sig och ploppar ut.En polare åtgärdade detta problem på föjande sett.
Han tog ut alla cabers via och limmade dit ett tjockt buntband (Stripe)Runt camern, alltå en ögla som gjorde att inte cambern ploppa ur.Seglet var ett 7.0 (Märke?) från -96 och omöjligt att rigga,
efter han modefiera det har det inte krånglat en enda gång, han kör på det än idag.//Glenn
-
Svar till:
Han tog ut alla cabers via och limmade dit ett tjockt buntband (Stripe)Runt camern, alltå en ögla som gjorde att inte cambern ploppa ur.
[/ QUOTE ]
smart drag, men hur 17 tog han ut cambersen? (cambrarna?)
Via vaddå?/m
-
Tjena Knatte.
Ruggigt svårriggat, omständigtmm
-Nej! VÅLDoch systematik är allt som behövs.
Tidåtgång ca 2-3 min.
1.Försök trä masten så att de 2 nedersta camberna kommer i (om de inte är med på leken, så går det ändå se punkt4.
2. Sätt dit bommen, dra nedhallet FULLT (flax i det mesta av akterliket. dra ca 2-4cm uthal.
3. Ta av dig skorna och tryck i cambern med fötterna, buken nedåt se upp för stenar och vassa föremål (verkar våldsamt, men jag har ännu ej lyckats knäcka något).
5. Släpp nedhal och uthal lite om det blåser minde än 15 meter.Efter att ha fittlat bort dyrbara surfminuter, har jag accepterat effektiviteten i detta förfarande. Tänk på att för mycket nedhal i detta segel sänker fart och höjdtagning om det ej blåser riktigt rejält.
-
Svar till:
Tjena Knatte.
Ruggigt svårriggat, omständigtmm
-Nej! VÅLDoch systematik är allt som behövs.
Tidåtgång ca 2-3 min.
1.Försök trä masten så att de 2 nedersta camberna kommer i (om de inte är med på leken, så går det ändå se punkt4.
2. Sätt dit bommen, dra nedhallet FULLT (flax i det mesta av akterliket. dra ca 2-4cm uthal.
3. Ta av dig skorna och tryck i cambern med fötterna, buken nedåt se upp för stenar och vassa föremål (verkar våldsamt, men jag har ännu ej lyckats knäcka något).
5. Släpp nedhal och uthal lite om det blåser minde än 15 meter.Efter att ha fittlat bort dyrbara surfminuter, har jag accepterat effektiviteten i detta förfarande. Tänk på att för mycket nedhal i detta segel sänker fart och höjdtagning om det ej blåser riktigt rejält.
[/ QUOTE ]
Hehe det finns ju ingen punkt 4.
-
-Håll reda på de två sista camrarna
-Skit i bomen
-dra fullt nedhal
– våld.. Nej men kul om man vill byta camber (sjäv bytt 2)
-bara att vrida in camrarnaJaa du ….även du min brutus
Kul att du fråga, tyckte själv det var ”sketa smart”
Det var några år sen nu, men jag har för mig att han plockade ut dem via de små luckorna (små dragkedjor) i mastfickan.
Får man bara ut dem är det en bagis,
limma på eller borra små hål i cambern för stripen, lägg dit masten för att få rätt stolek på öglan..Hm, Pinsamt…. jag skrev mitt inlägg ovan i omgångar på morgonen (chefen ränner förbi), där av
Upprepande ordet erfarenhet.Det heter TOMAHAWK inget annat…….//Glenn
-
”Stampa cambern i läge” HAHAHAHA
sluta nu, det är ett segel -
ok, det hajjar jag, men har inte såna däringa dragkedjor förutom på de nedersta cambrarna…
men det är nog bara dom som skulle tjäna på den där konstruktionen ändå.
Alea acta est / m -
Kul att ni har humor iallafal
.
Jag är ju knappast den enda i fiskebäck som trycker camberna i läge med fötterna, eftersom man då samtidigt kan trycka lite på dem med handen.
Hur mycket man behöver trycka beror på lattspänning och hur rejält man dragit nedhalet/uthalet.Det jag ville ha fram är att det är effektivt och visst om man inte drar i nedhalet så kommer allt att gå sönder
. Men som sagt detta är ett segel som kräver mer kraft i nedhalet än tex ett NP RX2, så det är nyckeln.
Lycka till Knatte
-
Knatte
Gäst6 oktober, 2003 vid 17:45he,he..
Nu har jag fått många goda tips och en dos goa skratt oxå’
Men jag skall väl försöka, få med den nedersta cambersen, hela vägen nästa gång.
Annars blir det väl att släppa på lattspänningen i nödfall, när den skall tryckas iAngående nedhal, så hade jag kankse för mycket sådant sist…då jag inte fick ut de sista självande knopen
Logga in för att svara.