Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Problem med laddningen, toyota model-F
-
Problem med laddningen, toyota model-F
Publicerad av ollefax på 26 oktober, 2003 vid 13:50Har problem med bilen nu igen. Börjar från början.
I sommras blev den sakta men säkert mer och mer svår startad, så startmotorn kördes ganska mycket. Sen en dag gav den upp och bara klickade när jag skulle dra igång den, så den fick stå. Men jag laddade batteriet för en månad sen och den puttrade igång. Jag körde 17 mil. Där jag stängde av och när jag skulle dra igång den på en gång klickade den bara. På vägen upp tändes lampan med en motorsymbol i 2 sek efter ca 4mil.
Vad kan felet vara? Jag har mina funderingar, startmotor? kolen? laddrelät?
Hur kollar jag om det är någon av dessa och hur lagar jag det?
Johan!! svarade 21 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Vi kan väl börja så här……troligen är till att börja med ditt batteri kört. Om det har stått tomt sedan i somras och du nyligen laddat det kan jag ge mig f.. att den bara är att byta ut. Batterier tål inte att stå tomma, dom sulfaterar och förstör sig själva.
Hur kollar man då om gen. laddar så det räcker eller inte? Finns bara ett sätt att kolla det på, mät upp vid batteriet när motorn är igång. Den ska då visa 14.4 volt min, gör den inte det så kan man väl ganska troligt misstänka att det är gen. som behöver bytas ut. Om laddrelät krånglar brukar den lägga av helt, men men…….
Startmotorn är det inte….den har ju startat igen. En del startmotorer kan dock krångla ibland när dom blir varma (om den jobbat mycket eller om den ligger väldigt nära och blir utsatt för motorvärme, Cheva vans har ibland detta problem därav en värmeplåt men det är knappast troligt på din).
Jag sätter bra mycket på att det är gen. som inte lirar som den ska. Börja med att mäta upp vid batteriet. Kolla sedan att kablar är och rena och hela och att anslutningarna ser ok ut. Om det fortfarande inte lirar så montera ut den och lämna in till en firma som renoverar start/gen. Det troliga är att man byter ut den om det är av äldre modell, passa då på att kolla upp hur mycket mer det kostar att stoppa in en högeffektare istället. Brukar bara kosta några hundringar till men det är väl investerade pengar, och absolut om du tänker bygga surfbuss av den.
Att meka gen. själv rekommenderar jag inte. Om du bara byter kolen kommer snart något annat istället………En seriös firma mäter upp och kollar lager mm, om det inte lönar sig byter man till en ny.
Så jag misstänker att det kommer stå på din julklapps lista högeffektsgen. och nytt batteri till en Toyota…eller som min fd arbetsgivare Folksam skrev i ett marknadsbrev för sisådär 15år sedan till alla Toyota ägare i Sverige….”Billigare försäkring till dig som är Toytoa ägare” Underbar felstavning tycker jag -
Håller med om det mesta även om jag inte kan “toytoan” så bra. Det som slits ut är ofta kolen och lagren i generatorn. På en del är kolen och regulatorn i ett paket så prova att byta detta (om du inte får 14V vill säga). Det går även att byta lagrena själv om dessa är dåliga. I extremfall kan det vara andra fel på generatorn dvs dioderna kan vara skadade, detta kan inträffa om man svetsat med el/MIG utan att koppla bort jordledningen. Doioderna kan man också kontrollera själv men är du osäker kanske det är lika bra att skaffa en ny/renoverad. Högeffektsgenerator behövs väl egentligen bara om man behöver mycket power medans man kör, dvs mycket extra ljus, kyl, kraftig stereo…?
-
kom på en grej till, om startmotorn drar dåligt så kan det bero på dålig kontakt. Kolla jordledningar (blir ofta rost och ärgning här) och den kraftiga kabeln som går till startmotorn.
-
Jag har haft EXAKT samma fel på min Ford Transit nyss.
Felet:
Generator laddade ej (mät med voltmeter på batteriet enligt GetWet). Att den klickar beror på att det inte ens finns ström till startmotor att dra runt. Om du laddar batterier går den igång, men det är bara “konstgjord andning”.Åtgärd:
Lämnade in till företag som fixar bilelektriska grejor.Kostnad:
Reparation infattande diodbrygga byte, kol och lager samt rengörning = 1600 krJämföresle:
Ny (utbytesgenerator) =2500 kr
Begagnad från skrot (15000 mil, min pajade efter 21000 så inte så smart val kanske) = 1200 krVad hände till slut:
Bilen går numera asbra och startar direkt. -
Johan!!
Gäst27 oktober, 2003 vid 10:13Men om laddrelät krånglar så brukar man få kraftigt förhöjt volttal ur generatorn. Detta märker du särskilt på höga varv och du bränner säkringar m.m.
Motorn kan också bli för varm och generatorn kommer definitivt bli stekhet om laddrelät gett upp.Om startmotorn klickar kan det vara värt att kontrollera att den inte har kört fast i svänghjulet.
Detta händer om startmotorn sitter något löst. För att få loss startmotorn så lägger du högsta växeln och puttar bilen en halvmeter bakåt.Om du klarar dig utan en högeffekt generator tycker jag att du ska köra på den fabriksmonterade.
Kanske ska du istället överväga att byta till ett mer effektivt(smartare) laddrelä. Där tror jag det finns mycket att hämta också.//Johan
Logga in för att svara.