Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Varför man inte ska köpa gammal folkabuss…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 17:44
  • patrikol

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 22:02

    Ja frontalkrock med fast föremål är förödande med en VW Buss, men det är det med dom flesta bilar även om VW caravelle är väldigt dålig på den punkten, däremot vid krock med annan personbil så är det en av dom absolut säkraste bilarna som finns om inte den säkraste. Chansen att krocka med en annan bil är nog något större. Men har man otur så har man. Alla pratade ett tag om hur säker just Volvo bilarna är, så länge dom inte krockar med en folkabuss för då är det kört.

  • getwet

    Medlem
    1 november, 2003 vid 08:55

    Var har du lärt dig den teorin att en folka skulle vara en av de säkraste confused.gif?

  • styret

    Medlem
    1 november, 2003 vid 12:40

    har för mej att jag har läst ånstans att t4erna håller riktigt hög krocksäkerhet.
    men när du krockar med en gammal folkis kan du lika gärna sitta och dingla med benen framför frontplåten.
    skulle tro att det här var ett gynsamt förhållande för folkan.
    hade det vart en av dagens moderna “stadsjeepar” den ahde krockat med hade utgången nog inte vart lika fördelaktig för bussen.

    “man ska inte öra en gammal vwbuss om man inte redan har båda benen amputerade” som bill från borås skrev i sitt inlägg på typ2-klubben.com

  • tabi

    Medlem
    1 november, 2003 vid 21:52

    nån som vet hur fort det går i filmen??
    skulle va kul å veta….

  • patrikol

    Medlem
    1 november, 2003 vid 23:09

    Det har med höjden på VW bussen att göra, den har en väldigt stark ram i Chassit, Höjden gör att den så att säga klättrar upp för den andra bilens motorhuv därigenom använder den hela den andra bilen som deformationszon vilket medför att du klara dig utan allvarliga skador, detta gäller bara vid krock med normala personbilar inte andra bussar jeepar osv.. men än så länge är normala personbilar vanligast på vägarna. Titta på bilderna i artikeln ovan, När testet utfördes satte man den finare dockan i Volvo 740 kombin för man visste ju hur säker den var! och den lite äldre dockan i VW bussen för den hade ju ingen deformationszon så där skulle ju dockan krossas direkt. Men man stod där med gapande munnar och fattade inte riktigt vad som hänt. Men som sagt kolla bilderna. Så den nya T4 och T5 är inte säkrare än T3 i fallet med personbilskrock (50/50). pga. att dom är sänkta för att få “personbilskänsla” men vid krock med fasta föremål och större bilar lastbilar har dom blivit säkrare men i dom fallen är jag tveksam till om du klarar dig i alla fall. Nu har jag inte blandat in krockkuddar sidoskydd och dyligt men hade dom funnits i T3 så hade det ju bara gjort den ännu säkrare. Dom nya bilarna med inbyggt skydd av olika sorter hjälper inte ett dugg eftersom VW bussen formligen skalar av hela överdelen på den andra bilen. Så kontentan är krocka inte med en T3!

    http://www.vanagon.com/info/safety/volvo-crash

  • patrikol

    Medlem
    1 november, 2003 vid 23:12

    Ja T2 har jag själv ingen erfarenhet så den kan jag inte uttala mig om.

  • patrikol

    Medlem
    1 november, 2003 vid 23:22

    Man brukar inte testa frontalkrock i över 50 km/h för att det är ingen större ide man dör ändå, men visst man gör ju tester i alla möjliga hastigheter. Chansen är nog störst att det rör sig om 50 km/h (Sagt med åtanke på filmens ålder, nyare bilar med moderna krockskydd klarar detta något bättre) men låt bli att fronta med fasta föremål det är allra säkrast wink.gif

  • feg

    Medlem
    2 november, 2003 vid 07:20

    Inte för att jag kan någonting om krockar osv men jag teoretisera lite i alla fall.
    Here goes:
    Jag tror att T4 och T5 är avsevärt säkrare i alla typer av krockar än T3 beroende på att det enda “krockskydd” som finns i T3 är den bärande ramen i botten. T3:an har dessutom motorn och växellådan i bak vilket vid en frontalkrock blir en oerhörd massa att bromsa upp för övriga delar av bilen. Om en T4 eller T5 smäller oavsett om det är med ett fast föremål eller om det är en annan bil så tas mycket av rörelseenergin upp direkt i krockögonblicket. De enskilt tyngsta delarna, motorn och växellådan, träffar ju “motståndet” först. Resten av bilen behöver sedan bara “bromsa sig själv”.

    Själv kör jag en Toyota Hiace, i vilken man sitter på motorn med benen som deformations-zon. Den är troligtvis lika osäker som en VW T3 så videon ovan är mycket obehaglig.

    En liten återkoppling till verkligheten:
    En kille jag känner rullade sakta i en bilkö och körde om en lastbil i en högerkurva varför han inte såg en 10 kubiks container fullastad med byggavfall som stod i ytterfilen. Farten i krockögonblicket beräknade polisen till att ha varit mellan 35 och 55 km/h. Killens Suzuki Swift (pytteliten småbil som fått skitdålig kritik för krockskyddet) blev bara skrot och killen bröt båda skenbenen samt slog huvudet i ratten så att “ombyggnation” var nödvändig.
    Jag tror dock att han skulle varit död om motorn suttit i bak av bilen och därmed inte blivit hejdad direkt i krockögonblicket.

    /feg

  • getwet

    Medlem
    2 november, 2003 vid 09:46

    Det finns två stycken normer, euro ncap använder sig av 62kmh och övriga 56kmh. Så någon av dessa två hastigheter är det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2003 vid 12:28

    Kan berätta att jag haft 3 st T3. Varav den ena fick vara med om en krock. I 100 km/h körde jag in i en gubbe som körde ut framför mig. dvs han höll kanske 5km/h hans audi blev mos både bak av min bil och där fram av att jag tryckte ner honom i ett staket på andra sidan. Men min buss klarade sig med en krossad lampa och en liten liten bula i plåten. Fast man ska väl lägga till att hela ramen vred sig så den fick åka på skroten ändå… men balken där fram höll väldigt bra så min säkerhet var aldrig hotad…

    S-77

  • getwet

    Medlem
    2 november, 2003 vid 15:47

    Det förutsätter naturligtvis att fordonet “klättrar” uppepå det andra och av naturliga skäl blir då naturligtvis en p-bil, vilken som helst, helt demolerad. Det betyder inte att en folka är säker för det. Det är bara en bråkdel av de kollisioner med två bilar inblandade som är frontal. De vanligaste kollisionerna är bakifrån, sida (högerregel) och där är en folka (och många mer) oerhört svaga. Vill poängtera att T4 dock är bra, men inte bäst…långt ifrån.
    Den vanligaste olycksorsaken är (med allvarliga person skador till föjd) singelolyckor, och dessa slutar oftast mot ett träd, mur, sten, stolpe eller annat fast föremål. Där blir det svårt att “klättra”! Andra mycket svåra skador är där den tunga trafiken är inblandad, och hua för att sitta i en folka då………eller annan av liknande sort.
    Under många år när jag arbetade på Folksam så var jag ofta i kontakt med Folksams forskningsavdelning (som bekant arbetar just med det här ämnet) och träffade ofta Claes Tingvall (då han nyligen doktorerat i trafiksäkerhet och var anställd på Folksam, numera chef på TSV), dels på hans föreläsningar men även resonemang på tu man hand. Han hävdade bestämt vid ett flertal tillfällen att vissa bussar (det var mycket busssnack på mig då eftersom jag alltid haft surfbussar) egentligen skulle totalförbjudas på vägarna……..ett av fabrikaten var just…..och de äldre modellerna är fullkomligt livsfarliga.
    Folksam har numera statistik även på minibussar och där kan man se att den nyare folkan klarar sig bra….i sin klass! Det betyder inte att den är en säker bil jämförelsevis med en Volvo eller SAAB. Undersökningen haltar en hel del också eftersom Folksams forskning bygger på riktiga krockar och det tyvärr inte finns tillräckligt med material, bara för de bussar som presenterats i deras undersökning. Övriga har inte tillräcklig med statistik, men vi vet att listan skulle se väldigt annorlunda ut om även de amerikanska bussarna skulle finnas med…..dom har betydligt hårdare krav där borta på andra sidan.
    Avslutningsvis tycker jag att det är olyckligt att just folkan fått någon slags kultstatus och är varje ung surfares drömbuss. (bortser för just T4 som är ok i sin klass, men oftast för en ung surfare är ekonomin avgörande och då blir det knappast en av nyare modell)Om varje individ skulle vara medveten om vilken risk man tar varje gång man satte sig bakom ratten tror jag att valet skulle bli annorlunda. Själv sätter jag mig aldrig i ett sådant fordon (läs äldre folka eller annat fordon i samma klass), möjligen i bakluckan och tar en bira när den står parkerad där den faktiskt egentligen passar bäst!

  • patrikol

    Medlem
    2 november, 2003 vid 17:12

    Jag håller med i det du säger, eftersom jag varit med vid ganska många trafikolyckor med Tungtrafik inblandade så måste jag nog säga att om du sitter i en buss eller personbil oavsätt utrustnig och årsmodell så spelar det ingen roll det är kört i alla fall. Intressant bara vad det kan bli av Scanias “Mjuka fronter” kan vara banbrytande på området om nu EU kan godkänna den något längre lasbilen.

  • styret

    Medlem
    2 november, 2003 vid 17:42

    som svar till markus s-77
    men hur pass skönt var det att krocka med folkan? att bilen är stum är ju inget vidare det heller för kroppen vid en krock.
    idén nuförtiden är väll att motorhuvar ska knycklas ihop för att man ska sakta in istället för att stanna tvärt.
    krockade med våran astra i somras i 30-35km, i sidanb på en gubbe som körde upp rätt framför oss. den knycklades bra av den låga hastigheten. farsan var inte ens bälltad men slog sej inte ett dugg.

    ingen kritik Markus. Jag gillar verkligen den gröna bussen. ser den ofta utanför teleskolan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2003 vid 17:58

    Det var inte så farligt faktiskt. Kunde varit värre om man krockat med ngt större. Den här audi´n fick ju rätt bra fart och bussen stannade ju inte direkt… Då var det värre med en golf tvåa och ett rådjur som jag tog i lite högre fart. Då pratar vi smäll..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Varför man inte ska köpa gammal folkabuss…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.