Senaste nytt › Forums › riggproblem
-
riggproblem
Publicerad av anonym-anvandare på 13 november, 2003 vid 00:13tja
har en liten fråga angående riggning av ett simmer 5,7 – 01. Har stora problem med att få lattorna, särskilt den näst längst ner, att lägga sig lagom mycket mot masten efter nedhal. Får dra väldigt mycket i uthalet för att få lattorna att lägga sig i ett acceptabelt läge. Har hört att simmersegel kräver mycket nedhal o lite uthal, men hur mycket är egentligen mycket nedhal?. Jag drar som ett djur men det blir ändå inte riktigt bra./jocke
karapp svarade 21 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Har du rätt mast…???
Har själv ungefär samma problem med ett simmer onshore 5.0 2001. Har provriggat på massa olika set, med mycket nedhal/uthal, provat å spänna latterna olika, men har heller aldrig blivit riktigt nöjd. Har dock en lite för lång och styv mast, har provat med rätt mast och då blir det bättre men inte helt ok.Sen undrar jag om det är nån större skillnad mellan simmer masterna och NP master???
Funkar det bra att köra Np master på Simmer segel. -
Simmer seglen ska sitta lite lösare!
Lattorna skall sticka fram till lite mer än halva mastdiametern( hoppas ni förstod det där??) Alltså inte dikt an mot masten utan låt dem sticka fram!! Andra segel skall sitta mer mot masten!
Har ett Zero-5 och ett Fly och de ska riggas på det sättet, så jag tror inte ni har några problem med masten.
/Mats
-
Har samma erfarenhet av simmer (zeroseven, onshore, freezone, crossover, twist).
Simmers lattor ligger/låg an lite mer mot masten än vad många andra gör (jämför med exempelvis NP och Gaastra). På mitt zeroseven (01) så roterade lattorna ganska markant och låg vid riggning tydligt mot masten. När det inte var tryck i seglet så låg de lattorna över och under bommen som beskrivits ovan – tydligt an mot masten och lattspetsen till halva eller förbi halva masten. Men så var/är det ett ovanligt stabilt no-cam oxå.
Även på vågseglen så tycker jag att i alla fall den understa lattan ofta låg emot ganska mycket och ibland inte roterade fullt så smidigt som man kanske förväntar sig av ett vågsegel (tänker på Onshore här, exempelvis har de Reef jag sett riggats med mindre lattspänning och har mjukare rotation).
Jag skriver ligger/låg eftersom jag tycker att mina nya simmer (crossover och twist) har ett för ögat bättre “set” på land, roterar smidigare och lider inte alls av att understa lattan roterar lite illa. Överhuvudtaget så tycker jag att Crossover är ett klart steg framåt för simmer och twist föredrar jag framför exempelvis NP Expression.
De senaste 10 åren har det blivit lite olika vågsegel även om jag är rätt kass på vågsegling (hur nu det gått till, obegåvad kille typ). NP, North, Simmer, Hot, Arrows, Gaastra, Ezzy och Art har det åkts på. Dock kan jag liksom inte uttala mig om segel idag och då (lurigt att jämföra ett Hot Spiderlock med exempevis ett Psyclone…), men jag vet hyggligt väl vad jag gillar i ett vågsegel.
Och av dessa har en tre-fyra varit favoriter. Simmer Onshore 4.7 -96 var jag riktigt nöjd med. Gaastra Heatwave 5.5 var ett annat favvo-segel. NP NR 6.2 och 5.4 gillade jag mycket. Och i Crossover 5.7 har jag helt klart hittat en ny favorit.
På något vis bekräftar Crossover min lilla teori om att det behöver gå en tre-fyra år för att märkbara (för kassa killar som mig) förändringar skall ske på vågsegelsfronten. Onshore -96 kändes som ett riktigt “lyft” mot vad jag seglat tidigare och det var inte förrän jag körde NP NR 2000 som jag igen upplevde att “oj, här har det hänt grejor!” och faktiskt är det först nu med Crossover 2003 som jag känner samma sak igen. Någon som håller med om detta? Alltså, inte om seglen, men att det tar en tre-fyra år mellan lite rejälare förbättringar på vågsegelsfronten?
Jahapp, nu kom jag lite utanför ämnet här…igen… 🙂
Surfa På!
-
har ioförsig läst nån stans att det ska vara så, men det har ändå känts fel, rotationen blir juh inte så lätt.
nja, kör 460 mast på 5.0an, och det är 430 rekomenderad så det blir galet ivilket fall med min mast. Har inte haft pengar att köpa en mast till, eller det är roligare att köpa ett nytt segel än en nya mast, fast det vore bättre att köpa en nya mast….
-
oj, fan han inte se masses inlägg så här kommer några frågor till…
… om jag nu skulle falla för frestelsen att köpa nya segel nästa år, istället för master, fast det får nog bli båda, så undrar jag… Hur är simmers crossover segel jämfört med gammla onshore seglen. Troligen kommer jag att köpa ett 4.2 segel för att komplettera min linje på 5.0 – 5.7 – 6.7 och eventuellt så byter jag även ut mitt 5.7 segel. Idag är det ett onshore av 99 år mod, vet dock inte om jag ska köpa ett crossover, ett beggat twist eller ett compact segel. Och hur funkar compact seglen med så kort mast? Hur är crossoverseglena att freestyla med och hur funkar twist/compact när det blir lite vågigt???
-
problemet du beskriver jåttis blir tyvärr endast avhjälpt vid en kassering av seglet, detta då lattorna på just ditt segel är felkonstruerade och inte tänkta för ett vindsurfingsegel utan för en av jånnes hudar..
hoppas svaret är till hjälp
/fralle -
Börja med rätt master, sedan segel. De du har verkar ju hyggliga.
Jag kör utan tvekan hellre på ett fyra-fem år gammalt segel riggat på rätt mast än ett nytt segel riggat på fel mast. Så stor skillnad är det.
460 mast på 5.0 låter tveksamt… minst sagt… 🙂
Hmmm, kan nog inte svara på alla dina frågor, har bara lånat onshore ett par gånger och det var ett tag sedan. Sedan så har ju jag inte seglat så mycket i år (15-20 ggr). Men jag upplever crossover som klart bättre. Mycket välbalanserat segel med fin-fina allroundegenskaper. Stabilt, lätthanterligt och allmänt kul. Gillar det verkligen, faktiskt (nu pluggar jag ju nästan löjligt mycket för Crossover här, men jag är verkligen supernöjd med seglet). Just i 5.7 tycker jag crossover är kanon eftersom det är finemang att åka vågor med och samtidigt funkar utmärkt för freestyle. Tycker jag.
Så i 5.7 skulle jag rekommendera crossover. Köp ett 2003 å spara lite pengar, finns säkert lätt beggade dessutom. Men börja med att köpa RÄTT MAST. Hmmm, var jag övertydlig där? 😉
Compact-seglen ser ju spännande ut, men jag vet inte mer än att en duktig grabb som jag känner en del gillar seglen (hej Culing!).
Surfa På!
-
jup… vet hur stor skillnad det blir med rätt mast!
Har kört hela den här sesongen med 460 mast till
5.0 och kan säga att det är ingen bra kombination.Läste på simmers sida att 03orna (crossover) riggas
med 370 mast och 04 med 400 mast. så skaffar man sig
en 3.7 oxå så behöver juh den där 370 masten och slipper ha en 400 mast. Så då sparar man juh lite pengar på att seglet är lite äldre plus att man sparar in en mastkostnad.
Men det viktiga och frågan jag tänkte ställa…
Nån som hunnit testa 04orna eller läst nått om dem är det nån skillnad, hur mycket förlorar man på att köpa 03orna?Jo tycker faktiskt att mitt onshore 5.7 (99) är riktigt bra, iallafall så har det grym hållbarhet. Mitt 6.7 (02), visserligen freezone, tycker jag inte alls håller lika bra, har redan bytt en ruta. 5.7an har knappt ett veck i monofilmen…
-
Hmmm, nu löper jag linan ut vad avser vanskliga spekulationer….
Men eftersom crossover som årets (2003, alltså) modell är en “nytt” segel och simmer valde att döpa seglet till crossover från onshore för att markera förändringen, så skulle i alla fall jag vara tämligen säker på att det inte är några större förändringar mellan 03 och 04, snarare förfiningar. Det verkar, tycker jag, på någe vis som om en ny “grunddesign” håller i minst tre säsonger. Kollar jag på segel som jag använt/testat lite mer så stämmer det rätt bra. Neil Pryde NR var rätt lika i tre år (99, 00 och 01), Gaastra Heatwave likaså. Alltså drar jag den helt vilda slutsatsen även för Crossover – det lär nog dröja ett par säsonger innan vi får uppleva någon större skillnad rent seglingsmässigt (utseendet lär däremot förändras). På sätt och vis tycker jag det är bra, varför ändra något som funkar?
Så – om man inte har tillgång till fett med cash eller har ett småperverst behov av att åka på det senaste (öh, där kvalar jag nog in titt som tätt) så är nya fjolårsegel nog alltid klart mer prisvärda än årets grejor för de flesta av oss.
För att säga det rätt ut – du lär nog bli rejält nöjd även om du handlar 2003 års crossover. Och får pengar över till masten du skall köpa… 🙂
Surfa På!
-
Ahhh… låter gött!
Får hoppas att de finns några 03or kvar i mars/april när nästa säsong börjar…
Logga in för att svara.