Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur stor fena?
-
hur stor fena?
Publicerad av anonym-anvandare på 25 november, 2003 vid 20:42en liten fråga –
har en 30 cm freeride fena men undrar om jag inte ska ha större? Inga direkta problem med spinouts, men har förstått att man planar tidigare med större fena??? låter skummt…
men hur stor ska jag skaffa? 40 cm?
för att beskriva bättre – 130l. freeride på 270 X 64cm, mestadels 6.0 & 7.o m2, 80 pannor, i selen och planandes (mer och mer ofta…), nafsar på stropparna…Tacksam för hjälp / Christoffer
brutus svarade 21 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
förmodar att det är powerbox du har på din bräda eller.
Både segel och bräda sätter sina begränsningar på vad man kan ha för längd på fenan. Bra utgångsläge är att mäta OFO (30cm)från akter, mät hur bred brädan är där och lägg på 2-3cm så har du max längden på fenan. Ett annat är om du tex har ett 7,0m² segel för att få måttet på fenan till ett segel så räknar man (Segelstorlek x 5 plus 3cm)i ditt fall 7×5=35+3cm=38cm fena om det håller sig inom OFO mått .
Generella beräkningar till en freeride/move bräda.
Tänk även på att om du kör med en för stor fena så planar brädan upp lite snabbare och i dom flesta fall börjar den rida på fenan och kännas helt omöjlig att få gå lungt i vattnet när farten ökar…
Vissa brädor fungerar inte alls med en 3-4cm för lång fena, testa och prova dig fram. Låna fenor utav någon polare som har lite olika storlekar i sin hemliga lilla väska i bilen!
Tänk även på att i vissa fall kan det vara en fördel att ha en lite mindre fena. Brukar själv sätta på en storlek mindre fena om det börjar kännas lite överriggad. Det är lättare att byta fena än rigga om till ett mindre segel. -
hmm. Lite sjukt att det skiljer en decimeter i rekommendationerna mellan boards och finexplorer. Jag väger 68kg, freestylebräda 105L. 6.0. intermediate, comfortly powered up. onshore 0-0.5. Nån som har något förslag på fenstorlek. Kör med en gräsfena på 10″ nu men är ute efter något optimalare.
-
Du väljer nog lite fel. Du säger ju själv att du har en freeride på 130 liter? Då ska du inte fylla i freestyle på finexplorer.de utan freeride 130. Freestyle menas för dem som kör spocks mm och därför kör korta freestylefenor med mer yta. Testar du med 130 freeride på finexplorer.de får du 32 cm…
-
Ähum, olika killar (första inlägget och JPeter) som frågar? Eller har jag missat nå’t?
Surfa På!
-
eeh, hur kommer det sig egentligen att man ska plana tidigare med en större fena?!?
Låter ologiskt, (mer motstånd) men ni surfteoretiker vet alla gånger bättre?Hoppas på dig, Masse…
-
Tror att du kanske ska kika lite nogrannare på det där med kategorier…
Svar till:
RESULTS
Für die gewählten OptionenFreestyle 105 L (99-107)
Segelgrösse 6,0m²
70 kg Körpergewicht
Flachwasser Freemove
wurden folgende Finnen ermittelt:Free Move 11.8”/30.0
Free Style 25.0 /9.75[/ QUOTE ]
Svar till:
The correct fin size for your sail is 32cm (plus or minus a centimetre or so.)
50-60kg intermediate sailor using a 6.0m sail on a 95-130L Freeride board board in comfortably powered up wind conditions[/ QUOTE ]
Boards räknare är förmodligen lite mindre avancerad, och räknar troligtsvis fram en freeRIDE fena, och finexplorer tar fam mått på mera freestyleorienterade fenor.
-
Större fena = större lyftkraft = tidigare planing
Typ… Finns nog nån dynamikprofessor el. så nånstans, som kan förklara lite mera men… -
Åsså frågar du mig som egentligen inte vet någonting, ah!
Men jag gör ett glatt försök…
Det som driver oss framåt när vi seglar är ju vinden (här är jag hyggligt säker på att jag har rätt). Men för att seglet skall driva oss framåt så behövs ju något som petar ner i vattnet oxå, annars blir det lurigt.
Seglets kraft behöver helt enkelt motsvaras av fenans kraft. Fenans yta, djup och profil avgör kraften som den kan leverera. Exempelvis ger en toktjock fena bra tryck, men är inte särskilt effektiv eftersom det blir trögt att segla med då det blir lite väl mycket motstånd när hastigheten ökar.
Så – grundregeln för fenor är inte helt olik den för segel. Mer yta = mer kraft = mer fart med mindre tryck i prylarna.
Sedan gäller ju samma “regler” för fenor som för segel, på ett ungefär… En stor fena är alltid bra i lättare vindar. Men man kan helt klart peta i en för stor fena oxå. En 98 cm djup fena på vågbrädan funkar inte eftersom motstånd och kraft gör den helt ohanterlig. Ungefär som att rigga ett segel på 20 kvadrat på samma bräda.
Likaså kan man på typ en formula inte köra med för små fenor. Under en 55-60 cm är väl nästan oseglingsbart, eftersom det behövs kraft när man står så långt ut från fenan och kör med såpass stora segel som man gör. För små fenor gör att det blir dålig fart och mycket fensläpp.
Vad som “avgör” hur stor fena man kan ha på sina bräda är den hävstång som beskrivits tidigare här där OFO (en fot av, alltså hur bred brädan är en fot, 30 cm, från häcken) hyggligt väl är ett mått på maximalt fendjup. Ju större OFO-mått, desto djupare fena kan man köra med.
Men som alltid finns ju undantag. Exempelvis har vi fenor som inte är alls särskilt djupgående men som ändå har mycket kraft. Bästa exemplet är väl renodlade freestyle-fenor där en fena med ett djup på 22-23 centimeter rätt väl motsvarar en 30-35 djup mer normal freeridefena. Genom sitt begränsade djup så blir dock freestylefena sämre att “pressa” mot vilket framförallt märks när man skall ta lite höjd. Den “släpper” även lättare eftersom det krävs mindre luft för att fenan skall tappa kontakten med vattnet runtom.
Så – nästan alltid stämmer det att en större fena ger tidigare planing. Framförallt är det oftast ganska mycket enklare att bibehålla planing och ta bättre höjd med en väl anpassad fena för lättvindssegling.
Nu har jag förenklat rätt rejält här, fendesign är ju ett helt område i sig, men någon slags grundtänk blev det väl. Börjar vi dessutom peta i hur fenvalet hänger intimt samman med både riggens beteende och brädans utformning så börjar det bli ordentligt lurigt. Undrar om du blev någe klokare av det här… 😉
OBS! Jag är ingen ingetgör, förlåt, ingenjör eller så, finns de som kan förklara det här med krafter, vingprofiler och hela köret på ett mer vetenskapligt sätt hur mycket bättre som helst här, så vi inväntar lite fler inlägg… (vet att det finns några tekniker här på konfen, tror till å med de har läst farkost, ah!)
Surfa På!
-
Tidigare planning med större fena är ju inte säkert. Men däremot med rätt fena för de förhållande som råder, bör det ju rimligtvis (efter Masses förklaring) funka bättre.
-
ach du liebe,…
alltså, om jag gör ett snitt o mäter brädden en fot (ca 30cm) från “aktern” på brädan så är det ok fenlängd (+/-cm)?
Inget halverande o dividerande av maxbredden då?varsågoda o idiotförklara
Men sen så spelar ju segelstorleken roll oxå!
Vet att det inte finns en given formula, beror ju på tusen grejjer, men någon som utvecklat en tumregel av något slag?
Tar själv bort runt 8 cm / m2, men kommer införskaffa lite fler fenor/segel tror jag…jaja…
/m
-
eftersom det i stort sett aldrig finns någon sådan där grym tumregel i vår fina sport så lyser “idiotförklaringarna” med sin frånvaro… 😉
Exempelvis kan ju en bräda vara rejält bred och ha förhållandevis litet OFO mått för att vara mer lättsvängd, medans en annan kan vara smalare men ha bredare OFO för andra egenskaper. Vilken som tar störst/djupast fena av dessa två är ju inte helt lätt…
Men jo, för ganska raka fenor (race/freerace/freeride) så är nog OFO-måttet en hyggligt bra indikation på vilket maxdjup man kan ha på fenan. Nästan alltid kan man ju “krypa över” OFO-måttet med några centimeter. Kombinera detta med vilken maxstorlek på segel du kommer att köra och ta hänsyn till vad du premierar för egenskaper så blir det någorlunda rätt.
Lägger in fakta från min gamla going AHD Freediamond 70 som jag testade en tre-fyra olika fenor på:
AHD FreeDiamond 70:
Width 69.00 cm
Length 280.00 cm
Tail Width 41.40
Volume 129 l
Weight 7.60 kg
Fin Specs 36 – 48 cm
Sails Size 6.0 – 9.0 m2Här är ju OFO 41.4 cm, jag körde 44 fena och det funkade fin-fint. Körde även 36 fena, och det var faktiskt i minsta laget, även med bra tryck i grejorna. 40 fena funkade kalasfint, däremot. 48 är nog en rätt träffsäker max rekommendation för denna bräda. Det lustiga är att när jag frågade om en fena för tidig planing för FD 70 så svarade Tinho Dornellas (schnubbe i Florida med koll) att jag borde köpa en Curtis nåt 42 fena… Och jo, det var en “kraftfullare” fena som han tyckte passade perfekt till brädan, själv var jag inne på en 50 fena för de där riktiga lättvindsdagarna med åttahalv, så något “facit” finns inte som sagt.
I förhållande till sin bredd (70 cm) skulle jag säga att FD 70 är väl ett ganska bra exempel på en bräda som trots lite smalare häck (41.4) kan ta fenor som är ganska mycket djupare än OFO-måttet (48-50 cm beroende på modell).
Jämför vi med en annan AHD, en GT Special 73 (ja, vad fasen är ju ändå inne på deras sajt) med hyggligt liknande längd och bredd så ser vi hur en bräda med bredare häck och rakare outline får lite annan fenrekommendation. Lägg märke till hur rekommenderat maxdjup på fenan ligger klart närmare OFO-måttet här, det misstänker jag beror på att brädans maxbredd och OFO-mått helt enkelt ligger närmare varandra. Naturligtvis spelar även brädans tänkta användingsområde och prestanda in.
Värt att notera är ju även att på den “räjsigare” GT Special så börjar rekommenderat fendjup på 48 cm, här gör det bredare OFO-måttet att brädan helt enkelt inte funkar någe vidare med små fenor, till skillnad från FD 70.
Så jo, visst spelar brädans bredd och relationen till OFO en stor roll på hur djup fena man kan ha.
AHD GT special 73:
Width 73.90 cm
Length 258.50 cm
Tail Width 52.40 cm
Volume 120 l
Weight 7.30 kg
Fin Specs 48 – 54 cm
Sails Size 7.0 – 10.5 m2Nåja, gav detta något? För mig var det lärorikt i alla fall!
Surfa På!
-
Tack!
Ligger nog, trots att jag inte mätt upp OFO än, ganska så bra till på min största fena misstänker jag…
Kul bara att veta varför och hur och sådär!
Allt för att jag ska kunna ta lite tid till surf (+ nätsurf) på jobbtidhang ten eller 40cm, då! / M
Logga in för att svara.