Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › EVO vs. traditionell vågbräda
-
EVO vs. traditionell vågbräda
Posted by jopi on 4 februari, 2004 at 19:09Har börjat grubbla på det här med de nya korta brädorna som dyker upp, framförallt Starboard EVO 74. Hoppas att det är några här som har lite bra erfarenheter av dessa (Ola_H?).
Jag har senaste åren kört på en Proof Wave special, som är extrem down the line och har stortrivts med denna framförallt p.g.a egenskaperna i stora vågor. Frågan är då, hur upplever man en EVO förhållande till detta? Är EVOn för allround så att den är halvbra/halvkass till det mesta, eller är den så fantastisk som testerna/reklamen säger (vilket jag har svårt att tro)?s replied 20 years, 10 months ago 8 Members · 18 Replies -
18 Replies
-
Johan, om du orkar vänta nån månad eller så så kan du få prova min Har dock inte bestämt om det blir en 74:a eller 80:a. Ska man gå på Ola H’s berättelser om Evo’ns float borde det bli en 74:a, men med tanke på mina 89kg och ovana vid vågor sedan ett decennium så låter det som 80’an kommer bli valet att komplettera Skate100’an.
-
Jag och andra har skrivit rätt mycket om EVO:n på t ex Starboards forum, bland annat hur den funkar i stora vågor. Jag har dock inte kört EVO:n i så jättestora vågor än, men har en rätt bra bild av hur den funkar i allmänhet.
Jag kan skriva lite här också, men först tre frågor.1. Vad menar du med stora vågor. Typ supersnabb dubbel mast och perfekt sideshore eller logohögt och lite halvsegt.
2. Hur seglar du när det är stora vågor. Vågar du ligga på på fullt framfotsskär och seglet nedlagt pekanden snett framåt alá Polakow eller står du lite mer upprätt och “styr” down the line och kanske går upp mot vågtoppen lite försiktigt? Vad gillar du hos din nuvarande bräda, möjligheten att ligga på mycket kant i hög fart eller kontrollen i sväng i hög fart?
3. Förutom som storvågsvapen, vad vill du ha brädan till? Vad/var seglar du mest, vilka segelstorlekar, vilka övriga brädor tänker du komplettera med? Hur stor är du och hur stor är din nuvarande bräda? Har du någon speciell stil (eller vision om vad du vill göra) i vågridningen (typ “down the line och stora airials eller höghastighetscutbacks” eller “vertikalt med feta läppslashningar”).
-
Tack för du tar dig tid Ola.
Med stora vågor menar jag ca 3 meter, “svensk standard fart”. Även om ingen tror det så har vi ganska feta vågor när det väl blåser i blekinge. Men visst, det är ju inte SA och där är jag inte heller på besök så ofta. Jag är ju givetvis ingen Polakow, fast när man talar om min vision så kommer man rätt nära honom. Skulle vilja påstå att nuvarande bräda (248cm, ca 70L tror jag) är kanon just för att man kan svänga ner hårt för en brant våg utan att man trycker igenom, den är förhållandevis fet framför mastfoten, samt att den har mycket rocker vilket jag gillar.
Seglar mest 4.7 samt en hel del 3.7 (Pozo och vinterhalvåret i Sverige). När det går uppåt 5.5 så alternerar jag med en Naish Pig (vilket också är en kort och bred bräda) beroende på vågförhållanden. Vill inte handla på mig flera brädor än detta.
Hoppas du kan få ut någon analys av detta. Jag är mest orolig att smälla en massa tusenlappar på något som jag inte alls är trivs med.
just det, jag väger ca 75 pannor och är 1,79m. -
OK
Jag har inte kört stora vågor i Blekinge, men jag skulle gissa att de motsvarare några av de andra fina Sverigespotsen (Åsa, Torö, Gislövshammar etc). Det är inte många vågor i Sverige som är riktigt snabba och “down the line”. Även om vågen (i t ex Åsa) är brant och kraftfull så bryter den på ett sätt som gör att man inte direkt ligger och speedar down the line och rippar sväng efter sväng. Istället får man ofta leta runt lite på vågen, dra på en eller kanske två svängar, svänga tillbaka upp på toppen och hämta fart sedan köra vidare, ta lite höjd och positionera sig lite etc. Känner du igen dig? Det kan som sagt bli bra kraft, bra storlek och bra fart tidvis, men det handlar fortfarande mycket om acceleration och position.
När det gäller EVO:n så är den för det första grym i mindre segare vågor och/eller mindre vind. I sådana förhållanden tror. jag inte det finns många som inte skulle gilla den. När det börjar gå fortare är det mer en smaksak. Det som EVO:n gör bra är att den accelererar bra. Är vågen lite “tight” (dvs du har inte så mycket plats på dig att ligga och speeda down the line innan det är dags attt gå upp mot läppen) så är accelerationen en stor fördel. När du droppar in på en lite större och snabbare våg med EVO:n så krävs ibland en liten justering av tekniken. Man bör hålla ett visst tryck på mastfoten genom hela början och mellandelen av bottensvängen. Brädan går mycket bra genom chop etc, men det gäller att man alltså ser till att ha så mycket rail som möjliget i vattnet. Jag har inte tänkt på detta så mycket med vinden från höger, men i andra riktningen (som jag är mer ovan att segla) är det mer tydligt för mig. Troligen är alltså deta en fråga om teknik.
Det som EVO:n fortsättningsvis är fullkommligt outstanding på är att gå vertikalt upp mot vågen. På de flesta andra brädor får man bryta och pusha lite för att i slutdelen av bottensvängen få brädan att fortsätta upp mer vertikal men EVO:n liksom gör detta av sig själv så fort men börjar släppa trycket på railen och flytta vikten bakåt. Detta gör brädan bra både i låga och höga farter.
Det som är svårare är att istället låte avslutningen på bottensvängen vara rakare och göra en skärande cutback i hög fart. Träffar du läppen går det bra, men skall du ha ner tailen i vattnet så krävs det helt enkelt för mycket kraft för mig (på EVO 74:an som visserligen också är en stor bräda för mina 68 kilo). I lägre farter är förstås inte heller detta något problem och då gör brädan en grymt skön carvsväng på toppen (och behåller också mer fart upp än en “vanlig” bräda. En detalj till som EVO:n gör mycket bra är när man skall återhämta sig efter att ha hamnat i vitvattnet efter en lite air eller en sväng i läppen. Då är brädan väldigt stabil.
Det är alltid svårt att veta hur någon annan kommer uppfatta en bräda, men ett försök till sammanfattande generalisering kunde vara att EVO:n helst vill köra mycket upp och ned för vågen (gå vertikalt) och träffa läppen. Ju större det blir, desto mer “speciell” teknik kräver den i bottensvängen. Personligen tycker jag det gör den till en närmast ideal Sverigbräda (men så stämmer den också bra med den stil jag helst vill köra).
Jag har hittills kört en EVO 74. Under sommaren i Portugal och sensommaren och hösten i Sverige har det varit några fina vågdagar. Jag har en liten Acid 62 också, men trots att EVO74:an är stor i volym för mig är det inte ofta jag kört A62:an. Det har varit när det vart bra drag i 4.0 eller 3,5. Någon enstaka gång har jag känt av att EVO:n krävt för mycket i skärande toppsväng med hög fart.
På väg är också en EVO 70. Jag har inte kört den än, men den skall dyka upp i slutet på månaden och jag hoppas hinna få den innan jag åker till Maui i början på mars. Kanske är det en mer allround bräda för dig än 74:an. Själv tjatar jag också om en EVO 62, men det ligger i så fall längre fram i tiden.
Om du vill testa EVO tror jag för övrigt att de är rätt lättsålda på begagnatmarknaden om du inte skulle gilla den (men man förlorar förståss ändå en hel del på sådana affärer).
-
Svar till:
på EVO 74:an som visserligen också är en stor bräda för mina 68 kilo.
[/ QUOTE ]
Detta känner jag kan vara en nackdel då jag absolut inte vill ha en för stor bräda. Har du seglat i hammar vind med 3.X segel, funkar det? Kanske man ska spana in om det kommer en 70 då?
Annars känner jag mig ganska övertygad om att testa. Tack för ett utförligt svar, jag bjuder på en bärs om du kommer till Ronneby -
Jag har kört EVO74:an ned till överriggad 4.0 i kombination med superchop ett par gånger men ej med 3.5. Även om brädan som sagt är stor rent volymmässigt så funkar segling i sådana förhållande mycket bra eftersom brädan är extremt lugn och kontrollerbar. Jag skulle säga att den faktiskt klarar den här typen av förhållanden bättre än de flesta andra 75-litersbrädor.
En grej med EVO:n är at den känns störrre än vad den är i extrem lättvind. Står man helt still sjunker den såklart som vilken anna bräda som helst med samma volym, men när man bara rör sig sakta framåt så ger den bättre flytkänsla än en traditionell vågis av motsvarande volym. Detta gör att man kan välja EVO:n mindra än normalt. När det blåser på rejält tycker jag dock inte (som sagt ovan) att den uppför sig som en större bräda.
Vilken storlek man än väljer tror jag alltså att mna får en bräda med att stort spann. För dig är det alltså en smaksak i valet mellan 74 och 70. Dock, eftersom du har en större bräda känns nog 70:an som en bättre kompromiss (förutsatt att den för övrigt funkar som 74:an, vilket jag förhoppningsvis vet om en månad).
-
Svar till:
Jag skulle säga att den faktiskt klarar den här typen av förhållanden bättre än de flesta andra 75-litersbrädor.
En grej med EVO:n är at den känns störrre än vad den är i extrem lättvind.
[/ QUOTE ]
Det verkar alltså som att du tycker att EVO:n är den ultimata vågbrädan om man bara ska ha en. Stor i lättvind och kontrollerbar i hårdvind. Stora vågbrädor och vågbrädor av Fish-typ brukar ju snarare anses vara en mycket specialiserad form av bräda, en lyx om man kan kosta på sig att ha en extra bräda just för de extremt få dagar (i alla fall i Europa) då det är stora fina vågor men dåligt med vind. Man kan ju tycka att en bredare bräda borde bli “överriggad” fortare, vara studisigare i hårdvind och att den breda nosen gör den svårkontrollerad i luften i hårda vindar.
-
Svar till:
Svar till:
Jag skulle säga att den faktiskt klarar den här typen av förhållanden bättre än de flesta andra 75-litersbrädor.
En grej med EVO:n är at den känns störrre än vad den är i extrem lättvind.
[/ QUOTE ]
Det verkar alltså som att du tycker att EVO:n är den ultimata vågbrädan om man bara ska ha en. Stor i lättvind och kontrollerbar i hårdvind. Stora vågbrädor och vågbrädor av Fish-typ brukar ju snarare anses vara en mycket specialiserad form av bräda, en lyx om man kan kosta på sig att ha en extra bräda just för de extremt få dagar (i alla fall i Europa) då det är stora fina vågor men dåligt med vind. Man kan ju tycka att en bredare bräda borde bli “överriggad” fortare, vara studisigare i hårdvind och att den breda nosen gör den svårkontrollerad i luften i hårda vindar.
[/ QUOTE ]
Man skall väl påpeka att Evo:n INTE är en klassisk fishbräda utan en renodlad vågbräda, även för mkt vind och snabba vågor.
/adde
-
Ja, faktiskt. Inte bara jag utan ävan många andra seglare samt tester i diverse magasin utrycker att just allroundmässigheten kanske är EVO:n största styrka. Skulle jag enbart ha en vågis (“världen runt”) skulle jag välja en EVO, troligen 70 (som jag dock inte testat än och kanske ännu mindre om en sådan fanns). Som endavågis för sverigebruk är valet ännu enklare för mig.
Bredden och den breda tailen visar sig ha väldigt lite att göra med kontrollerbarheten i hårdvind och chop. Jag har kört flera brädor med bredd på 50-52 som definitivt inte varit mer kontrollerbara än EVO74:an (med sina 56 cm).
Jag kan gärna utveckla varför jag tror EVO:n funkar på detta sätt (dvs vilka shapedetaljer som bidrar till kontrollerbarheten i detta fall) om någon skulle vara intresserad.
-
För två år sen var vinterns pryl dakine core contur stroppar. Förra året var det supersonic och i år är det visst Starboard Evo. Det ska bli kul och se om det här blir en trend som håller i sig. Jag tror själv att breda korta brädor har en framtid om man får dom lättkontrollerade och följsamma under fötterna.
Min fråga till Ola och er andra som testat. Hur funkar en så pass bred bräda och framför allt bred i tailen att rida vågor med i tåsvängen?
/L
-
OK, börjar bli övertygad även om jag inte hade en tanke på att köpa en EVO innan jag såg det här på konfen men det kanske är ett bra koncept, särskilt för mig på ca 90 pannor. Läste ett par tester på Starboards hemsida och det var ju ganska positivt… Bara att slå till alltså. 80-litraren borde väl vara bra för mig (90 kg, tänkte köra 4.2 och 5.0, i nödfall kanske 5.7 om det går), frågan är om det är värt att satsa på wood eller om D-ram funkar lika bra? Några erfarenheter vad gäller hållbarhet/prestanda. Jag har fått för mig att Starboards wood-edition är ganska ömtåliga för slag jämfört med andra märken. Kanske D-ram är starkare?
-
Jag vet inte hur det är med hållbarheten. Jag har inte haft några sådana problem. Min EVO blev överkörd av en kille som kom i full fart nedför en våg, och då blev det skador efter fenan, men det blev bara ett “snyggt yxhugg” som gick bra att laga.
Det jag läst och även tror själv är att Wood inte är skörare, men lite svårare att laga snyggt om man får skador i träområdet. D-ram är ju lätt att laga snyggt. Å andra sidan är det inte så vanligt attt mna får skador i området där det är rent trä.
-
OK. Jag tror att kontrollerbarhet kan vara olika saker i olika situationer och för olika seglare. Traditionellt brukar ju smalhet och mycket v sägas ge bra kontroll. Kanske är detta sant, med jag skull snarare säga att detta ger en lugn gång genom relativt snällt chop och i inte allt för mycket vind. Är det tokblåsigt och tokchoppigt kommer det oavsett shape bli så att brädan blir lite oavsiktligt luftburen då och då. I mitt tycke är det då hur brädan hanterar dessa situationer som avgör hur enkel den är att köra i hårdvind.
På EVO:n finns ett par detaljer som gör den bra på detta. Dels verkar konkaver (enkelkonkav fram) rent generellt ge en lugnare gång och en mkukare kontakt med chop. Jag vet inte exakt varför, men gissningsvis har det att göra med att vatten som träffar brädan får ett stabilt flöde över den krökta ytan. Allt fler vågbrädestillverkare använder konkaver på sina brädor. Starboard och AHD har gjort det länge, nu kör även t ex JP och Quatro hårt med liknande bottenformer.
EVOn är också ovanligt kort. Det betyder att i luften får vinden mindre “hävstångsverkan” än på en längre bräda. När vinden tar tag och försöker vrida brädan ur fötterna på dig (och helst trycka ned nosen i vattnet lite i lä…) så har du mer att säga till om. Detta accentueras av en rätt bred stance på EVO:n.
Vidare är EVO:n bred och rund i nosen. När vinden blåser tag i brädan så ger nosen stora marginaler vid landningen. Det känns som att när brädan är på väg att landa lite snett så tar lämplig del av nosen i och brädan rätas upp på kurs automatiskt. Detta gör att brädan känns säker och att man vågar slappna av mer än annars, speciellt på halvvind eler slör, tycker jag.
EN annan kontrollfråga tror jag har att göra med rockerkurvan. Det spelar in väldigt mycket i bottensvängen, man också en del rakt fram. EVO:n, i likhet med många traditionella brädor, har en relativt lång del av rockerkurvan under framfoten som är rätt rak (egentligen är det lite mer komplext och konkaver, v mm kommer också in i bilden). Det gör liksom brädan stabil i längsled och en mindre obalans skickar inte direkt brädan in i sväng eller nå´t. Brädor som har en lite mer “kontinuerligt krökt” rocker (och inga andra shapedetaljer som “plattar ut rockern”) blir i och för sig väldigt loosa, men kan också bli svårkontrollerade på grund av detta.
Log in to reply.