Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Lastbilsregistrering.

  • Lastbilsregistrering.

    Publicerad av anonym-anvandare på 14 juni, 2004 vid 10:34

    Efter att ha försökt hitta vettig information själv så ger jag upp. Kan någon upplyst berätta vad som gäller för att få registrera surbuss som lätt lastbil? Hur många säten kan man få ha kvar / få dispens för?
    Tack.
    Jacob

    judo-freddan svarade 20 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • patrikol

    Medlem
    14 juni, 2004 vid 11:58

    Ombyggnad av personbil till lastbil
    För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande:

    Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
    Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
    Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
    Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
    Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
    Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 900:- vägning 250:-
    För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.

    För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak. En vanlig ”Sedan” kan även klassas som lastbil om den är 4-dörrars och det främre lastutrymmet lätt kan nås genom bakdörrarna utan att lastförskjutningsskyddet inkräktar på öppningen. Båda utrymmena måste ha bindöglor.

    Om bilen är utrustad med sidokrocksydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade.

    För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. T.ex. bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell.

    För lite större bilar typ Vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan.

  • philippos

    Medlem
    14 juni, 2004 vid 17:11

    Vad krävs för husbilsregistrering? Jag tyckte jag läste att skatten då blir ännu billigare.

  • patrikol

    Medlem
    14 juni, 2004 vid 22:57

    Med stöd av 4 § fordonskungörelsen föreskriver Vägverket att bil som permanent är försedd med karosseri inrättat som bostadsinredning för högst 8 passagerare utöver föraren ska hänföras till fordonsslaget lastbil.

    Är bilen så inredd att det klart framgår att den är avsedd för transport av fler än 8 passagerare klassificeras den som buss.

    Vidare gäller att personbilsklassificering kan bli aktuell då det av inredningens utförande och omfattning klart framgår att bilen huvudsakligen är byggd för att transportera passagerare.

    För att en bil vid registreringsbesiktning ska kunna betraktas som husbil d v s erhålla karosserikoden ”skåpbostadsinredning”, ska det mobila boendet kunna ses som det primära syftet med byggnationen. Därför krävs följande:

    Att det finns möjligheter till övernattning i säng eller motsvarande.
    Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder mm.
    Att denna utrustning upptar väsentlig del av skåpet.
    Att utrustningen är fast monterad och kan utnyttjas inifrån skåpet.
    Att det klart framgår av inredningen att det är fråga om ett bostadsutrymme.

    Uppfylls inte dessa krav beskrivs skåpet på annat sätt.

  • philippos

    Medlem
    15 juni, 2004 vid 06:02

    Aha ok. Var har du fått tag på all denna info?
    Hur har du inrett multivanen? Vore kul att se lite bilder.

  • patrikol

    Medlem
    15 juni, 2004 vid 07:20

    All infon finns på bilprovningen.se Multivanen är just en multi van! Så den är ombyggbar från 7 personer till dubbelsäng på 5 min den är semikomplett från början men dock inte som komplett husbil ett mellanting för oss stackare som inte har råd med två bilar.

  • falk__enberg

    Medlem
    15 juni, 2004 vid 08:29

    Tilläggas bör att om lastutrymmet är längre än 170 cm så får man ha kvar baksätet.

  • eddie

    Medlem
    27 juni, 2004 vid 15:34

    När man läser sådana texter så får man lätt intrycket att det är omöjlgt att LB-registrera en bil. Så är inte fallet… du behöver endast montera ett lastgaller och sedan besiktiga om bilen. En bilhandlare brukar ta 3-5 tusen för att hjälpa dig med detta.
    Har själv en Jeep Cherokee som går som LB.

  • getwet

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 14:01

    Skatten blir inte lägre om det är en husbil, däremot är skatten för lastbil lägre än motsvarande vikt för personbil. Så om man har en LB och reggar om den till LBhusbil så skiljer inte skatten sig åt förutom några få kronor. Bilen blir oftast tyngre med inredning.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juli, 2004 vid 09:44

    Efter jag läsde nu alla de beskrivninger förutsättningar hur en Multivan kan registreras, vad är bäst?
    Jag kommer att flytta till Malmö i två veckor och ska nyregistrera var 2001 VW-Multivan med hubtak(?). Vad är billigast och bäst? Som lastbil, husbil eller normal personbil? Om bilen registreras som husbil kan jag inte använder den på normal sätt?
    Tack för hjälpen!

  • baywatch

    Medlem
    12 juli, 2004 vid 17:14

    Blir det bara inte en massa jobb att registrera om? Man kan väl inte tjäna så våldsamt mkt på det (det kostyar ju att konvertera också)… Jag betalar gärna lite mer än att ha galler och alla möjliga saker för att få registreringen godkänd…

  • patrikol

    Medlem
    12 juli, 2004 vid 20:51

    Känner väl lite så själv Multivanen som Buss, Personbil, Lastbil fyller alla mina behov använder den mest som personbil med tillhörande säten, Övernattningsbil med dubbelsängen som du drar fram på några minuter eller som omkläddningsrum när det är kallt i väntan på vind som fikarum med bordet när man väntar på vind. Den mest kompletta bil jag någonsin sett väntar fortfarande på att någon skall komma med något bättre men än så länge så är det enligt mitt sätt och se på det inte någon som kan det men visst närmar sig konkurenterna. Att bygga om bilen till något annat har för mig aldrig varit aktuellt men det blir säkert några pengar man kan tjäna på det enda egentliga nackdelen som bilen har är bensinförbrukningen vilket är en nog så viktig detalj är väl egentligen den enda anledningen som skulle kunna få mig att se åt något annat håll men men hoppas ju att T5 skall vara bensinsnålare eller att idiot Sverige ändrar på disel reglerna så att man kan köpa en turbodisel istället.

  • sbjorne

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 00:10

    Mest förtjänst är det om man har en dieselbil, på grund av skatten….
    Min Cheva kostar ungefär 1500 om året som lastbil i skatt, som personbil hade den kostat 12-15 tusen…

  • patrikol

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 06:02

    Tänk bara på att en personbilsreggad diselbil inte blir lönsam förrens du kört minst 3000 mil allt innan det är ren förlust. Helt sjukt men förhoppningsvis så tvingar EU fram en ändring så småning om och då blir det Disel helt klart i Tyskland kör man ju nästa uteslutande disel!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 06:54

    Stämmer det??? 12-15 tusen kr för en turbodiesel? Min VW är en ”normal” 2,5 l, 75 kW tdi med en tomvikt av 1959 kg. Det är inte våldsamt mycket pengar, det är en förmögenhet till mig! Tack för alla råd!
    Patrikol, på den tråd beskriver du, att enligt 4 § fordonskungörelsen en multivan kan registrerats som lastbil, om det har bostadsinredning. Behöver man dessutom så en lastgaller? Vem kan hjälpa till förran registreringen i Malmö?

  • sbjorne

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 09:57

    Min bil har 3500 kg totalvikt, därav den höga skatten som personbil frown.gif
    Jag hade en Mercedes innan som vägde strax över 2000, och en sådan som diesel kostade 8400 om året i skatt crazy.gif

    Jag hade gärna haft den som vanlig personbil så jag kunde köra utan gallret……
    Hoppas dom ändrar reglerna…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Lastbilsregistrering.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.