• adde

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 06:10

    Är google trasig? grin.gif

    IMCS & MCS

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 08:24

    Styv – hårdhet i masten?!

  • ola-h

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 09:04

    Värt att kommentera är att de allra flesta master av en given längd idag har samma IMCS angivet på dem: T ex är den övervägande parten av alla 400-master angivna som IMCS 19. I verkligheten skiljer det dock rätt mycket mellan olika master och i ett test som SURF gjorde på skinnymaster (alla utom en angivna som IMCS 19) så fick de världen på mellan ca 18.5 och 20.7, dvs en skillnad på dryga 2 IMCS steg. En sådan skillnad är mycket tydligt märkbar vid segling. Troligen gäller motsvarande också ”vanliga tjocka” master. Till räga på allts skiljer sig dessutom helt säkert masternas böjkurva minst lika mycket, även om de besrkivs som constant curve.

    Så, I praktiken är numer IMCS inte att lita på. Provriggning, provsegling eller andras erfareheter är ett nödvänding komplement om man vill vara säker på att hitta en passande mast till sina segel.

  • s

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 12:52

    Bra att du komplicerar saker Ola!
    Känns också bra att vindsurfingbranchen inte är styrd av tyska tekniker utan det finns lite variation och ”klantmån” då de kladdar på plast på sina master.

    Jag seglar Arrows på Arrows och det fungerar naturligtvis klanderfritt. En lustig sak är att de säger att den ideala masten är Arrows Ultimate Move till mina segel, vilket INTE är top-of-the-line masten utan masten med 75% kolfiber. Nästa år kommer de med RDM till seglen. Kanske har de redan nu börjat snegla på RDM och därmed syr seglen för en segare mast istället för mina snärtiga spjut med 90% kolfiber. wink.gif

    /Staffan

  • ola-h

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 13:16

    Jo, kladdmån finns det säkert och visst är det bra att allt inte är entydigt.

    För att klargöra lite så var det alltså olika märken och modeller som SURF testade. Huruvida det skiljer mallen olika exemplar av samma modell vet jag inte. Troligen gör skiljer det lite även här, men långt ifrån en hel IMCS-grad, om jag får gissa. Högkvalitativa master görs trots allt i en väldigt kontrollerad process, långt mer kontrollerad än t ex sandwichbrädor (som ju typiskt varierar +-5% i vikt, dvs flera hundra gram uppåt och nedåt).

  • lajvarn

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 14:13

    tackar för svaren. nu hänger jag med i snacket lite mer.
    /Love

  • s

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 09:40

    Jag har läst genom detta med MCS och IMCS märkningen på master.

    MCS är styvheten och IMCS är sedan en omräkning så att det ger ett värde i förhållande till längden.

    Detta fick jag fram i Excell:

    MCS_LÄNGD_IMCS
    25_370_16,17438563
    25_400_18,90359168
    25_430_21,84546314
    25_460_25
    25_490_28,36720227

    Formel =(MCS*LÄNGD^2)/460^2

    Betyder detta att det egentligen inte spelar någon roll med mastlängden? Det går lika bra att köra en 5.3:a på 400 mast med lång förlängning som med en 430 mast?

    Då behöver man bara kolla att masten har rätt MCS tal och att man har tillräcklingt lång förlängare. Dvs att jag skulle klara mig utan 400 mast. En 370 och en 430 skulle räcka.

    Vad säger Dr.Helenius om det?

    /Staffan

  • ola-h

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 10:21

    Det är faktiskt tvärtom, kan man säga. IMCS är styvheten och MCS något som i praktiken är rätt ovidkommande. Problemet är att IMCS (som motsvarar den verkliga styvheten på maströret) inte är så lätt att mäta. Det hela funkar enligt följande: Tänk att du har en jättelång pinne, som är lika styv hela vägen. Kapa till ett par olika långa bitar. Säg en som är 5 meter lång och en som är 0.5 meter lång. Lägg de två bitarna på bockar och häng 30kg mitt på (som vid MCS-mätning). Förutsatt att båda pinnarna håller så kommer förstås den långa att böja ned mycket mer (och därmed ge ett lägre MCS-värde). I princip är det en slags hävstångseffekt som är inblandad.

    Framsynta fysiker insåg för länge sedan hur allt detta hänger ihop och det visar sig att kvadraten på längden är signifikant för nedböjningen. Det är därför kvadraten på förhållandet mellan längden på masten man mäter (vill finna IMCS för) och längden på en ”standardmast” kommer in vid beräkning av IMCS.

    Så IMCS är alltså ett sätt att mäta styvheten på maströret på ett sätt så att rörets längd inte spelar någon roll.

    ”Standardstyvheten” på master har ju ett tag varit 460/IMCS25, 430/IMCS21, 400/19, 370/17, 340/15). På korta master har jag en känsla av att man börjar frångå detta och göra de korta masterna mjukare, typ 370/16 och 340/13.5. Dessa kortisar kommer då, liksom de längre masterna, nästan hamna på MCS 25. Varför ett konstant MCS-värde (t ex 25) skulle vara bra är dock en fråga jag inte kan svara på.

    Men oavsett detta så är den verkliga styvheten på Staffans 400 och 430 olika. 400:an med förlängare kommer vara mjukare än 430 utan förlängare. Om förlängaren skulle råka vara ungefär lika styv som maströret är så kommer en 400/19 mast förlängd till 430 att ge ett IMCS värde på just 19 (och inte 21). MCS-värdet på den förlängda masten skulle hamna på ca 21.7 (och inte 25).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 10:54

    Äh fasiken Ola hann före igen men så här har jag fattat(har ju redan skrivit en massa blaj , kan ju inte bara kasta bort det).

    Så är det tänkt, men det finns ingen 430 med mcs=25+3=28, vad jag vet.
    Alltså till en å som är 4m bred en tjock planka till en å som är 4,9m bred en både tjockare och längre planka. Annars blir det rätt svajjigt om man bara förlänger den första plankan.

    Man kan också säga att IMCS bara är en hypotetisk angivelse, enl.
    -Om jag förlänger min 400 mast till 460 blir nedböjningen större för samma last. Lika stor som en 460 mast med bara mcs 19.
    -Om jag förkortar min 490 mast till 460 blir nedböjningen mindre för samma last. Lika liten som en 460 mast med mcs 29.

    Mycket förenklat kan sägas:
    Masterna lindas tjockare om det skall vara långa än om det skall vara korta.

    Man vill alltså ha samma nedböjning för alla segel, oavsett storlek och modell. Därför talade man ett tag endast om rätt längd på masten för den skulle ju alltid ändå ha den faktiska MCS 25. Den andra angivelsen är ju som sagt bara hypotetisk.

  • stinger

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 11:08

    När vi ändå är inne på master: Är godstjockleken konstant hela vägen nerifrån och upp?

  • ola-h

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 11:53

    Nej, normalt sätt inte.

  • s

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 12:36

    Jaha, där hade jag fel. Eller är det så?

    MCS vikten på 30kg böjer alltså ner olika långa master olika mycket.

    Men… (detta skulle jag naturligvis kunna räkna ut med mina matematiska kunskaper, det är bara det att det är så förtvivlat länge sedan jag gjorde sådana beräkningar så jag överlåter det åt någon annan att bevisa att jag har fel i min frågeställning istället för att jag skall bevisa att min frågeställning är rätt) … om vi sätter 30kg i en 370 mast och får fram en nedböjning på mitten, sedan jämför vi det med samma 30kg i en 430 mast och får fram en annan (större) nedböjning. Får vi samma DIAMETER på masternas kurva då vi har samma vikt?
    ÄR detta det samma som samma MCS på masterna?
    I så fall så spelar ju längden ingen roll, eller hur? Då kan jag ju köra med samma mast men förlänga mer eller mindre (i teorin eftersom det gäller om förlängaren böjer sig lika som masten).

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 13:26

    MCS = man lägger alltid stödpunkterna i mastens ände oavsett längd. Mest likt verkligheten.

    IMCS = man lägger alltid stödpunkterna med 460cm avstånd oavsett längd. Vid kortare mast förlänger man masten och vid längre mast flyttar man in stödet.

    Så hänger man på 30 kg på master med stöd i ändarna, en som är 400 och en 430 så skall man få lika stor nedböjning.

    Med ett litet segel på stor mast så får man samma sak som att flytta in stödet från änden av masten till det läge på masten som motsvarar själva lufflängden mao en styvare mast.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.