Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing VM 2004 – Mina race

Taggad: 

  • VM 2004 – Mina race

    Publicerad av swe876 på 30 augusti, 2004 vid 11:32

    VM 2004 – Mina race

    Jag satt och skrev ihop en summering av mina race på VM till en kompis som var intresserad och tänkte att det kanske är fler som vill läsa. Läses frivilligt i mån av intresse!

    Banan på VM var av typ kryss-läns med en yttre och inre loop.

    Då det är upp till 120 deltagare på ett VM tycker man att det är för svårt att starta ett fält utan delar upp deltagarna i två grupper efter seedning och sen ny seedning varje dag. Efter sex delseglingar delar man upp deltagarna i guld och silver finaler där den övre halvan av seglarna gör upp om platserna i Guldfinalen. Missar man den här gruppen får man helt enkelt satsa på att vara bäst i silver vilket inte är fy skam det heller. Under rådande förutsättningar tycker jag att det här systemet fungerar bra och då en ny seedning görs varje dag så är det så rättvist som det kan bli med delade fält.

    Att segla i stora fält är annorlunda än att segla hemma i Sverige med betydligt färre seglare och där nivån inte är riktigt lika hög. I Sverige kan man komma undan med en dålig start bara man har bra fart. I VM är starten nästan allt och det är svårt att hämta upp en dålig start då vinden framför en är störd på precis hela banan. Seglar man inte i fri vind spelar det ingen roll hur fort man normalt seglar.

    Race 1
    Första racet på en stor kappsegling är det som sätter ribban inför resten av veckan. Vinden låg på stadiga fem meter med bra tryck i 12.0:an. Det såg dock ut som om vinden skulle kunna öka vilket gjorde segelvalet svårt. Efter en del test så bestämde jag mig för 12.0. Starten är mycket viktig och jag prioriterade att komma iväg i starten framför att riskera att fastna i andra led och bestämde tidigt att starta för styrbord på babordsdelen av linjen trots att det var viss styrbordsfördel. När starten gick så visade sig taktiken ha varit framgångsrik, jag kom iväg på skottet med stora luckor både i lovart och lä. Väl i fri vind kan man segla sin egen väg vilket alltid är bra. Jag kom upp till kryssmärket på runt femtonde plats och resten handlade mest om att inte missa layline för mycket och att stå på benen. I mål kom jag på sjuttonde plats. Bra race i bra vind!

    Race2
    Vinden verkade inte vilja stabilisera sig och låg och svängde fram och tillbaka i olika styrkor. Starten närmade sig och jag valde att segla med 12.0 istället för 11.0 och hoppades på att det inte skulle öka. STORT MISSTAG. Fem minuters skottet gick och jag hade ett optimalt segel, när det var två minuter kvar till start var jag så överriggad att jag knappt kunde stå kvar på brädan. Att segla överriggad går men är inte effektivt. När det var tio sekunder kvar till start kördes det för fullt längs startlinjen där jag hade tänkt starta på mitten och utnyttja underbågen. Starten närmande sig och jag kunde omöjligt få in foten i bakstroppen och lova upp vilket resulterade i att jag kom iväg i tredje led. Katastrof! Kryssen gick sen som väntat, långsamt. Halvvinden var en kamp för att lyckas stå kvar. Länsen gick riktigt bra där jag kunde ta in lite av det jag hade tappat tidigare men inte tillräckligt. Plats i mål: 35, vilket var utanför Guldfinalsplats.

    Race 3
    Direkt efter race 2 var det dags igen. Jag hade nu bytt segel och fena och kände på väg ut till start att mitt trim var så perfekt som jag kan få till det. Mycket skönt! Femminuters skottet gick och jag tajmade klockan perfekt. När det sen är cirka två minuter kvar till start tittar jag till på klockan och upptäcker till min fasa att den har stannat. Jag trycker desperat på alla knappar som finns men den är död och fast på 12.22. Att försöka starta bra när det enda man har att gå på är alla andras startförberedelser är dömt att misslyckas vilket naturligtvis gjorde att jag kom iväg sist eller åtminstone bland dom sista. Tjugofem minuters kamp för att plocka platser följde men det är svårt när fältet är fyllt av världsseglare. Resultat: 37. TACK FÖR DET RONSTAN (tillverkaren av min föredetta startklocka)!

    Race 4
    Efter två riktigt dåliga race ligger jag utanför guldfinalen och känner viss press på att göra bättre resultat. Vinden håller som tur är inte på att konstra och segelvalet är lätt. 11.0. Fenvalet är desto svårare då jag inte kan bestämma mig för soft eller medium Deboichet R13. Det blir mediumfenan sam alltid fungerar, vilka förhållanden det än är. Jag går inte riktigt lika bra på kryssen med denna som med min soft fena men jag kan alltid kontrollera min utrustning. Jag startar för styrbord på mitten av linjen trots en kraftig babordfördel. Att starta babord är något som kan gå hur bra som hellst men på ett VM så får man räkna med att krockar är en realitet vilket jag i den här starten såg några stycken av då många valde babordsalternativet. Det är för dyrt och farligt för mig som MÅSTE bättra mina resultat. Jag kommer iväg bra och seglar ut till babordhörnet på kryssen och rundar runt femtonde plats, tappar sen några platser på andra varvet och slutar som 19:e man i mål.

    Race 5
    Startlinjen är nu tillrättalagd och starten går nu mindre vilt till, en och annan krock blev det sannolikt men jag klarade mig igen. Skriker man bara tillräckligt högt brukar till och med världsstjärnorna flytta på sig… Jag seglar nästan ett identiskt race som det innan. När jag rundar in på halvvinden in mot mål sneglar jag en kortis bakåt och ser att fem meter bakom mig kommer världens bästa brädseglare medräknat samtliga dicipliner dundrande, Antoine Albeau, fem meter bakom honom kommer den nyblivne världsrekordhållaren i speed, Finian Maynard. Jag inser tyvärr att dessa herrar är inte några jag speedar ifrån utan chansar på att segla en djup underbåge och hoppas på att vinden ska mojna något närmare stranden där målbåten ligger och på så sätt kunna segla högre och fortare där när de bakom mig som seglare en överbåge måste falla av och gå djupt. Jag gick förlorande ur fighten men det är roligt att då och då kunna segla mot killar som dessa. Nästa gång tar jag dom! I mål kom jag på 19:e plats.

    Race 6
    Inför den sista seglingen i kvalomgången ligger jag på 54:e plats och allt jag behöver göra för att klättra några placeringar och därmed kvala in till guld finalen är att låta bli att göra misstag. Jag lyckas komma iväg i första led i starten på mitten av linjen och kör på säkerhet resten av seglingen. I mål kom jag på 25:e plats vilket gjorde mig mycket nervös. Skulle det räcka? Som tur var räckte det och jag kvalade in till guldfinalen som 49:e man av 52.. Tyvärr tar man med sig poängen från grundomgången till finalen men om man ligger i slutet av fältet har man alla möjligheter att klättra resultatmässig.

    Guldfinal 1 – Race 7
    Då det nu bara är den absoluta toppen av världens Formulaseglare att fightas med kan vem som hellst inse att det är svårare än innan men om det var lätt skulle det inte vara roligt! Redan på startlinjen märktes det att det var final, ALLA satsade hårt och de flesta lyckades, hårdare start har jag nog aldrig sett. Runt varje märke var det nu också betydligt tätare. Jag lyckades någorlunda i starten på mitten av linjen som jag numera hade fått viss rutin på. Efter första kryssen och en väldigt kort andra kryss på ytterloopen kom jag i mål som 39:a vilket motsvarar en 19,5:e plats i grundomgången. Jag seglade alltså på ungefär samma nivå som tidigare.

    Guldfinal 2 – Race 8
    Världsmästerskapets sista segling och jag gör en katastrofstart… Woitek kommer och dundrar om mig i lovart tio sekunder före start och jag har inte en möjlighet att komma igång och höjda innan nästa gubbe kommer och ger mig sin skitvind. Det gick helt enkelt inte att starta bra när jag väl råkat släppa förbi Woitek sådär. I mål kom jag på 39:e plats även i den här seglingen hur jag ny lyckades med det.

    Resultat
    Trotts två 39:e placeringar i guldfinalen tappade jag några platser och slutade på 51:a plats totalt. Jag har självklart inte kunnat låta bli att räkna på vad som skulle ha kunnat hända OM jag inte valt fel segel i segling två och OM inte min startklocka gick sönder i segling tre. Vad hade hänt om jag fått ytterligare två nittonde platser i dessa race.? Under dessa förutsättningar hade jag slutat på en trettiosjunde plats men fantisera kan man göra hur mycket som hellst.

    Jag är nöjd med att jag kvalifecerade mig till guldfinalen och att jag kom i den främre halvan av fältet vilket ungefär motsvarar mina tidigare VM resultat. Jag hade vissa förhoppningar om något bättre innan jag åkte till Polen och kände mig i form och väl tränad. När jag tänker tillbaka försöker jag fokusera på det som gick bra och är nöjd med det. Att se till att man har en startklocka som inte går sönder och att välja rätt segel är saker som också ingår i seglingen!

    Jag hoppas att ovan gav dig lite inblick i hur det är att segla VM. Får du möjlighet någon gång tycker jag du definitivt ska prova! 

    Hälsningar
    Jona Ljungström – SWE876

    swe876 svarade 20 år, 3 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing VM 2004 – Mina race

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.