Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › F2 prototyp
-
F2 prototyp
Publicerad av anonym-anvandare på 27 september, 2004 vid 22:40Sätter dom den här brädan i produktion kommer den säkert bli grymm… Ser den snabb ut? Eller kommer den att sjunka . /B
manno svarade 20 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Hehe den ser onekerligen bra spännande ut! Vore skoj att testa den!
-
Testades liknande för 12-15 år sedan, har jag för mig.
Nu kommer kanske flexi-tails tillbaks snart då.. -
Ooou, de där prylarna påminner om Ocke Mannerfelts båtkonstruktioner, där man blandannat utnyttjar att suga ner luft under båten för att minska friktionenen mot vattnet så att båten ska släppa fortare och gå upp i planing.
-
Är det meningen att det ska funka som de där utskärningarna i häcken på den. Eller fyller de någon ytterligare funktion?
/björn -
Det ser ju ut som om luft ska tryckas ner när man får fart framåt och på så sett lfta brädan.
Borde ju bara funka när man fått upp lite fart så det gör väl inte planingen tidigare? -
Brädan suger ned luft i de där intagen, luften komer under brädan och “blandas” med vattnet vilket orsakar turbulens vilket i sin tur gör att brädan får mindre motstånd mot vattnet.
Det man vill förhindra är att det på något sätt uppstår laminär strömning kan man säga lite förenklat. -
Luftblandat vatten under brädan borde öka risken för spinout rätt ordentligt.
-
Det sitter sådana där på F2s kommande formulabräda, verkar det som.
Se bild längst ned på http://www.windsurfingperth.com.au/wboard/f2-2005.html
Bara två “pipor”, men kul!
Boosta På!
-
Med risk för att ha missat någon tidigare tråd så
svamlar på lite…..Jag fick iden att pudla med detta på speedbrädan efter att ha sett ett program som handlade om hastighetsrekordet för båtar med V-skrov, det var någon Amerikansk gul värsting båt som plockade rekordet, den var byggd efter denna princip….
Den hade stora luftintag på däck där luften pressades ner och sedan ut i massa små hål i botten på skrovet, detta bidrog till att båten åkte på en luftfilm/kudde…
Tydligen är det 800 gånger större motstånd i vattnet gentemot luften……Ahh förmodligen därför jag hoppar så högt
Tankarna med luft under brädan späddes på när Liseberg kom med sitt luftspel för några år sedan, (vi snackar minimalt motstånd!!!!), tyvärr projektet pga. tidsbrist.
Men om jag skulle bygga en speedbräda hade jag defenitift satsat på detta !!!!
En tanke…..En extrem Hypersonic liknande bräda, men rejält konkav i nos/mitten till att bli planare baktill så att luften kommer in under brädan och pressas ut platt baktill), borde generera samma effekt, eller….Hmmmm
Nä tacka vet jag feta hopp
//Glenn
-
Såg något liknande på en polares bräda för massa år sedan. Han köpte den när han var i Australien och körde. Skillnaden var att den brädan hade massa “hål” under ( ej genomgående ), från mastfot och bakåt. Ungefär stora som en halv pingisboll. Detta gjorde att vattnet “sögs” ut ur hålrummen och brädan “flöt” ovanpå en luftkudde. Han tyckte den var snabb som fan men j-vligt trög att få och plana
-
Måste man inte åka snabbt som bara den om hålen ska skapa en luftkudde som lyfter brädan. Man får väl se om den kommer i produktion.
/björn -
Nja de fungerar nog på två olika sätt tror jag,
F2s hål i brädan suger nog ner luft av det undertryck som bildas, min tanke var att skapa ett övertryck som genererar en tunn film under brädan, klart, jag har ju inte prövat
Testa själv, Lägg ett nytt A4 på ett plant bord, böj upp ena kortsidan lite och blås in en svag bris under pappret, sen drömmer du bort mot 40-50 knop//Glenn
-
Angulo brädorna var byggda med hål (ej genomgående) på undersidan, dessutom var de assymetriska när kommer deet tillbaka???
Logga in för att svara.