Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tråkigt
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Tråkigt
Publicerad av anonym-anvandare på 3 november, 2004 vid 19:25Det känns som att man börjar packa ihop prylarna…
Det dyker nästan inte upp några inlägg alls här.
Eller är det så att folk inte besöker den här sidan längre?Jag har hursomhelst en fundering: På det glada åttiotalet när jag inledde min surfkarriär körde man ofta hela storlekar mellan seglen. Alttså typ 6.0 5.0 4.0. Sedan hade man en bräda och en mast och så var det bra med det.
Nu när segel och brädor enligt tillverkare och säljare har blivit så väldigt mycket bättre kör man runt halvstorlekar typ 5.8 5.3 4.7 4.2 helst en mast till varje segel och två brädor.Märkligt. Att man bör ha tätare storlekar på dom små seglen har nog dom flesta räkna ut. Procentuelt blir ju skildnaden bättre då. Men ändå.
Om segel mast och brädor är så himla bra idag borde man ju klara sig på två segel, en mast och en bräda. Eller?
Själv skall jag lätta på plånboken och byta prylar till nästa år. Inte för att jag har kvar skräpet från åttio men en föryngring i garaget kommer att pigga upp.Vad har ni för prylar? Är verkligen “stubbie” brädorna så bra eller suger dom fett på plattvatten. Är det något bottendrag i moderna vågsegel. Är en mast värd femtusen spänn? Vilken segelstorlek är egentligen mest användbar i Sverige? Kanske 4.7? Vilket segel sliter ni som seglar hemma mest på? Och till vilken bräda? Har man användning för en 65 liters?
Naturligtvis avgörs det lite av hur fina vågor man har runt husknuten och vad man väger, hur bra man är etc. Men ni som har hållit på ett tag och kör där det faller på: Vad har ni för något?
Kom igen och få lite drag på den här tråden nu! Det är ju av andras misstag man lär sig…
calle svarade 20 år sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jodu, nu blåser vintervindarna över konfen. Då dyker sådana där jämnställdhets-, handsk- och resediskussioner upp… 🙂
Men dina frågor är ju väldigt relevanta. Ger min syn på saken här åsså får vi se vad som händer
“Nu när segel och brädor enligt tillverkare och säljare har blivit så väldigt mycket bättre kör man runt halvstorlekar typ 5.8 5.3 4.7 4.2 helst en mast till varje segel och två brädor.”
– Jag har två brädor, en stor freestyle och en mellanstor vågis. Fungerar utmärkt och täcker bra nära allt. Fyra segel, 6.7, 5.7, 5.0 och 4.2, tre master och en bom. Jag skulle ganska lätt klara mig bra långt med tre segel, typ 7.0, 5.5 och 4.7. Två master blir det då. Men tittar jag på min segling under året, dock har det inte blivit så mycket, så skulle jag klarat mig 90% av gångerna med två segel – 6.7 och 5.7. Faktiskt så skulle det då med många segelmodeller räcka med en mast, en fyrtretti.
“Märkligt. Att man bör ha tätare storlekar på dom små seglen har nog dom flesta räkna ut. Procentuelt blir ju skildnaden bättre då. Men ändå.”
– Att segelstorlekarna ser ut som de gör beror väl på två saker – vana och olika behov. Olika seglare med olika vikt och olika förhållanden bygger upp olika segelgarderober. En lättare person kör 6.2, 5.3 och 4.5. En tyngre väljer 6.7, 5.7 och 5.0, till exempel. Men visst, ibland framstår ju stegen som lite märkliga och ogenomtänkta. Tittar man på mina segel så har jag mindre gap mellan 5.7 och 5.0 än mellan 5.0 och 4.2. Känns lite märkligt, men så blev det. Fick jag välja storlekar helt fritt skulle jag nog haft 7.0, 6.0, 5.0 och 4.2.
“Om segel mast och brädor är så himla bra idag borde man ju klara sig på två segel, en mast och en bräda. Eller?”
– Det har du alldeles rätt i. Jag skulle få mycket segling med 6.7 och 5.7 och en hundraliters freestyle, helt klart. Ibland funderar jag på att skaffa endast detta och köra på det. Lägga resten av pengarna på hyra och resor. (fast jag skulle nog ha tre segel). Skulle jag bara köra vågor skulle femhalv och fyrsju räcka väldigt bra. Med tre segel, sexnoll, femnoll och fyrtvå täcker man fasiken bra nära all segling från hygglig vind till en massa vind. I Sverige blir det ju väldigt sällan vågor om det inte blåser hyggligt i alla fall.
“Själv skall jag lätta på plånboken och byta prylar till nästa år. Inte för att jag har kvar skräpet från åttio men en föryngring i garaget kommer att pigga upp.”
– Föryngringar är trevligt. Fundera på vilken segling du gillar, var du seglar och hur ofta du kan segla. Prioritera hårt. Då kommer en bräda och ett par segel att räcka långt.
“Vad har ni för prylar? Är verkligen “stubbie” brädorna så bra eller suger dom fett på plattvatten. Är det något bottendrag i moderna vågsegel. Är en mast värd femtusen spänn? Vilken segelstorlek är egentligen mest användbar i Sverige? Kanske 4.7? Vilket segel sliter ni som seglar hemma mest på? Och till vilken bräda? Har man användning för en 65 liters?”
– Vilka prylar jag har vet du nu. “Stubbie” brädorna tror jag, efter att ha läst både tester och pratat med folk som äger (och hängt lite, lite granna här på konfen, ah!) kan vara ett riktigt bra alternativ för svenska vågor. Kräver inte sidvind och gör att du kan få ut mer även av en mindre bra våg. På plattvatten är de nog helt OK, men då finns bättre alternativ. En freestylevågis, som det så fint heter, tex. Bottendraget på moderna segel varierar naturligtvis från modell till modell. Det är ju inte som på det glada åttitalet, men det finns helt klart segel med drag i. North Duke, Pryde Search och Naish Force för att nämna några som jag känner till. Om en mast är värd femtusen spänn beror väl på piloten (och hans förhoppningsvis feta plånbok) och behov. Är du formulatävlare – jomenvisst. För mig? Näe. Men en bra mast vill jag ha. Segelstorlek mest användbar i Sverige är ju urlätt att svara på – tolvhalv! Alltså, det beror ju på. 6.7 är mitt överlägset mest använda segel, vilket mitt största segel alltid varit. Men för blåsiga dagar och normaltunga personer är väl något mellan femhalv och lite över sex kvadrat vanligt och funkis om vi pratar vågor och freestalj. Slalom och fart så kryper det upp mot och över en åtta kvadrat. Formulaschnubbarna riggar störst och håller i. Punkt.
“Naturligtvis avgörs det lite av hur fina vågor man har runt husknuten och vad man väger, hur bra man är etc. Men ni som har hållit på ett tag och kör där det faller på: Vad har ni för något?”
– Jag har, för vågsegling (öh, det lilla det blir, bor ju i Stockholm men åker utomlands då och då) länge haft en vågis runt 80-85 liter och varit helnöjd med det. Skulle jag bo i Skåne eller på Västkusten skulle brädstorleken vara något mindre, helt klart.
Men just nu är jag väldans nöjd med mitt “kit”. Nästa år kommer jag att byta vågis, mest för att prova någe nytt. Ursvårt val, men vill hitta en som är bra med 5.7, kalas med 5.0 och fungar fint med 4.2. Lättåkt och härlig skall den vara oxå. Vi får se vad det blir.
“Kom igen och få lite drag på den här tråden nu! Det är ju av andras misstag man lär sig…”
– Ja, av mina egna misstag lär jag mig aldrig, verkar det som… 🙂
Surfa På!
(mitt kit, om det är av intresse, är en Joker 114, RRD Cult 55, Simmer Crossover 6.7, 5.7, 5.0 och 4.2, Simmer master SC10 och SC6 samt en TechnoLimits karbånbom. Streamlined förlängare på det.)
-
Det där med segelintervall är ju olika beroende på hur man seglar. Vågseglare kör helst med bra kontroll, lagom uppriggade, hela tiden och därför behöver de täta intervall. Freerideseglare klarar sig ofta bra med enmetersintervall. Själv kör jag 7,5 – 6,2 – 5,4 – 4,7, alltså med stort intervall för stora segel och litet för små, vilket passar bra. Enmetersintervall hade gett 7,5 – 6,5 – 5,5 – 4,5, alltså lika många segel.
Det där med master är ju ett problem, men det går att ta sig runt det om man klurar lite. Två master brukar dock vara minimum. Ca 6.3-8 kvadrat kan man ofta köra 460-mast och ca 4-5.5 400-mast.
Gällande prisvärdhet är det lite upp till ens egen plånbok. Om 5000 kronor är grymt mycket pengar är det antagligen inte värt det. Själv kör jag med 40 resp 50% i masten och har roligt på vattnet ändå! Fast det är klart, jag skulle nog ha ännu roligare med 100
-
Just det, brädan också… Jag kör med två, 125 och 88 liter. I Stockholm kör jag 125 liter 90% av tiden. Det funkar rätt bra med en bräda också, men man får välja storlek så att den passar för de flesta förhållanden man brukar råka ut för. Man kan alltid köra med mindre segel än rekommenderat (fast utan kontroll) men det ger inte så mycket att använda mycket större segel än rekokmmenderad maxstorlek.
-
Jag bor i Jönköping, där det blåser “planingsvind med 120 liter och 7,5” ungefär hälften så ofta som i Göteborg där jag bodde tidigare.
Jag har därför skaffat formulabräda med 9,0 och 10,7. Jag har också en Fanatic Cross 120 som jag kör med 6,2 och 7,4 (ibland även 5,3) på, samt en gammal vågbräda med okänd volym som jag kör med 5,3, 4,5 och 4,0 på (den kanske skulle gå att ha 6,2 på också men jag tror inte att det är nån vits). Jag väger 87 kg och har hållt på lite över 20 år men inte nån freestylare (har fortfarande inte vågat försöka på nån framåtloop, är 37 år för gammalt?).
Kollar jag på årets surf så har jag vart ute på bräda 26 gånger, varav 5 gånger har varit “badsegling” utan planing, 10 gånger med formulan och planing det mesta av tiden, 10 gånger med Fanatic Cross 120 med planing det mesta av tiden, och 1 gång med min vågbräda och bra ös (Varberg i början av september). Jag har under säsongen lagt till en 7,5a som största segel till Crossen. Hade jag haft den hela året kanske något tillfälle med formulan hade kunnat bytas mot Crossen. Vågbrädan var under renovering vid “kristihim” så då fick jag köra crossen med 4,4 (som senare ersattes av en 10 år nyare 4,5).
Jag har missat några blåsiga dagar (Cross- eller Vågdagar) när jag inte haft tid att sticka ut, men säkerligen betydligt fler när det hade funkat med formulan men jag aldrig kom iväg.
Varje säsong tänker jag att jag borde åka till kusten fler gånger för att få mer segling i vågor och hårdare vind, men det är inte så lätt att få ihop det med familjen.
Skulle jag bara ha en bräda skulle jag välja nåt ungefär som min Cross som ju funkar kanon från 7,5 till 5,5 och ok med 4,5. Skulle jag ha 2 brädor så lägger jag till formulan för att jag mer än fördubblar antalet tillfällen när jag kan plana. Vågbrädan får ju inte vara allt för dyr för de 2 gånger per säsong som den blir använd, men när det funkar med den vill jag inte vara utan den.
Min uppgradering de 3 senaste åren från grejer från ca 1990 till grejer från 2000-2003 har jag gjort till största delen med begagnat som jag hittat här på Köp&Sälj och på http://www.windsurferen.dk till en ganska rimlig peng. 2 brädor, 6 segel, 4 master, en ny formulabom, ny våtdräkt och skor samt några fenor, mastförlängare och mastfot för drygt 21.000 kr utsmetat över 3 år.
Det är klart att det hade vart kul att köpa mer nya prylar men för mig var det ändå ett ganska stort lyft från det jag hade innan, och detta utan att knäcka ekonomin fullständigt.
Ös på med mer tankar så vi får lite fart på forumet så här i novembermörkret!
/Håkan
-
åsså har vi flugviktarens utrusting och segelspann…
Jag väger ca 60-65kg och gillar vågor och liten utrustning.
Kör på en 70 liters renvågis som enda bräda, och har segel 4.2 och 5.0. Pga ekonomi har det övre inte kommit än men det blir alltså 3 segel. 4.2-5.0-5.7.
Detta på en 400 cm mast. Visst skulle jag få mer segling med en 7.0:a och en större freestyle, men ärligt talat så lägger jag de pengarna på resor och hyra….Alla har vi olika prioriteringar och intressen inom surfet, och så länge man är nöjd så är d lugnt…
/calle
-
Jag tror att jag har prioriterat om. Hade förrut 2 brädor (75L våg 100L FS) 3 master 2 bommar och 6 segel (6.9, 6.2, 5.4, 4.7, 4.2, 3.7) Också jag e räkvikt och jag tror att i fortsätningen kommer det bli en bräda kring 70-75L, en bom 2 master 370 o 400 samt 3 eller 4 segel. Grymt nöjd med 3.7 behöver verkligen den ibland…och JA även i Svedala. Så 3.7 4.2 4.7 alt 5.0 ger 3 segel eller så kör jag på 4.7 samt 5.3 vilket ger 4 segel…mest troligt. Men måste ju lägga ett ord för min polare MAgnus från Borås som köpt en ca 85L vågis RRD…fan va go den var…så kanske blir det 2 brädor i framtiden oxå….men i så all 65L samt 85L. Ja ni fattar att man har diverse I-lands problem. Men om jag var tvungen att prioritera hade jag hellre lagt pengarna på resor som vår “fluga” i föregående inlägg.
-
Då ska jag också bidra lite till den här tråden.
Väger ca 80 kg. Bor i Stockholm.
Har en JP Freestyle 103, Fanatic Falcon Slalom 110, Fanatic Bee 144 och en Bic Astro Rock.
Segel är som följer: NP Search 5.4, NPU 5.9, NP Raf Jet 6.2, Hot Sails Maui 7.2, NP Supersonic 8.1, NP RS Racing 9.8.Använder framför allt 5.4, 6.2, 8.1 och 9.8.
Har blivit 25 dagars segling i år, de flesta med planing, nå’ra da’r utan där jag tränade teknik.
Har använt JP:n 12-13 ggr och nyinköpta Falcon-brädan 10 ggr, resten har varit Been.Eftersom man kan köra Falcon-brädan upp till 10 m2 så är det en perfekt sommarbräda, riktigt rolig att köra på och man kan ladda på riktigt stora segel i hårda vindar utan att den viker ner sig. Dock är den inte så rolig när det blåser för lite för att vattenstarta, den är på 110 liter men
i o m att den är så tunn så sjunker den ner till midjan nästan när man ska drar rig med 9.8:an och 8.1:an, blir ubåt första metrarna.JP:n är riktigt rolig från 6.2 och neråt (funkar nog kanon med 7.0 också) och är den bräda jag har använt mest sen jag köpte den förra året.
Nästa steg är en vågbräda och här står jag verkligen i valet och kvalet vad jag ska välja! Ska man ta en stor ‘vanlig’ vågis typ Fanatic New Wave 83 kanske eller ska man köra en FreeWave typ Fanatic FreeWave 86 eller JP FSW 84 eller ska man köra på en stubbie typ Starboard EVO 80, JP Real World Wave 83 och Proof Wave 81. Vill ha en vågbräda tills nästa år men vad jag ska välja blir jättesvårt, tänkte inte ha två vågbrädor i alla fall.
Brädmässigt så är jag nöjd fast vill komplettera med en vågis (Been ha jag mest till teknikövningar i lättvind nuförtiden eller när andra vill prova + att den kan vara bra att ha och ta med barnen på kanske.).
Segelmässigt så tänkte jag komplettera med ett 4.7 och ett 4.2 eller bara ett 4.5, här står jag också i valet och kvalet. De märken jag tänker på främst här är NP Search eller Voodoo eller kanske ett Hot Sails Maui SO.
Irie Man
-
Mycket bra tråd men med en dålig rubrik, jag höll på att missa tråden…..
Svar till:
Om segel mast och brädor är så himla bra idag borde man ju klara sig på två segel, en mast och en bräda. Eller?
[/ QUOTE ]
Kan inte annat en hålla med, sitter ofta och funderar på hur det kommer gå med den här materialhysterisporten….
Det jag främst tycker är synd är att man begår så mycket misstag, inte nog med att det tar på år innan man vet på ett ungefär vad man ska ha, för när man vet det är det läge att börja om igen, dels för att man avancerar och blir vassare man går tex över till våg eller fresstyle, så börjas det om från början igen……..
Som dr Masse sa spelar många faktorer in här, det finns inga självklara regler vad man ska ha, ALLA har olika förutsättningar typ av seglig, sin vikt, var man ska segla är det första man måste reda ut (stor skillnad på att segla i Gbg mot Varberg).
Sen måste man veta inom vilket vindspann man har tänkt och segla, stort vindspann = många prylar = DYT!Sen var de det här med pengar, den nöten som tar knäcken på de flesta, jag menar hade seglen kostat 500:- nya är jag säker på att nästan alla hade haft 6-8 segel i bilen!!!
Det är hit jag vill komma för att svara på citatet,
Vill (!) jag släpa på allt detta och sitta och rigga mer än segla?!?
Jag hade hellre velat ha en sak av varje och justerat seglet efter vind styrkan, man måste nog inse att tekniken inte är så långt fram som vi tror, att det kommer är jag fullständigt över tygad om, frågan är bara när…..Tillbaks till nutid:
Jag själv sitter funderar på vad jag ska ha…..
under de senaste år en har jag insett att det är få dagar här som är riktigt kul, de tillfällen som inte varit bra har antingen berott på att jag varit missnöjd med någon pryl eller att jag helt enkelt åkt till fel ställe (lurad av prognosen)jag börjar med prognoserna……
Jag har plockat ihop en vindsida med de bästa prognoserna samt momentanmätarna på väst kusten, har även byggt en guide som automatiskt indikerar vilka spot som gäller under rådande förhållande, den fungerar förvånansvärt bra med tanke på hur simpel den är, har minimerat mina felval då jag blivigt påmind om spot
men visst en prognos kan slå fel, det är inte mycket vi kan gör något åt detNU PRYLARNA!!!!
Fördelen med alla dessa prylar är att det omöjligt att veta vad som är bäst, taken att det kanske finns bättre prylar är där hela tiden
sen kan vi ju sitta här och diskutera (snacka skit) hela vintern…..Inför mitt kommande köp är seglen i fokus
Då jag seglar mer & mer våg kommer det vara där jag lägger pengarnaJag kommer ha en segelinje – tre vågsegel, en mast, en bom, en vågbräda på 80-85 liter (Jag väger 85)
De dagar det blåser mindre kommer jag tillsvidare fisa omkring på min freeride 93 liter med tillhörande 7.0 rigg
såsmåning om byta detta mot freestyle alt freestylewawe
för att möta vågbrädan….
som ni ser tvekar man fortfarande efter 15 årGlenn – som kommer närmare nirvana för varje år
-
TIMMAR 2004
Month/Hours
April 7,5
May 26
June 29
July 21,5
August 48
September 48
October 13,25
Total 193,25 timmarTop 10 Beaches
Beach Hours
Alnäs 48,25
Skaris 36
Västeråker 33,5
Apelviken 16,5
Haga Park 16
Kappelskär 15,5
Öregrundsgrepen 15
Väddö 4
Blåvand 3,5
Krusenberg 2
Det här är timmar på vattnet med planing Det blev ett riktigt bra år i år med!!!
Board, Sail
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 97, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 87, NR 4,7 m2
Mistral Switch V 97, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 87, Voodoo 4,2 m2
Mistral Switch V 87, Style 5,4 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 97, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 97, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2Mistral MTX 105, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Spirit 6,7 m2
Mistral MTX 105, Spirit 6,7 m2
Mistral Custom Flow266, Spirit 6,7 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 87, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral Custom Flow266, Style 5,4 m2
Mistral Custom Flow266, Style 5,4 m2
Mistral Custom Flow266, Volcano 5,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral Switch V 87, NR 4,7 m2
Mistral Switch V 87, Volcano 5,9 m2
Mistral Switch V 87, Style 5,4 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Diablo 6,9 m2
Mistral MTX 105, Spirit 6,7 m2
Tittar man på det här så används Mistral MTX105/Diablo6,9m² absolut mest, det är ju en racer för plattvatten på Mälaren/HagaPark. Till nästa år så blir det nog bara Switch V97/87 som ligger i bilen med segel 6,9 6,2 5,4 4,7 4,2 3,7. North Volcano5,9/Style5,4m²kommer att ersättas av ett North Natural6,2/Natural5,4m². Sen det vanliga med master och bommar + alla fenor.
Fy för den lede vad jag gillar vindsurfing………. -
Om segel mast och brädor är så himla bra idag borde man ju klara sig på två segel, en mast och en bräda. Eller?
Jodå det gör man.
Jag har i många år nöjt mig med 3,7 och 4,7 samt vågbräda och seglat höst –vinter på östersjön eller västkusten dvs lagt pengarna på resor i Sverige och på sommaren en resa utomlands.
Förra året bytte jag taktik och köpte mig en freestyle våg ca 90 liter.
Nya segel garderoben hotsails 5,9 och ezzy 4,7 används 90 % av ggr. Bägge riggade på 400 90% RDM. Med detta kit har jag verkligen fått utdelning dvs många dagar här hemma.
(Att jag sen har en ”dröse” brädor till sideshore72liter, onshore 68liter och ett 3,5 segel med 370mast som back up är en annan sak.)
Du får väldigt mycket surf med två segel, en mast och en bräda.
Och ensak till med en hel kvm mellan seglen är det väldigt lätt att välja vad man ska rigga./Ola-Ronneby
-
Svar till:
…..Nya segel garderoben hotsails 5,9 och ezzy 4,7 används 90 % av ggr. Bägge riggade på 400 90% RDM……
/Ola-Ronneby
[/ QUOTE ]
Hur fungerar 5.9 seglet på en 400 RDM?, låter väldigt stort segel på den masten, eller?
Vill själv ha så stort segel som möjligt på min 400 utan att nämnvärt göra avkall på prestanda.
//Glenn – som fortfarande söker nirvana
-
Om jag fick välja att bara ha ett enda segel så skulle det bli ett 5.3 NP zone på 430 mast. Du kan ha det både för skapligt bra drag i plattvattenseglingen och ännu hellre i härliga vågförhållanden upp mot 12m/s om du drar hårt i tamparna.
Tidigare tyckte jag att 5.7 var den optimala storleken, men med ett 5.3 får man så mycket mer känslan av ett litet segel med dess fördelar.
Parar du detta segel med en lättplanad bräda beroende på din vikt, nåt från 75 till 100 liter, så har du ett skönt kit för kustsegling med både vågor och plattvatten
Eller så har man segellinjen jag har nu med 4,2 4,7 5,3 6,0 6,7 8,0 och svär varje gång man skall stuva grejerna eller flytta…
Det viktigaste är nog ändå det mentala hos en själv. När jag bodde i Varberg och på Gotland nära havet så hade jag ett större go att komma ut och segla även om det bara var 8,0 vind pga att det är så lättillgängligt ohc man vet att andra är ute ohc myser på sjön. Nu bor jag (för tillfället..?) i helsingborg och jag har märkt ett större motstånd hos mig själv även om det vajar i träden. Detta pga att jag vet att jag måste köra bil 30 minuter minst för att komma till vågsegling, som jag tycker är intressantast, ohc att man aldrig vet hur vinden är eller om det är någon annan ute och kör. Men detta är nog en annan tråd..
Mera skoj
Peder -
Säg till ett gäng att anmäla sig på surfnet (http://www.surfnet.se) och se till att börja rapportera så vet ma nvar det är folk och om det blåser.
Mvh Calle
Logga in för att svara.