Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ny vågbräda inför nästa säsong
-
Ny vågbräda inför nästa säsong
Publicerad av anonym-anvandare på 16 december, 2004 vid 09:19Det blir en ny vågis inför nästa säsong.
Ska använda den enbart i sverige. Har fastnat för den nya shapen a la EVO men vilken rekommenderar ni?!
Känsla, kvalitet, value for money osvVäger 85 kg, är ganska rutinerad men NO PRO!
Vill köra ca 4,5-6,0 (har en större skate för vindfattigare dagar)Tabou PocketWave
RRD WaveSwallow
Starboard EVO
JP RealWoldWaveFinns det andra liknande brädor så tipsa gärna om dessa oxå!
adde svarade 19 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Jag skulle slå ett slag för Tabou som är ett underskattat märke. Kör själv nu en Tabou wave från -01 eller -02 inte säker, och är grymt nöjd. Ska så snart jag har styrt upp ekonomin lite beställa den nya da Curve 73l.
Den jag seglar på idag har varit av mycket god kvalitet och skön att segla. Testvinnare i tyska surf var den på sin tid med. Tycker oxå det är roligare att ha en bräda som inte alla andra har. Priserna är helt ok oxå, http://www.surfcompaniet.se//tobbe
-
Vill du ha en kort, förhållandevis bred bräda för sverigevågor så kolla även på AHD Attitude Wave 55 alt 58.
Har kört på min 58 i allt från 4.2 vågridning till 6.0 freestyle, men den funkar bäst med 5.7 och nedåt, det är främst en vågbräda.
Planar upp tidigt och är otroligt snabb i svängarna, grym för sverige.
/Oscar (och min är dessutom till salu, 58/242/84L) oscar@wallman.nu
-
Avvakta testresultaten i början på 05. T.ex. SURF brukar ha ett stort vågtest i nummer 02-03. Välj den bräda som verkar ha de egenskaperna du är ute efter. Det skiljer en hel del mellan dessa nya bräd-shaper.
-
Adde, har du seglat den nya Naish wave hybriden? Hur tror du den skulle passa som komplement till 8’4 & 8’2 Naish Comp Wave pa vastkusten? Har bot utomlands under ett par ar men kommer fran och med feb flytta tilbaka till Goteborg.
Har aven en del andra fragor med tanke pa hem flytten:
(1) Storre brada runt 100L, vad borde vara bast 112/104/98 Vector eller Supercross, for dagar med 7.5-5.8 kvm?. Vager 75kg.
(2) segel linje kompletering:
(a) Force 5.7 eller Boxer 5.8 for att ha som storsta segel till antingen 8.4 comp wave eller nya storre sverige vagisen(b) Evolution 7.6 eller Stealt 7.6 forutsat att man kan rigga bada pa 460 mast
Jag gissar att du ar den som kan mest om dessa produkter for bruk pa Vastkusten.
Tacksam for svar
David
-
Tjo,
har själv en ’04 Evo 80, väger 87 kg och kör den med 4.3-5.9. Har dock skaffat en FreeSex för 5.9-dagarna så jag ska slippa se att de andra med sina 100-110liters brädorna planar tidigare än mig. Kör ju ändå bara plattvatten i de vindarna. Körde dock Evo’n med 5.9 större delen av året och det funkar bra, så länge jag körde en 24cm-onshorefena. Originalaren pallar inte mycket sidtryck, men passar dock brädan betydligt bättre i vågor.
Kan inte annat än rekommendera Evo’n till dig. Sök på forumet så hittar du en hel del, bl.a. från Ola Helenius som kört både Tabou’n, Realworld’en och RRD’n.
I Windsurf (oktober-numret) fick alla fyra mkt bra testresultat.
-
Angulo AmiGu har en stubby på 80 liter som nog skulle passa dig, alternativt storleken större. Jag har kört en del på den och den går bra i Sverige och även i lite snabbare vågor utomlands.
/Magnus -
Tja,
jag kör AmiGu´n. 80 litarn.. Väger 85 och är väldigt nöjd med den. Har inte testat några andra stubbisar. Tycker AmiGu´n är väldigt bra på vågen. Lugn och fin i pressade fronside svängar (bättre än Culten iaf). Jag har kört 6.2 på den utan problem med en lite större fena. Originalfenan tycker jag är lite väl liten i svenska förhållanden så jag kör med den jag fick till Culten som är ca 1 cm bredare i basen. Brukar köra originalet när det börjar bralla i lite mera. I början hade jag stora problem i gipparna eftersom den är 30 cm kortare än Culten jag hade men det ordnar sig efter ett tag. Tycker även man måste vara mycket tidigare i med framfoten i stroppen för att den skall plana iväg och kan behöva lite mera slör och pump. 80 lite är inga problem för mig iaf.Rekommenderas!!
Jag råkar veta att Adde inte kört Hybriden ännu men det sker nog snart… kanske redan på söndag om han inte är alltför sliten efter festen på lördag.
Skall bli mycket intressant se och testa den brädan… om jag får. -
Prognosen för lördagen ser väl lite bättre ut, V-NV 13-17m/s enligt SMHI!
Dessutom blir det väl fotosession för den nya tidningen… -
Svar till:
Adde, har du seglat den nya Naish wave hybriden? Hur tror du den skulle passa som komplement till 8’4 & 8’2 Naish Comp Wave pa vastkusten? Har bot utomlands under ett par ar men kommer fran och med feb flytta tilbaka till Goteborg.
Har aven en del andra fragor med tanke pa hem flytten:
(1) Storre brada runt 100L, vad borde vara bast 112/104/98 Vector eller Supercross, for dagar med 7.5-5.8 kvm?. Vager 75kg.
(2) segel linje kompletering:
(a) Force 5.7 eller Boxer 5.8 for att ha som storsta segel till antingen 8.4 comp wave eller nya storre sverige vagisen(b) Evolution 7.6 eller Stealt 7.6 forutsat att man kan rigga bada pa 460 mast
Jag gissar att du ar den som kan mest om dessa produkter for bruk pa Vastkusten.
Tacksam for svar
David
[/ QUOTE ]
Jag har tyvärr inte fått segla hybriden ännu, men det rör sig bara om dagar innan den premiärluftas! Den lär dimpa ned nere hos swell i varberg i dag! Men jag är strängt upptagen (och har så varit större delan av hösten) fram tills söndag…… Eventuellt kan vi få en rapport från S_136 och RIP redan på lördag.
Jag tror att överlappet mellan 8’4″ och wavehybriden blir rätt stort. Det är sällan du får bra tryck i vågen när det är 5.8 till 5.0/4.7 så då tror jag wavehybriden är att föredra i 95% av fallen. Från 5.0/4.7 fungerar nog din 8’2″ bra (men även wavehybriden, sååå snabba blir inte vågorna här). (se även fråga/svar 2).
(1) Det beror helt och hållet på vilken typ av segling du skall bedriva i lättvind. Ingen av de brädor du nämner kommer att fungera bra med stealth 7.6. Playmate 115 eller Vector 112 hanterar segel upp till 7.5 (men jag tvivlar på att den sista halvmetern ger så mkt extra i tidig planing), men stealth är inget bra alternativ (se även 2b). Skall du inte ha något segel mellan 5.8 och 7.5 så sikta på AMP 7.0 och då fungerar både playmaten (115) och Vector 112 bra. Både den mindre playmaten och 104:an kan nog hantera en 7.0 men du får nog inte tidagare planing än med en 6.5:a. Är du mest ute efter att rejsa fram och tillbaka så kan ett stealth 7.6 och hybrid 110 vara en lösning, men det låter som du är ute efter mera manöverbarhet
Mitt lättvindskitt/freestyle består av playmate 115 och Amp 7.0 samt Boxer 6.2, då väger jag 83 kg (and growing ).
(2a) Ja, jag hade samma problem när jag valde mellan 5.4 boxer och 5.3 Force. Så återigen är det en fråga om vad och var du seglar mest. Jag valde boxer för jag har många freestyledagar med 5.4 och boxer är inte heller oävet i vågor (kolla på Kauli). Hade jag tex bott i halmstad hade jag nog valt Force istället. Nu dubblerar ju Forcet bra som freestylesegel också och jag har kört endel med 4.7 på freestylebräda och de ger bra drag och släpper vinden fint vid utskotning. Vad är dina segel under resp. över denna storlek? Det beror såklart även på vad du väljer för bräda under fråga 1…
(2b) Återigen, skall du rejsa eller trixa? Stealth endast för seriöst rejsande (och tex på en Hybrid 110). Annars rekommenderar jag AMP 7.0 som ger tidig planing men samtidigt har relativt kort Bom (203 cm) och Luff (475).
/adde
-
Jag har kört alla de brädor du nämner. RRD, Tabou, JP sparsamt, men EVO väldigt mycket. Jag har en deal med Starboard och kan därför betraktas som partisk, så du får själv värdera om du litar på mitt ord…
För det första så tror jag definitivt att den här brädtypen är rätt för Sverige. Givetvis kommer det alltid finnas några som trivs bäst på “klassiska” brädor, men jag tror inte det är många som får ut mer av vågseglingen på en klassisk bräda än dom skulle få på en bräda i EVO-klassen.
Av det jag testat de olika brädorna skulle jag säga följande:
Tabou Pocket (testade 78:an, två ggr i 4.5 och 5.3/5.0, x-on): Denna är nästan en kopia av EVOn (74:an) men den går ändå rätt annorlunda i vattnet. Troligen på grund av sina skarpare kanter så för den ett betydligt högre vattenläge. Det gör att den känns lite “krispigare”, speciellt när man precis planar. Den ger helt enkelt känslan av att ligga lite mer ovanpå ytan och känns lite mer nervös. Nackdelen är att den också känns mer nervös i svängen och att brädan för mig inte känns lita “säker” som t ex EVO 74:an när det är små segel och bra drag. Därför skulle jag säga att Taboun har lite mindre segelregister och troligen inte är lika bra i lite snabbare vågor. Å andra är det något i känslan hos EVOn som gör att man upplever den som långsam, och Taboun har mindre av denna seghetskänsla. I verklig fart skiljer det säkerligen mycket, mycket lite, det handla om känslan, alltså.
RRD Swallow (testade 68, 78 och 88 med 5.0/5.3, x-on). RRDn är den mest annorlunda brädan. Det känns som den har mer rocker under fötterna eller nåt, för den svänger som på räls. Personligen tyckte jag alla storlekarna kändes bra rakt fram, en skön kombination mellan att gå lite djupare i vattnet och vara stabila och att ligga mer ovanpå och kännas krispiga. Vissa har upplevt 78:an som seg, men det tyckte inte jag. Möjligen är det en fråga om teknik och vilka segal man kör. 88:an kändes förvånansvärt smidig även för mina 68kg och samtidigt planade 68:an tidigt och kändes effektiv även i sega vågor.Det ger en antydan om att brädorna har ett rätt bra register rent segelstorleksmässigt. På vågen svängde som sagt brädorna otroligt bra, men jag tyckte också de var lite svåra att hitta balansen i. Både i bottensvängen och toppsvängen kändes det som man verkligen behövde träffa rätt med var man la trycket för att inte antingen tappa skäret eller få spinout. Detta är dock förhoppningsvis något man vänjers sig vid, men för min befintliga teknik ock stil var känslan att RRDn var extremt rolig och effektiv i små vågor men att jag blev lite tveksam hur den funkar bland snabbare och större saker. RRDn har ju extra sidofenor, och med de på tar brädan väldigt bra höjd, men känns aningen segare.
JP RWW (testade 76:an i 5.0/5.3): Denna kändes mer freestyle/wave än de andra. Den var superenkel att köra, hade ett skönt läge i vattnet, planade tidigt och verkade ta bra höjd. Kanske var det den minst spännande brädan på vågen. Den är loose och svänger bra och borde kunna funka rätt OK även i större vågor, men den har inte t ex RRDs brutala svängbarhet i sig. Ospännande kan dock vara bra
ibland, för att man skipper obehagliga överaskningar.När det gäller EVOsarna (har kört 74:an från 4.0-5.9, 70:an från 3.5-5.9 och 62:an från 3.5-5.0, i alla möjliga sorts vågförhållanden) så är jag som sagt mer färgad eftersom jag kan dem så bra. Det jag dock tycker, och ockå har erfarit att de flesta som provar dem tycker, är att brädan kan kännas lite långsam, men att detta beror på en mycket mjuk gång vilket gör att EVOn går väldigt bra också med små segel. Av samma anleding är den bra i chop. På vågen har EVOn lite av två olika karaktärer. Å ena sidan är den grymt lättkörd, lättsvängd och effektiv i små och/eller sega vågor. Då är den väldigt förlåtande till hur man seglare den. Å andra sidan är EVOn troligen den av alla dessa brädor som är mest “high performance” när det blir snabbare och störrre vågor. Han som utvecklar dem kör enbart EVO (inga klassiker) och betraktas som en av världen mest extrema vågseglare när det gäller utpräglad “framfotsteknik”. Så, brädan klarar väldigt snabba förhållanden, men ställer då också rätt stora krav på seglaren. Lite dr Jekyll och Mr Hyde. Den är alltid lugn och “väluppfostrad”, även i snabba förhållanden, det som är krävande är att den behöver rätt mycket tryck på railen för att svänga bra då (vilket inte gäller då det är segt).
Så, jag kan tänka mig att ha kul på vilken bräda som helst och jag tror också att du blir nöjd med vilken som helst av dem. Personligen föredrar jag Staboarden för att jag är inkörd på dem och far att jag snarare vill ha brädor som är väldigt allround än sådana som kanske är mer utpräglat designade för bra prestanda huvudsakligen i sega förhållanden. Det finns dock redan många nöjda ägare till de andra märkenas brädor.
Storleksmässigt verkar den här typen av brädor ha ett bredare spann av seglare som de funkar för. Man kan (men måste inte) välja dessa brädor mindre än vanligt. Så för dig kan allt ifrån 74 till 88 liter vara aktuellt. Här är svårt att ge några generella råd innan du bestämt dig för märke. När det gäller Starbord skulle både 74:an och 80:an kunna vara rätt. 74:an blir nog lite seg med en 6.0:a men är nog en bättre vågbräda när det väl blåser så det är vågor i Sverige.
-
Svar till:
Givetvis kommer det alltid finnas några som trivs bäst på “klassiska” brädor, men jag tror inte det är många som får ut mer av vågseglingen på en klassisk bräda än dom skulle få på en bräda i EVO-klassen.
[/ QUOTE ]
Ett par klockrena exempel är ett par grabbar här i Ronneby. Bägge gick från klassiska vågisar (Proof Downtheline 70-75 l). Alla har blivit klar impade över hur de förändrat sin stil. Mkt mer slashiga på vågen, fler svängar på samma våg, tightare spår, mer rätt upp på vågen, bättre floaters, häftigare cutbacks, airials etc.
Bägge kör Evo74’or btw.
btw2, i Windsurf-testet så tyckte dom RRD’n (88’an) var mkt mer vågis för de duktiga, medans Evo, Tabou och RWWave var mer förlåtande och ett bättre val för de medelgoda. De tyckte även att Evo’n var bättre än de andra stubbisarna på större/snabbare vågor och downtheline (tillsammans med RRD’n)
Precis som Ola skriver är Evo’n mjuk i gången och känns långsam. Är dock inte så långsam som den känns (när man seglara emd andra). Tar dock uselt med höjd, men det är nog min kassa teknik mest
-
Tackar! Du bekraftar mina funderingar!
Mitt lilla problem ser ut som foljande:
Segel linje: 3.8 session, 4.2 force, 4.5 force, 5.0 session, 5.3 force, 6.4 edge. alla fran 03
Master: 370/400/430/460Later ju som om man skulle valja 5.8 boxer for att slippa 460 masten nar man bara packar Wave prylarna, samt att man borde klara sig med storsta segel pa 6.4 samt Vector 112. Pga tva rygg-kots frakturer ar jag ingen storre van av freestyle da detta ofta medfor en massa vridningar etc
Har du prov seglat nagon av vector modellerna? Tror du playmaten ar ett realistiskt alternativ? Skulle tro att vectorn antagligen ar mer i linje med hur jag vill segla, en del enklare manovrar, tidig planing, hyfsat hog top fart “svensk july segling” dvs ev storre dyning men inte direkt brytande vagor. Fast det ar klart jag har ju inte seglat i sverige pa 8 ar och alldrig testat Asa…
Fler kommentarer?Du far skriva en liten rapport om Wave hybriden nar du hunnit testa, jag ar valdigt nyfiken pa vad folk pa hemma plan tycker!! Synnerligen de som inte vager 95kg utan mer i 80kg klassen och kanske inte wsurfar som job…
David
-
Quote:Tar dock uselt med höjd, men det är nog min kassa teknik mest
Det går nog att komma runt med rätt teknik… Ola brukar ta kryssen till revet på hälften så många bogar mot vad jag brukar göra…
-
Jag har inte läst windsurfs test, men det stämmer väl rätt väl med vad jag själv kände. Det är dock lite lurigt med dessa uttalanden RRD känns visserligen lite mer krävande även i små vågor eftersom den verkar kräva mer “exakthet” när man pushar den. Jag skulle dock säga att detär mer en fråga om stil och smak huruvuda man uppskatttar detta. Å andra sidan är RRDarna väldigt lättsvängda, så är man på det stadiet att man har probem man att få sväng på prylarna är den kanske lättkörd, snarare. Som sagt är jag dock personligen lite osäker på hur de skulle funka i större vågor, men jag själv föredrar ju också brädor som snarare är lugna och stabila är nervösa. Även den lilla och superloosa EVO 62 har i grunden detta lugn i sig.
Att EVOn har bra potential för snabbare vågor stämmer ju också med mina observationer och att Windsurf samtidigt tyckte den var bra för medelgoda understryker mitt resonemang om dubbla karaktärer.
Vinta: Intressant med Ronnebygrabbarna. Ibland känns det nästan som en orättvis fördel med EVOn. När det gäller höjdtagninen är det rätt mycket en teknikgrej, som du misstänker. Dock kan det vara värt att observera att fenorna till EVO (de gråa 2004 och ännu mer den blå Curtis-varianten från 2005) är väldigt tunna i profilen. Vill man ha mer höjdtagning, speciellt i låg fart, kan man prova t ex de röda Acidfenorna. Det blir rätt stor skillnad.
Logga in för att svara.