Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › d-ram vs wood?
-
d-ram vs wood?
Publicerad av anonym-anvandare på 24 januari, 2005 vid 18:42vilken konstruktion är starkast D-ram eller wood?
D-ramen är billigare och väger mer? stryktåligare också?surfen svarade 19 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
personligen är wooden klart snyggare, så vare sig den är lättare eller tåligare är det ett solklart val… WOOD!!!
-
Mycket svårt att säga, personligen skulle jag säga att de är bra på olika saker,dvs har olika svagheter. Man kan nog i alla fall inte säga att wood skulle vara svagare.Detta är dock baserat på hörsägen respektive “teoretiska” överväganden. Jag har alltid kört Wood och har inte haft några hållbarhetsproblem, trots en stenstrand som hemmaspot. Jag är dock inte så hård på brädorna rent hoppmässigt.
-
wooden är lättare men tål inte lika mycket stryk… jag sattsade på wooden när jag köpte min formula och jag är nöjd med viktminskningen och framförallt utseendet… har ju tyvärr pajat den rätt mycket men men…
-
Men formulabrädor är ju å andra sidan inte byggda för att hålla utan för att vara lätta, eller ja, för att vara snabba men det medför att de är grymt lätta…
-
dram är ju inte super tunga och priset e ju bättre. sen är ju tex acid snygg även i dram.
-
Då man ser sponsor seglare som ex scott mcercher (eller hur det nu stavas) segla har de oftast kört på brädor som har haft samma grafik som d-ram brädorna. De behöver antagligen inte bry sig om någon pris skillnad men gissningsvis kör de på custombrädor med d-ram finish men svårt att riktigt veta, är ju inte så bra reklam för starboard om det är så. Vad är fördelarna med woodlaminat jämfört med kolfiberlaminat
-
Wood-laminatet är för det första i princip ett vanligt laminat, väv-sandwichskum-väv, som man sedan lagt ett tunnt lager trä utanför. Givetvis har man i och med detta gjort det “ordinarie” laminatet lite lättare. Det finns flera andra märkan som också använder sig av trä i brädan på liknande sätt (men de målar över sitt trä). En fördel med trä är att det tål mer kompression än glas- eller kolfiber. I praktiken är det dock så mycket annat som avgör en brädas styrka, så att det är svårt att rakt uppochned anväbda sig av teoretiska argument.
När det gäller Scott McKercher så är han kanske den av WC seglarna som kör mest på riktiga serieproducerade vrädor, och har gjort det längst tid. Under WC i vågor 2004 (som han vann) körde han enbart på serie (wood). Dock är det ju han som är huvudtestare för EVO-brädorna och därför är det givet att han också kör R&D/prototypbrädor, så i allmänhet målade som D-ram. Scott kör numer enbart EVO (70, 74 och 80) vart han än reser i värlsden, från små vågor och onshore till dubbel mast och cross off.
Övriga temaseglare, Kevin Pritchard och Levi Siver kör betydligt mer custom, även om även de tydligen kör mer och mer serie. Både Kevin och Levi är är extreme Hookipaseglare, och det är inte säkert att deras Hookipabrädor skulle gillas av allmänheten. Levi kör mycket brädor shapade av Keith Teboul (Quatro) och Kevin kör mycket på brädor shapade av Mark Nelson (Mistral/M&M). För övrigt kör de flesta toppkillarna på brädor från andra shapers. Det är ju också ett sätt att hänga med i vad som händer, en typ av industrispionage, kan man säga. Josh Stone (JP) kör tex ockspå mycket på Quatro, Matt Pritchard (Tabou) på Mark Nelsson, och även JP själv har fått brädor shapade till sig av Keith Teboul. Också många andra shapers har pro-seglare som då och då kommer och köper lite testbrädor av dem.
När det gäller Starboard är nuvarande och kommande generationen av Acidbrädor utvecklade med stort input från Kevin P och Levi, och bland annat har de tydligen fått till en ny bräda runt 80 liter som Kevin gillar skarpt. Så, kanske får vi se även honom på serieproducerad wood-brädor mer och mer framöver.
-
Tack för ett bra svar.
Personligen är jag väldigt kåt på kolfiber men *board har ju lätt snyggaste brädorna på marknaden i wood utförande. Läste att tjockleken på trälagret var 0.6mm inte tjockt direkt. Det viktigaste för brädans styvhet borde vara materialets förmåga att inte sträckas men kompression kanske är viktigt för hållbarheten vid slag. Det bästa vore väl att prova lite olika brädor men tyvärr måsta man ju välja bräda och sen leva med det ett par år. Byte ut min gammla f2axxis262 mot en rrd fsw L och kände en tydlig skillnad i styvhet. -
Det är ju dock inte bara trä i brädorna utan även t ex kolfiber, kevlar och dyneema.
-
Jag kollade en gång in en EVO wood som såg ut att ha några år på nacken. Vet ej hur misskött den var men träets glans hade minst sagt falnat. Såg missfärgat, nästan fuktskadat ut, som mahognyn på en gammal träbåt som inte lackats på ett tag. Kan ju vara UV som ger sej på träet.
Behöver ju inte påverka hållfastheten och t.o.m anses se charmigt ut. Men jag blev inte direkt impad.
Jag hade iaf satsat på D-ram efter den upplevelsen. -
Självklart så är det inte trä rakt igenom! Men det var bara ett så klockrent svar.
Logga in för att svara.