Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Ingen värme på tomgång
-
Ingen värme på tomgång
Publicerad av stewen på 22 februari, 2005 vid 23:53Ingen surfbuss och lite offtopic men det är kanske nån som vill hjälpa mig ändå.
Har en Mazda 626 -89:a.
Jag får ingen värme i kupén på tomgång.
Jag startar bilen och motorn blir varm ganska snabbt men det kommer ingen värme.
Men om jag däremot gasar lite (3-4 tusen varv) då kommer värmen direkt.Jag hade en Saab tidigare vilken kylaren läckte lite på. Den gav heller ingen värme på tomgång när det var dags att fylla på.
Men mazdans kylare är nästan ny och är full.
Någon som har en aning vad det kan bero på?
Det är grymt frustrerande på kalla mornar eller när man ska köra ifrån vintersurfet och vill få upp värmen snabbtthe_novice svarade 19 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Kolla vattenpumpen/termostat. Troligen vattenpumpen som har pajat. Föresten är det inte ett slutet system på Mazdan luftbubbla någonstans om du har bytt kylare. Biltema har billiga prylar för att lufta kylsystemet.
-
Termostaten tror jag inte att det är eftersom motorn blir varm (lite över 3/4 på mätaren) på tomgång och så fort man kör iväg så sjunker den snabbt till halva.
Pumpen kan det vara.
Funderade också om det är systemet som är igensatt någonstans så det inte blir flöde förräns pumpen får lite fart.Luft?
Jag har ingen aning om systemet är slutet. Hur kollar man det?
Och hur luftar man det isf? -
Nu är jag ute på hal is och gissar lite…
Brorsan hade samma problem på sin toyota. Till en början var det som för dig, snålt med värme i kupen, sen ingen värme, och motorn överhettade. Kylsystemet var helt igensatt! Byte av kylare och en urblåsning av rören. Pumpen hade klarat sig. Troligtvis hade den tidigare ägaren använt sån där kylarcement för att fixa läckage. Enl. mecken är det det dummaste man kan göra, då det riskerar att klägga ihop hela kylaren.En kollega till mig hade ett liknande problem i sin bil, ingen värme, men för honom gick inte heller motortempen upp som den skulle. Det var termostaten och nån skum givare som packat. Kostade 5000 att fixa, och han fick tjata som fan för att få det på garantin. Bilen var bara strax över ett år gammal. Köp inte Fiat…
Hoppas det är nåt enkelt fel för dig, och att det inte kostar så mycket. Mitt tipps är att rulla ner till mackens gds hall och byta kylarvätskan. Inspektera vätskan och kolla så den ser bra ut. Innan du fyller på ny kan du skölja igenom kylaren så gott det går med en trädgårdsslang.
Lycka till!!!
/Fjant
-
Hmm, jag såg nu att du skrev att kylaren nästan var ny. Hur ny? Kanske kan va en ide att åka till mecken som bytte den och ställa lite frågor…
Lycka till!
/Fjant
-
Japp det första (och billigaste) är nog att tömma hela systemet och blåsa det rent med högtryck… sedan skölja ur slangar och kylare och i med ny fin glykol
kylaren hittade jag på skroten i en total demolerad mazda.. men kylaren var hel=) kan inte ha varit gammal… kylarvätskan som var i var helt blå och klisterlappar och skit satt kvar. Sen satte jag och en kompis i den själva.
-
Kolla i en mekarhandbok hur kylsystemet är kopplat.Termostaten skall väl bara styra ut vattnet till kylaren, så jag tror inte den behöver vara öppen för att ge värme i kupén?
-
Då är det nog luft i systemet (eller skräp om ngn hällt i lagningsmedel), särskilt om du nyss bytt kylen.
Kan hjälpa att sätta in en luftningsnippel i slangen eller röret ovanför termostaten, finns kanske på biltema?
Vatten pumpen har väl skovlar av metall och blir alltså inte sämre med tiden?
(däremot börjar den läcka när den är sliten) -
Jepp…
Så om jag tömmer kylare och hela systemet och spolar det rent så borde det lösa problemet…
Ska göra det nu när CSN pengarna trillat in=)Fast jag funderar på en sak. Hur ska man göra när man fyller på igen för att undvika få luft i systemet?
-
Lossa slangen ovanför termostaten och fyll på genom den ner i kylen tills kylvattnet kommer upp genom termostaten (den brukar släppa igenom luft ganska lätt och sedan blir det större motstånd när kylvattnet når dit), är man sedan lite snabb med att sätta dit slangen (fylld med kylvatten) så blir det mest lite luft kvar i slangen men bra i övrigt (här är det bra om det även finns en luftnippel i slangen/röret på högsta punkten).
Detta brukade i alla fall funka för mig på min gamla transit med B20 motor…
Logga in för att svara.