Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › fundrat lite!!!????
-
fundrat lite!!!????
Publicerad av anonym-anvandare på 18 mars, 2005 vid 23:06Har en skate 64 som är förbannat skön och lätt att segla,men provade polarens gammla mistral SLE och cambersegel i sommras, och fy fan vad skönt det var. får man skämmas om man monterar slalomstroppar, och slalomfena på skaten, samt ett fullcam segel?
rasmus_w svarade 19 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Du kommer aldrig få stropparna lika långt ut på kanten på din skate som på sle:n, inte heller samma känsla…
Jag skulel själv vilja ha ett antal brädor som är riggade och klara för det de är gjorda för att användas till, en en freestyle för det, en slalombräda att rejsa med, en freestyle-wave för hårdvindsegling och och en liten vågbräda för riktig vågsegling.
Det lär finnas en slalombräda för dig att hitta i något skrymsle också. Det gäller bara att få den som har den liggande att ta fram den.
-
Kanske denna?
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1879&sort=1&cat=12&page=2
Själv har jag en AHD 275 FreeRide från 95. Den påminner mycket om denna slalombräda. Helt underbar när det blåser i, planar faktiskt tidigt, och en hög nos som inte tar i när sjön blir riktigt grov. Jag antar att slalombrädan i annonsen har en lägre nos för högsta fart och en lite plattare rockerkurva än min Free Ride.
Frid.
-
Knatte
Gäst19 mars, 2005 vid 14:03Är du ute efter riktigt snabba prylar gäller ju sådant här
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1860&sort=1&cat=12&page=2
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1912&sort=1&cat=12&page=1 -
Tror inte det finns någon skillnad i toppfart mellan dessa tre brädor. Bredden är den samma, bottenformen likvärdig och alla har en väldigt låg vikt.
Möjligtvis att den av dom som har de tunnaste kanterna är lättare att gippa…Jag tror att toppfart handlar mer om att matcha rätt fena till rätt segel och att trimmet är rätt.
Mitt tips:
Köp en billig slalombräda som är lätt och köp sedan några riktigt bra fenor till den! Eller gör som du själv tänkte, köp några riktigt bra slalomfenor till din Skate. Du kanske inte får det optimala trimmet, eftersom stropparna sitter långt från kanten, men tror ändå att du kommer att bli nöjd eftersom kontroll är en viktig faktor för hög fart…Frid.
-
Knatte
Gäst19 mars, 2005 vid 17:42Hm.. Håller delvis med, men jag har långtråkigt just nu och fortsätter att utveckla mina tankegångar. Om inte annat, så kanske det blir lite debatt här på konfen!
Jag är rätt säker på att en RRD 276 är snabbare i toppfart än AHD brädan.
Men jag är lika övertygad om att, AHD:en är lättare att jippa och offast roligare att segla med.RRD racing linjen är ju enbart gjorda för en sak, köra överrigat och fort
Men detta kräver rätt prylar (racesegel/cambers mm.) och en skaplig seglare för att fungera bra.Om jag inte minns fel, så vann Starboard Sonic “slalom klassen” i någon standardklass och är också en erkänd snabb slalombräda.
Både Sonicen och RRD är från den “tidsepoken” då slalombrädorna var som allra snabbast. (Med reservation från 2005 och de rena speedbrädorns typ . “F2 missile” )
Men dessa är inte lättseglade direkt. De var lite gjorda för Dunkerbeck och Bringdal typer som håller 6.0 kvm i 15-20 m/s.
Dvs att mer vanliga slalombrädor är lättare att hantera och segla med.Men jag håller med, om att testa med att flytta fotstropparna och testa med slalomfena på din befintliga bräda och se hur det känns
-
Du har säkert rätt i det, det har ju gått några år mellan brädorna, men jag tror att skillnaden nog inte är så stor.
När det gäller gipparna så tror jag faktiskt det är tvärtom. AHD 272 påminner mycket om de boxiga kanterna på min egen AHD. Dessa tjocka kanter gör den väldigt studsig om vattnet inte är helt slätt. (och hur ofta är det det?) Man måste verkligen ta auktoritet över brädan i gippen, det går liksom inte slögippa. Gör man det så är den effektiv, men börjar man bli lite trött och okoncentrerad upplever jag att det blir det studsigt och då slutar det gärna i en simtur.
Med reservation för att det bara är en teori, eftersom jag inte kört RRD eller Sonicen. Det jag känner till om dem har jag läst i tidningar och på internet.
Frid.
-
Svar till:
Men dessa är inte lättseglade direkt. De var lite gjorda för Dunkerbeck och Bringdal typer som håller 6.0 kvm i 15-20 m/s.
Dvs att mer vanliga slalombrädor är lättare att hantera och segla med.[/ QUOTE ]
En annan sak som är värd att notera är att folk tycks ha sett världen med lite andra ögon på den tiden. Jag sparkade just igång en av mina gamla datorer och hittade lite Fidonetkonversation från 94-97 ungefär.
Jag hade just köpt lättvindsbräda (en RRD 286-proto) och var alldeles överlycklig över hur bra den funkade i “svaga” vindar. Givetvis gav jag mig ut med 6.6 och 286:a när övriga körde 4.0 och tyckte brädan var det mest lättseglade jag upplevt på år, den kryssade som en dröm och planade i minsta vindpust. Framåt kvällen avtog vinden och andra bytte till 6.0, jag släppte lite på nedhalet och hade fortfarande fullt drag i 6.6:an.
Helt otroligt! Lättvindsdagarna räddade!
Vem kallar idag en drygt 55 cm bred bräda för “lättvindsbräda”? Vem tycker den typen av brädor är fantastiskt lättseglade? Sist jag var ute med den brädan och den 6.6:an i 4.5-vind var jag livrädd. Visst kryssade den, segla nästan rakt mot vinden var det enda jag vågade.
Överlag har den känts rätt skrämmande de gånger jag seglat på senare år. Halvplaning har verkligen sina poänger när man är ringrostig, RRD:n guppar, guppar och guppar tills man hittar tillräcklig vind, då sticker den iväg som skjuten ur en kanon. Hoppas jag hinner lära mig den igen innan den är slut.
Givetvis diskuterades varför vx 5.0 var bättre än MKIV 4.5. Jepp, folk körde fullcambrat i så små storlekar på den tiden och jo, det var kul.
Logga in för att svara.